HUNTERS RACING TEAM
Ajoharjoittelu
24.10.2004
Kovalanmäen RC-rata
Menossa mukana:
Jussi Siekkinen
Jyrki Siekkinen
Antti Onkila
Juha Onkila
Joke Siekkinen
Anu Siekkinen
Juho Holopainen
Autot:
Ford Fiesta GX
Mitsubishi Lancer GLX

Paketit aamusella valmiina lähtöön.
Tietyissä piireissä jo käsitteeksikin muodostunut tiimin oma ajotapahtuma
päätti jälleen kerran tiimin kesäkauden. Alkuun hanketta kehiteltiin Karstulan
Vallitien radalle. Siellä kuitenkin on kisat heti ensi toukokuussa, niin
parempi on kun rata on tasainen jo lumien lähdettyä. Joten ajamaan olisi
päässyt vasta, kun maa jäätyy.
Kuitenkin porukka oli kasassa tänä sunnuntaina, joten tuli soiteltua
Hankasalmen suuntaan. Sieltä kun luvattiin pääsy radalle, niin homma oli
selvä. Kun ei ole taas tietoa, milloin poppoo olisi ollut kykeneväinen
reissuun. Olisi huonoimmassa tapauksessa vaikka saattanut koko homma jäädä
tältä syksyltä väliin.

Saapuminen perille.

Siekkisten pihassa olikin sopivasti pari piha-autoa ajokunnossa. Ne
trailereiden kyytiin ja menoksi. Shellin kärryä ei tällä kertaa saatu
käyttöön, se kun oli menossa jo jossain muualla. Sen sijaan kärryn käytöstä
päästiin sopuun Flyktmanin Veikon kanssa, kiitokset sinne suuntaan.
Paketit kasattiin kokoon jo lauantain aikana, niinpä sunnuntaina oli
kaikki valmista lähtöön. Vetoautoiksi alistetut Mondeo ja Volvo hoitivat
hommansa hienosti ja perillä oltiin aikataulun mukaisesti. Semmoinen
tunti meni siirtymiseen.

Ja joku hurjakin on päästetty rattiin...
Radalle oli hankasalmelaiset tehneet jonkin verrankin remonttia
silmällä pitäen syksylle kaavailtua Äänekosken aluekisaa. Kisahan
peruuntui, mutta rata-alue on parantunut selvästi. Ja kuuleman mukaan
kehitystyö jatkuu edelleenkin, hyvä niin.
Radalla oli joku käynyt testailemassa ennen Revontuli -rallia ja
lisäksi paikalla olivat harjoitelleet autosuunnistusihmiset. Radan kunnosta
ei ollutkaan seuralaisilla ihan täyttä selvyyttä. Keskilenkillä olikin
aikamoiset urat, muuten ei kuitenkaan ollut sen suurempaa kulumista
nähtävissä. Toki radasta näki, että siellä oli käyty. Mutta se
oikeastaan olikin vain hyvä, niin kehtasi omilla autoillaankin käydä
päryyttämässä.

Laitteetkin kesti jälleen ihmeen hyvin. Toki onhan ne vakioita eikä tuo
käyttökään ole aivan älytöntä repimistä. Alunperin etenkin Fiestan
kestävyyttä ja ajettavuutta epäiltiin, onhan siinä kuskin kylki kolarin
seurauksena aika lailla sisässä. Mutta hyvin se meni.
Mitsu pääsi alkuun kuumenemaan, johtuen suhteellisen heikkokuntoisesta
syyläristä ja flektin jumituksesta. Ja päästiinhän heti alkuun hieman
kolaritöihinkin, kun sattui autot osumaan toisiinsa. Fiestasta irtosi
takapuskuri ja Mitsusta meni vilkku sekä kuskin puolen ajovalo. Kamat
vain radalta talteen ja meno jatkui.

Osuma.
Mitsun välitykset olivat mallia aavikko, joten sillä ei saanut oikein
parasta ajonautintoa. Joutui huudattelemaan kakkosella turhan paljon. Fiestassa
puolestaan välitykset olivat tosi tiuhat. Sama huomattiin siviili-Fiestankin
kohdalla aikoinaan...
Fiestaan oli pirullinen mennä kyytiin, kuskin ovi kun ei sattuneesta syystä
enää suostunut yhteistyöhön. Muuten se sen sijaan meni tasaisesti, vaikka kuinka
sitä rääkättiin. Mutta mikäs pahan tappaisi, kuten yksi Fordi-mies asian
ilmaisi...


Alkuun vehkeet saatiin jopa startilla käyntiin, mutta päivän edetessä
molempia jouduttiin työntelemään käyntiin. Ehkäpä autojen laturit eivät
olleet enää parhaassa vedossaan. Tai mahdollisesti akutkaan eivät toimineet
kunnolla.
Mitsussa tosin alun ongelmien jälkeen tökättiin flekti pyörimään jatkuvasti,
se tietysti vie aika tehokkaasti virtaa myöskin. Ja Fiesta on aika huono
startilla lähtemään käyntiin virrankaan kanssa, ilmeisesti olisi
tulppienvaihtoviikko paikoillaan...

Molemmat autot oli työntömallin vehkeitä.
Fiestassa oli entisten omistajien jäljiltä reilu neljäsosa tankissa
polttoainetta, ja tavoitteena oli se ajaa pois väljähtymästä. Tiukille meni
aikataulun kanssa, kun eihän moista isolohkoa saatu kuluttamaan bensaa oikein
millään. Lopulta oli luovutettava ja ajettava auto kärrylle. Tosin mittarikin
näytti jo siinä vaiheessa nollaa.
Kello nimittäin alkoi jo lähentelemään viittä, ja kotiinkin oli hyvä (jopa
pieni pakko) päästä ennen iltaa. Osalla porukalla kun oli illaksi jo muuta
menoa. Ja lopuillakin seuraavana aamuna taas lähtöä maailmalle, joten ennen
iltamyöhää oli hyvä saada paketit purettua.

Rataa ei saatu sen surkeampaan kuntoon, eihän tavalliset autot miltei
slikseillä renkailla tee muuta kuin sotkee hieman pintaa. Lähinnä ajamisella
olikin radan pintaa kuivattava vaikutus, mikä ei välttämättä ollut edes huono
asia.
Rataa ajettiin oikeaan suuntaan. Pari kierrosta tuli rykäistyä toisinkin
päin, mutta vauhdit nousivat pääsuoralla liiaksi. Oikein päin ajaessa vauhti
pysyy paremmin turvallisella tasolla. Ja kun pitää vielä sen järjen päässä,
niin taas kerran selvittiin ilman mitään kummallisuuksia.

Saatiin sentään kalusto rapaiseksi.

Ensi syksynä jälleen hyvin luultavasti uudestaan. Käyttöön sopivaa kalustoa
kyllä löytyy, jos vain mielenkiintoa on.
|