HUNTERS RACING TEAM
Ajelua
01.03.2002 - 03.03.2002
Likolammen jäärata

Jarin Escoon tuli viikon mittaan reilusti lisätehoja.
Tämän viikonloput ajot aloitettiin jo perjantaina, koska hiihtoloma
mahdollisti jäälle menon jo aamulla. Jomppe talutti paikalle TM:n,
mutta epäonneksi laite hyytyi jo muutaman kierroksen jälkeen. Koska
koneesta kuului pientä helinää, varmuuden vuoksi sitä ei yritettykään
käynnistää vaan talutettiin radan sivuun.
Niinpä Jomppe joutui kaivelemaan Taunusta lumen alta. Jussi ja
Jyrki olivat tietysti menossa mukana Volvolla ja Escortilla. Lisäksi
Make sai viimein kaiken natsaamaan kohdilleen ja toi jäälle oman
Escortinsa. Koska Make haki käyttöönsä Shellin trailerin, saatiin
Taunuskin paikalle rehevästi kärryn kyydissä.

Mika vauhdissa.
Lisäksi paikalle saapui Jukka Kivelä ja Toni Virtanen vanhan mallin
Toyota Carinalla. Autoon olivat pojat rakentaneet kaaret sekä vaihtaneet
moottoriksi uudemman Carinan 1600 cc myllyn. Edellisenä iltana oli
vaihdelaatikkorempan kanssa mennyt puolille öin, joten ihailtavaa
kiinnostusta oli havaittavissa.
TM:n jälkeen seuraava ongelmainen oli Maken Escort. Se ei suostunut
kulkemaan kierrostakaan kunnolla. Vika tuntui olevan bensansyötössä.
Jäällä yritettiin jotain peruskorjauksia, mutta auto oli lopulta vietävä
Likolaan tarkempaa syyniä varten.

Ja Jomppe vastaa samalla mitalla.
Ensin viaksi luultiin bensapumppua, kunnes huomattiin tankin kupeessa
oleva suodatin. Se oli aivan tukossa. Vaihtamisessa olikin sitten omat
ongelmansa ja aikaa vierähti yllättävänkin paljon. Lopulta vehje oli
kuitenkin täydessä iskussa.
Jompen Taunus koki myöskin tekniikkamurheita. Trailerilta alas
ajettaessa äänenvaimennin jämähti peräraudan taakse jumiin ja loppuosa
putkesta repesi irti. Sitä kiinnitellessä menikin aikaa. Lisäksi
akunkenkä oli irronnut johdosta ja se piti kötöstellä. Käyntiinkään
auto ei meinannut lähteä millään. Lopulta traktorin avustuksella homma
onnistui ja Tanari saatiin jäälle.

Markku Kantasen taidonnäyte.
Jussi Volvo ja poikien Carina pistivät pystyyn kunnon kisat. Niin vain
kävi, että iso ruoska otti jälleen yhden päänahan ja päihitti Toyotan.
Ei mitenkään reilusti, mutta kuitenkin. Pojat jo epäilivät Volvon olevan
viritetty, mutta näinhän ei ole asian laita. Vääntävä kone ja hyvä kuski
olivat menestyksen taustalla. Tehoahan Carinassa on vähän enemmän.

Taunuksessa oli alkuun ongelmia jäätymisen kanssa.
Lauantaina ajo jatkui mahtavissa olosuhteissa. Jo edellisiltana
Lähteenmäen Jari kyseli radan kuntoa ja he saapuivatkin paikalle puolilta
päivin. Escort oli saanut reippaasti lisätehoja viikon mittaan. Kaasuvaijeri
nimittäin oli edellisviikonloppuna ollut rikki ja vehje otti vain puolet
kierroksista. Lisäksi kaasuttimen säädöt olivat olleet aika reippaastikin
kädellään.
Laulumaat toivat puolestaan uudistuneen Sunnyn. Takapäässä oli rälläkkä
karannut käsistä ja koko takapää oli mennyt uusiksi. Parannusta tuli
lähinnä siihen, ettei takapyörien heittämä lumi takertunut takapäähän
kiinni. Auto toimi täsmälleen yhtä hyvin kuin ennenkin eli mitään ongelmia
ei ollut.

Sunnuntaina rata oli lumisempi, mutta se vain nosti
ajamisen hauskuutta.
Puttosen Eki saapui JM-Escortillaan taas paikalle. Puhjennut rengas
oli paikattu ja uusi testi oli edessä. Tällä kertaa petti pakoputki, mutta
kilometrejä tuli silti alle reilusti edellistä kertaa enemmän.
Jussi ei puolestaan tällä kertaa päässyt kovin pitkälle. Volvon jo
aiemmin hieman vuotanut syyläri petti nyt reilummin ja ajot loppuivat
siihen. Autolla olisi voinut ajaa, mutta jäähdytysnesteitä olisi
valunut radalle ja sitä ei haluttu tehdä.

Jyrki intoutui sunnuntaina oivaan ajovireeseen, liekö
syynä yleisön vähyys.
Jomppe tappeli jälleen pitkään Taunuksen kanssa. Edellisiltana koneeseen
unohtuivat vedet sisään ja hetken oli pelko, että vesipumppu olisi
haljennut. Näin ei kuitenkaan onneksi ollut, mutta pakoputki irtosi
uudelleen, tällä kertaa kohta oli heti pakosarjan jälkeen. Ilmeisesti
eilinen isku oli löystyttänyt tätäkin liitosta. Sen kuntoon laittamisessa
meni jälleen aikaa. Lopulta auto saatiin jäälle ja Jomppe pääsi
ajamaan. Päivän vauhdikkain suoritus nähtiinkin sitten Tanarin toimesta,
kun auto kiipesi penkan päälle ja oli jälleen viittä vaille, ettei auto
kaatunut kyljelleen.

Sunnuntaina oli odotettavissa, ettei kuskeja ilmaannu paikalle lauantain
tyyliin. Make soitteli aamulla ja tulikin paikalle Escorteineen.
Myös O-P vääntäytyi jäälle Mitsubishi Galantilla. Nelivetoisen Mitsun
tekemät kierrosajat olivatkin mielenkiintoisinta antia. Muihin viikonlopun
aikana kellotettuihin aikoihin niitä ei kuitenkaan voinut verrata, sillä
yöllä oli satanut kymmenisen senttiä lunta, mikä heikensi aikoja
kymmenisen sekuntia.
|