HUNTERS RACING TEAM

 

Ajelua
01.03.2002 - 03.03.2002
Likolammen jäärata


Jarin Escoon tuli viikon mittaan reilusti lisätehoja.

Tämän viikonloput ajot aloitettiin jo perjantaina, koska hiihtoloma mahdollisti jäälle menon jo aamulla. Jomppe talutti paikalle TM:n, mutta epäonneksi laite hyytyi jo muutaman kierroksen jälkeen. Koska koneesta kuului pientä helinää, varmuuden vuoksi sitä ei yritettykään käynnistää vaan talutettiin radan sivuun.

Niinpä Jomppe joutui kaivelemaan Taunusta lumen alta. Jussi ja Jyrki olivat tietysti menossa mukana Volvolla ja Escortilla. Lisäksi Make sai viimein kaiken natsaamaan kohdilleen ja toi jäälle oman Escortinsa. Koska Make haki käyttöönsä Shellin trailerin, saatiin Taunuskin paikalle rehevästi kärryn kyydissä.


Mika vauhdissa.

Lisäksi paikalle saapui Jukka Kivelä ja Toni Virtanen vanhan mallin Toyota Carinalla. Autoon olivat pojat rakentaneet kaaret sekä vaihtaneet moottoriksi uudemman Carinan 1600 cc myllyn. Edellisenä iltana oli vaihdelaatikkorempan kanssa mennyt puolille öin, joten ihailtavaa kiinnostusta oli havaittavissa.

TM:n jälkeen seuraava ongelmainen oli Maken Escort. Se ei suostunut kulkemaan kierrostakaan kunnolla. Vika tuntui olevan bensansyötössä. Jäällä yritettiin jotain peruskorjauksia, mutta auto oli lopulta vietävä Likolaan tarkempaa syyniä varten.


Ja Jomppe vastaa samalla mitalla.

Ensin viaksi luultiin bensapumppua, kunnes huomattiin tankin kupeessa oleva suodatin. Se oli aivan tukossa. Vaihtamisessa olikin sitten omat ongelmansa ja aikaa vierähti yllättävänkin paljon. Lopulta vehje oli kuitenkin täydessä iskussa.

Jompen Taunus koki myöskin tekniikkamurheita. Trailerilta alas ajettaessa äänenvaimennin jämähti peräraudan taakse jumiin ja loppuosa putkesta repesi irti. Sitä kiinnitellessä menikin aikaa. Lisäksi akunkenkä oli irronnut johdosta ja se piti kötöstellä. Käyntiinkään auto ei meinannut lähteä millään. Lopulta traktorin avustuksella homma onnistui ja Tanari saatiin jäälle.


Markku Kantasen taidonnäyte.

Jussi Volvo ja poikien Carina pistivät pystyyn kunnon kisat. Niin vain kävi, että iso ruoska otti jälleen yhden päänahan ja päihitti Toyotan. Ei mitenkään reilusti, mutta kuitenkin. Pojat jo epäilivät Volvon olevan viritetty, mutta näinhän ei ole asian laita. Vääntävä kone ja hyvä kuski olivat menestyksen taustalla. Tehoahan Carinassa on vähän enemmän.


Taunuksessa oli alkuun ongelmia jäätymisen kanssa.

Lauantaina ajo jatkui mahtavissa olosuhteissa. Jo edellisiltana Lähteenmäen Jari kyseli radan kuntoa ja he saapuivatkin paikalle puolilta päivin. Escort oli saanut reippaasti lisätehoja viikon mittaan. Kaasuvaijeri nimittäin oli edellisviikonloppuna ollut rikki ja vehje otti vain puolet kierroksista. Lisäksi kaasuttimen säädöt olivat olleet aika reippaastikin kädellään.

Laulumaat toivat puolestaan uudistuneen Sunnyn. Takapäässä oli rälläkkä karannut käsistä ja koko takapää oli mennyt uusiksi. Parannusta tuli lähinnä siihen, ettei takapyörien heittämä lumi takertunut takapäähän kiinni. Auto toimi täsmälleen yhtä hyvin kuin ennenkin eli mitään ongelmia ei ollut.


Sunnuntaina rata oli lumisempi, mutta se vain nosti ajamisen hauskuutta.

Puttosen Eki saapui JM-Escortillaan taas paikalle. Puhjennut rengas oli paikattu ja uusi testi oli edessä. Tällä kertaa petti pakoputki, mutta kilometrejä tuli silti alle reilusti edellistä kertaa enemmän.

Jussi ei puolestaan tällä kertaa päässyt kovin pitkälle. Volvon jo aiemmin hieman vuotanut syyläri petti nyt reilummin ja ajot loppuivat siihen. Autolla olisi voinut ajaa, mutta jäähdytysnesteitä olisi valunut radalle ja sitä ei haluttu tehdä.


Jyrki intoutui sunnuntaina oivaan ajovireeseen, liekö syynä yleisön vähyys.

Jomppe tappeli jälleen pitkään Taunuksen kanssa. Edellisiltana koneeseen unohtuivat vedet sisään ja hetken oli pelko, että vesipumppu olisi haljennut. Näin ei kuitenkaan onneksi ollut, mutta pakoputki irtosi uudelleen, tällä kertaa kohta oli heti pakosarjan jälkeen. Ilmeisesti eilinen isku oli löystyttänyt tätäkin liitosta. Sen kuntoon laittamisessa meni jälleen aikaa. Lopulta auto saatiin jäälle ja Jomppe pääsi ajamaan. Päivän vauhdikkain suoritus nähtiinkin sitten Tanarin toimesta, kun auto kiipesi penkan päälle ja oli jälleen viittä vaille, ettei auto kaatunut kyljelleen.

Sunnuntaina oli odotettavissa, ettei kuskeja ilmaannu paikalle lauantain tyyliin. Make soitteli aamulla ja tulikin paikalle Escorteineen. Myös O-P vääntäytyi jäälle Mitsubishi Galantilla. Nelivetoisen Mitsun tekemät kierrosajat olivatkin mielenkiintoisinta antia. Muihin viikonlopun aikana kellotettuihin aikoihin niitä ei kuitenkaan voinut verrata, sillä yöllä oli satanut kymmenisen senttiä lunta, mikä heikensi aikoja kymmenisen sekuntia.