HUNTERS RACING TEAM
Ajelua
08.03.2003
Likolammen jäärata

Penkan kutsu.
Säätiedotusten mukaan tämä viikonloppu voisi hyvinkin olla viimeinen
mahdollisuus ajaa tämän talven jäillä. Joten asia oli sillä selvä, kaikki
kynnelle kykenevät laitteet tuotiin paikalle. Koska sunnuntaina oli
luvassa huoltomiesten paikat Vesannon kisoissa, ajopäiväksi muotoutui
lauantai.
Valmistautuminen alkoi jo perjantai-iltana, kun Jompen
välikoppa-Escort piti saada jääratakuntoon. Ohjaus vaati täysremontin
ja se vei yllättävän paljon aikaa (auton mukana tullut vanhakoppaisen
ohjausakseli ei ollutkaan yhteensopiva). Akselin asennustakin
harjoiteltiin pariin otteeseen, kun yksi holkki meni epähuomiossa ensin
väärin päin.
Lopulta ohjaus oli kuitenkin oikein päin konehuoneessa ja renkaatkin
suostuivat kääntymään halutulla tavalla. Tämän lisäksi autoon asennettiin
pakoputki, jotta äänet olisivat jokseenkin inhimilliset. Valmista tuli
hieman ennen puoltayötä, joten nopeasti yöunille ja valmistautumaan
aamuun.

Näin levennetään kaventunutta rataa.
Aamusella lähdettiin taivaltamaan koko kolmen kilometrin taivalta
Likolammelle. Mondeon kyytiin napattiin traileri, joten Escort saatiin
samalla tuskattomasti paikalle. Escort purettiin ensin Likolan pihassa
pois kärryltä ja sitten lähdettiin herättelemään Ruotsinlauttoja
laanilta.
Kuten arvata saattaa, ne hörähtelivät varsin kivuttomasti muutaman
asteen pakkasessa. Jussi joutui pumppaamaan hieman ilmaa Volvon
eturenkaaseen, mutta muuten autot olivat lähtövalmiita. Koko letka
jäälle ja ajo saattoi alkaa.

Varsin pian paikalle saapuivat myös Lahtisen Juha ja Kari vasta
rakennetun 900-Saabin kera. Autolla on tarkoitus ensi kesänä ajella
kestävyysajoja ja sen myötä konehuonetta on hieman piristetty. Kulku
olikin varsin vauhdikasta verraten vakiopeltoautoihin.
Antti kotteroineen haettiin, kun Juha oli vienyt vetoauton mukanaan.
Jälleen kerran vekkuli vekotin eli Jobu herätti hilpeyttä yleisön
joukossa. Vehjettä vaivannut mystinen bensansaantihäiriö oli jälleen
poistunut taka-alalle ja meno maittoi. Huippunopeudeksi mitattiin
50 km/h.

Antti kiertää rataa. Kuva otettu 90-Saabin kyydistä.
Rata oli hyvässä kunnossa, tosin tuuli oli muodostanut pieniä
nietoksia reunoille. Ne olivat varsin tehokkaita imaisemaan auton
penkalle, jos eturenkaalla ahnehti liikaa sisäkurviin. Muutenkin radalle
tulleet jo aika pahat urat ohjailivat autoja välillä varsin
reilustikin.
Alkuun Jomppea hinailtiin pariin otteeseen takaisin radalle. Sen
jälkeen pöläyttelyyn erikoistui Jyrki, joka kokeili kaikkien autojen
iskunkestävyyttä. Ja hyväksihän ne tuli havaittua.

F-Cuppia Lempäälässä... ei vaan peltorallia Likolammella.
Kauden rengasrikot kolminkertaistuvat, kun Siekkisen miehiltä
molemmilta pamahti rengas. Ensin Volvolta meni takarengas, kun Jomppe
kiersi rataa. Jyrki lähti viemään Jussia varikolta tapahtumapaikalle,
mutta vähän ennen Volvoa Saabin eturenkaasta katosivat ilmat.
Molemmat raahautuivat takaisin varikolle renkaanvaihtoon. Onneksi
renkaita vanteineen on siunaantunut parisenkymmentä, joten vielä oli
alle mahdollisuus laittaa uutta piikkiä. Aiemmin talvella teamin
jäseniltä oli puhjennut vain yksi rengas, Antin Ladan alta. Tämän lisäksi
tosin Laulumaiden Escortista tyhjeni eturengas, mutta se saatiin
paikattua.

Koneille annettiin happea ennen pitkää kevättaukoa. Etenkin Escort
kiersi rataa koko talven edestä. Ja mikäs oli kiertäessä, kun vehje toimi
moitteettomasti. Vielä lopussa Jyrki meinasi kaataa auton, kun eturengas
haukkasi rajusti sisäpenkkaan. Kyydissä ollut Jussi ehti sanoa vain:
"Kaatuu, kaatuu!" ja sitten mentiin. Onneksi vehje pysyi kuitenkin
pyörillään. Olisi ollut ikävä lopettaa talvikautta peltitöihin.
Jos kelit sallivat, niin radalla vielä käydään. Mutta jos ei, niin
näihin tunnelmiin on mukava lopettaa tältä talvelta. Nyt on luvassa
autoihin parannuksia. Suurimmat uudistukset taitavat tulla Siekkisten
vehkeisiin, muttei toimettomaksi jäädä muissakaan talleissa.
Lisää kuvia
|