HUNTERS RACING TEAM
Ajoharjoittelu
19.10.2003
Kovalanmäen RC-rata
Menossa mukana:
Jussi Siekkinen
Jyrki Siekkinen
Joke Siekkinen
Anu Siekkinen
Markku Vääräsmäki
OP Kaikuaho
Autot:
Volvo 244 DL
Nissan Cherry 1.5 GL

Jo perinteeksi muodostunut syksyn ajoharjoittelu päätettiin
jälleen järjestää. Jussin vanha sotaratsu Volvo oli
itsestäänselvyys, mutta Jompella ei tänä vuonna ollut sopivaa
ajokkia reissuun. Anttikin myi Ladansa pahimmoilleen ennen
tarkempia suunnitelmia. Niinpä Jyrki joutui hommaamaan itselleen
jonkin laitteen.
Jonelta löytyikin Cherry, joka jouti sopuhinnalla vuokralle.
Yhdellä peltoautolla ei varmaankaan olisi viitsinyt mihinkään
lähteä, joten toinen ajokki oli likimain pakko saada käyttöön.
Cherry kuljetettiin Siekkisten ronkkelilla ja toinen paketti
saatiin aikaan Maken Nissanista sekä Shellin kärrystä.
Sunnuntaiaamuna kaikki alkoi olla valmista lähtöön, kun koko
projekti pamahti vaakalaudalle. Viestityskatkoksesta johtuen
(sähköposti ei tullut perille) selvisi vasta nyt, että Karstulan
rata on kunnostuksessa eikä siellä pääse ajamaan.
Pikaisesti piti keksiä jotain muuta. Onneksi Hankasalmella
ymmärrettiin tilannetta ja luvattiin pääsy radalle. Radan kunnosta
ei ollut täyttä varmuutta, mutta käynnissä ei ollut kunnostus-
tai muita suurempia muutostöitä. Sinne siis.

Letka lähti liikkeelle ja tapahtumaköyhän matkan jälkeen
päästiin rata-alueelle. Rata oli kohtuullisessa kunnossa, pieniä
uria oli edellisten käyttäjien jäljiltä. Ikäväksi nuo urat teki
se, että jäinen maa oli kovettanut urat. Lisäksi takasuoralla
oli aika reilut lammikot, jotka rajoittivat linjavalintoja.
Mutta ajamaan päästiin, vaikkakin alkuun vain ulkoreunoissa.
Päivän mittaan auringon ansiosta rata pehmeni hyväkuntoiseksi
ja koko radan leveys päästiin käyttämään hyödyksi. Loppuvaiheissa
keskilenkin ylämäki alkoi jo pehmenemään liiaksikin ja varsinkin
hyvin lievällä kitkalukolla varustettu Cherry jämähti kierroksen
aikana siihen perusteellisesti.
Muuten rata pysyi oikein mainiossa kunnossa ja profiililtaan
se on loistava. Lisäksi vakioautoille se ei ole liian vauhdikas.
Toisaalta nopeudet pysyvät turvallisella tasolla ja toisaalta
vehkeet eivät puudu totaalisesti suorilla. Varsinkin, kun pääsuora
on lievään alamäkeen.
Molemmat ajokit toimivat hienosti. Cherry vuoti alkuun hieman
nestettä lähtöpaikalle, mutta se paljastui hukkaputkesta tulleeksi
ylijäämäksi. Volvon takarengas otti maalipaikan hypyssä kiinni
lokasuojaan, mutta pieni suostuttelu puuropsilla korjasi sen ongelman. Cherry myös
tuppasi päästämään liiat bensat takalenkin kanttauksissa korkista
pihalle. Siihen pitää keksiä parannus talvikaudeksi.

Make otti kierrosaikoja. Pitkään liikuttiin 52 sekunnin
tietämillä, mutta Jussi onnistui Volvolla lopulta pääsemään
alle 50 sekunnin rajan (49,1). Cherryllä kaikki ajoivat tasaisesti
52 - 53 sekuntia.
Koska vauhdit pysyivät inhimillisellä tasolla, ei suurempia
ihmetyksiä radalla nähty. Jyrki tosin otti Volvolla tuntumaa
asfalttikurvin rengasvalliin, kun kurvin liukkaus yllätti.
Seurauksena oli hajoamattomana pidetyn etupuskurin puolittainen
irtoaminen.
Muutama kymmenen litraa bensiiniä meni viiden kuskin voimin
nopeasti ja autot saatiin lastata takaisin kärryille. Kaiken
kaikkiaan päivä meni todella hienosti. Suuret kiitokset
Hankasalmen UA:lle ja eritoten M. Manniselle yhteistyöstä.

PS. Mukaan ei sattunut yhtään kuvaamiskelpoista kameraa. Silläpä nämä
raportissa olevat kuvat on otettu vuonna 2004.
|