HUNTERS RACING TEAM
Ähtärin Ähellys
Ähtärin UA 08.09.2002
Torakkakankaan JM-rata
Ajaja:
Jyrki Siekkinen
Huolto:
Veikko Lähteenmäki
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen
Olli-Pekka Kaikuaho
Jouko Kurki
Pirkko Puttonen
Pia Kurki
Kuvausryhmä:
Antti Onkila
Joonas Pokela
Jussi Siekkinen
Auto:
Fiat 131 Mirafiori

Päivän kalusto.
Ensi alkuun tarkoitus oli lähteä vasta Suonenjoelle kisaamaan, mutta Flyktmanin
päätös lähteä Ähtäriin Unolla muutti suunnitelmia. Pitihän ottaa mittaa Uuraisten
paremmuudesta etuveto/kardaani-Fiateissa... Joten Pirkkalan Volvo vetämään ja
jälleen huikea huoltoporukka mukaan. Nikke ja Jari eivät päässeet harmi kyllä
mukaan, mutta onneksi Vexi pääsi lähtemään. Ja totta kai perinteeksi muodostunut
kuvausryhmä.
Aamusella lähdettiin vähän ennen kahdeksaa. Matka sujui rauhallisissa merkeissä
ja perillä oltiin hyvissä ajoin ennen määrättyä takarajaa. Ilmoittautumisessa ja
katsastuksessa ei ollut mitään hässäkkää. Fiatin hovikuljettaja Jomppe hoiti
ajamiset varikolla. Perhana, itsehän en moisella aja kuin aivan pakollisen...

Fiat-rintamaa...
Flyktman / Virtanen saapuivat pienen ajan perästä. Tonin Ascona oli hajonnut
Pieksämäen kisan jälkeen, joten miehet olivat lyöttäytyneet yhteen ja rakentaneet
Unon kisaan. Toni pääsikin ajovuoroon ensimmäisenä. Nuorten luokka ajettiin
pisteajona, jossa kolmen ajokierroksen jälkeen kuusi parasta pääsi finaaliin.

Pokaalihaavi-Fiat...
Toni ajoi alkuun turhankin varovasti ja oli ekan lähdön neljäs. Vauhti kuitenkin
kasvoi hiljalleen ja kahdesta seuraavasta lähdöstä napsahtikin tilille kolmannet sijat.
Ongelmana oli vain ykkösvaihteen pomppaaminen lähdössä pariin kertaan. Pitkään
varikkopaikalla jänitettiin, että riittääkö pisteet finaaliin. Pitkällisen
laskeskelun jälkeen Toni pääsi viimeisenä kuskina finaaliin. Yksi Volkkari jäi
lähdöstä pois, joten viides sija oli varma. Parempaan ei mies sitten pystynytkään,
mutta uran toisessa kisassa pokaali taskuun. Ei paha...

Meikäläiselle oli annettu numero 1 (en kyllä ymmärrä, millä perusteilla). Samaan
lähtöön paiskattiin vielä Samasen Hannu, joten armoton taistelu alkakoon. Ihan OK
lähtö, mutta vierestä lähtenyt Kupla alkoi lähentelemään. Sen kanssa nojaillessa
meni lähtösuora. Volkkari oli eturenkaan verran edellä, joten se pääsi painamaan
minua kohti sisäpenkkaa. Lopulta oli pakko painaa jarrua, vaikka mitä yritti. Tässä
vaiheessa kolme takatuupparia pääsi edelle ja itse jämähdin neljänneksi. Takana
sompaili Samanen Datsunillaan.
Tuon lähtösuoran kilpakumppani-VW:n perässä ajelin sitten kolme kierrosta.
Muutamaan otteeseen pääsin kurveissa lähietäisyydelle, mutta reikää ei sisäreunaan
syntynyt. Persiiseen en päättänyt ajaa, putkivetokuskeja on siitä mollattu jo ihan
tarpeeksi tänä kesänä. Kurveista lähtiessä puolestaan ei radan pintaan millään
saanut sellaista pitoa, että olisi suoralla päässyt rinnalle. Samanen kuitenkin
pysyi kiltisti takana, joten kisan tavoitteet olivat täyttyneet. Neljäs sija vei
toisiin keräilyihin.
Ehdin juuri sopivasti varikkopenkalle katsomaan JP:n lähdön. Mies jäi lähdössä
viidenneksi, mutta Mäntän Escortille tuomittiin vilppilähtö, joten mies oli
saman tien neljäntenä. Takalenkillä vielä yksi Kupla pyörähti, joten kolmas sija
oli plakkarissa. Ilo oli kuitenkin lyhyt, kun Unon vaihdeloota tykkäsi hajota.
Perästä tuli pari ylimääräistä ratasta ulkoilmaan. Auto kulki kyllä sen jälkeenkin,
mutta välillä auto oli yksivetoinen ja välillä renkaat vetivät eri suuntiin. Eli
ei hyvä...

Keräilyn lähtö. Oikeassa reunassa pyörähdyksen
aiheuttanut Fiude.
Keräilyyn olisi meille JP:n kanssa ollut paikka samassa lähdössä, mutta Jussi
ei sattuneesta syystä viivalle saapunut. Näin ollen tässä kamppailussa tuli
luovutusvoitto Huntersille. Kahden jatkaessa oli tiukka paikka lähteä muita
kiusaamaan. Lähdössä kaksi takatuupparia pääsi karkuun, mutta kun heitin kakkosta
pesään, ero alkoi päinvastoin hieman kaventua.
Ekaan mutkaan pääsinkin miltei Volkkarin peesissä. Kuplanrohjo valui ulkoreunaan
ja sisälle jäi hyvä linja. Nostin hieman kaasua ja ajattelin painaa sisältä
kakkoseksi, mutta samalla takaa tuli pieni töytäisy. Maisema vilahti ja homma oli
ohi. Hetken aikaa aaltoilin kylkimyyryä pehmeän hiekan päällä ja olin jo varma,
että nyt mennään nurin jotta heilahtaa. Ei kuitenkaan, mutta jos pienempi auto olisi
ollut alla, niin horisontaalihäiriöt olisivat päässeet vaivaamaan. Kone pääsi
mokoma sammumaan siinä rytäkässä. Käynnistyksen ja vexlauksen jälkeen olin jo
suoranmitan muita jäljessä.
Lähdin varovasti jatkamaan. Perästä kuului astetta kovempaa kolinaa. Linkit
olivat päässeet löystymään, sen verran kova oli kyntäminen. Koska jatkoon ei ollut
mitään toivoa, ajoin takalenkillä hinausuralle säästäen perää. joten homma oli
sitten siinä.

Murska-Ykä teki sen jälleen. Nyt ajettuna kuusi kisaa
ja niistä neljä on päättynyt hinaukseen.
Luulin ensin, että ekassa mutkassa minua tökkäsi takana tullut Escort. Hieman
myös ihmettelin, miten helposti iso rohjo pyörähti. Kotona videolta katsellessa
paljastui, että tökkääjä oli itse asiassa ulkoa lähtenyt 133-Fiat, jota en nähnyt
koko lähtösuoran aikana enkä siten tiennyt sitä varoa. Nolottaa joutua mokoman
kirpun uhriksi... Samalla selvisi myös ihmeellisen helppo pyörähtäminen. Fiat
oli takaluukussa kiinni pidemmän aikaa, varmistaen lopputuloksen.
Mutta joskus jokkis on tämmöistä. Pe***le, kun edellisessä lähdössä itse
juuri varoin tökkäämästä takaluukkuun. Sama ei muuten toistu Suonenjoella...
no, auto jäi ehjäksi. Eihän täältä mitään tulosta odotettukaan, mutta on tämä
rata kardaanille aika armoton. Ensi vuonna tullaan Skodalla.

Toni vastaanottamassa palkintoa.
En uskonut, että kukaan Fiatista kiinnostuisi, mutta tein kuitenkin suojan
varmuuden välttämiseksi. Se olikin ainoa tarjous, joten kotimatka sai alkaa
mukavissa merkeissä. Autoon olin taas tyytyväinen, varsinkin kääntyminen oli
tosi hyvää tiukoissa asfalttimutkissa. Mielessä oli, että jos auto ei käänny
kurveihin, laitetaan eteen kapeampaa rengasta, mutta näemmä ei tarvitse.
Ja loppuun tas kiitoksia. Lähteenmäille auton parsimisesta Pieksämäen
jälkeen ja Vexille kisamekaanikoksi lähtemisestä, Onkilan Nikelle auton
lainasta, tallipäällikkö Jokelle, HRT:n kosseille (Jussi, Antti, Jomppe)
kuvaamisesta sekä kisaseurasta Kurki/Puttonen -akselille, Flyktmanille,
Virtasen Tonille & Latelle, Samaselle sekä Kukonlehdolle & Reinille.
TULOKSET
Yleinen |
|
|
01. A-P Lehtonen |
OrSUA |
Fiat 133 |
02. Mika Peltola |
P-HUA |
KMV-Turvapalv. Fiat |
03. Esa Huutoniemi |
ÄhtUA |
Autop. P Suutala Fiat |
04. Marko Seppälä |
EUA |
Seppälän Kaluste VW |
05. Markus Ylinen |
KarUA/MK |
Karvian Betoni VW |
06. Jari Mäkelä |
ÄhtUA |
VW |
07. Mika Takaluoma |
LapUA |
Toloppakone Fiat |
|
|
|
Nuoret |
|
|
01. Juha Saari |
LapUA |
Toloppakone Fiat |
02. Mika Välkky |
ÄhtUA |
SK-Motorsport Fiat |
03. Jonne Mäkelä |
ÄhtUA |
LP-Motorsport VW |
04. Jere Vanha-Jaakkola |
AL-Mänttä |
First Stop Ford |
05. Toni Virtanen |
UuUA |
Uuno Fiat |
06. Ville Naskali |
P-HUA |
Jy-Ri Asennus VW |
|
|
|
Naiset |
|
|
01. Aija Huutoniemi |
ÄhtUA |
Autop. P Suutala Fiat |
02. Miia Koski |
ViSUA |
Fiat 133 |
03. Petra Vesterinen |
KonnMK/UA |
Fiat 133 |
04. Sanna Lehtimäki |
LemUA |
Seulatek Ford |
05. Niina Ylijoki |
LapUA |
Rai Rai Ford |
06. Anu Koponen |
P-HUA |
KMV-Turvapalv. Fiat |
|