HUNTERS RACING TEAM

 

Ajelua
08.03.2003
Likolammen jäärata


Penkan kutsu.

Säätiedotusten mukaan tämä viikonloppu voisi hyvinkin olla viimeinen mahdollisuus ajaa tämän talven jäillä. Joten asia oli sillä selvä, kaikki kynnelle kykenevät laitteet tuotiin paikalle. Koska sunnuntaina oli luvassa huoltomiesten paikat Vesannon kisoissa, ajopäiväksi muotoutui lauantai.

Valmistautuminen alkoi jo perjantai-iltana, kun Jompen välikoppa-Escort piti saada jääratakuntoon. Ohjaus vaati täysremontin ja se vei yllättävän paljon aikaa (auton mukana tullut vanhakoppaisen ohjausakseli ei ollutkaan yhteensopiva). Akselin asennustakin harjoiteltiin pariin otteeseen, kun yksi holkki meni epähuomiossa ensin väärin päin.

Lopulta ohjaus oli kuitenkin oikein päin konehuoneessa ja renkaatkin suostuivat kääntymään halutulla tavalla. Tämän lisäksi autoon asennettiin pakoputki, jotta äänet olisivat jokseenkin inhimilliset. Valmista tuli hieman ennen puoltayötä, joten nopeasti yöunille ja valmistautumaan aamuun.


Näin levennetään kaventunutta rataa.

Aamusella lähdettiin taivaltamaan koko kolmen kilometrin taivalta Likolammelle. Mondeon kyytiin napattiin traileri, joten Escort saatiin samalla tuskattomasti paikalle. Escort purettiin ensin Likolan pihassa pois kärryltä ja sitten lähdettiin herättelemään Ruotsinlauttoja laanilta.

Kuten arvata saattaa, ne hörähtelivät varsin kivuttomasti muutaman asteen pakkasessa. Jussi joutui pumppaamaan hieman ilmaa Volvon eturenkaaseen, mutta muuten autot olivat lähtövalmiita. Koko letka jäälle ja ajo saattoi alkaa.

Varsin pian paikalle saapuivat myös Lahtisen Juha ja Kari vasta rakennetun 900-Saabin kera. Autolla on tarkoitus ensi kesänä ajella kestävyysajoja ja sen myötä konehuonetta on hieman piristetty. Kulku olikin varsin vauhdikasta verraten vakiopeltoautoihin.

Antti kotteroineen haettiin, kun Juha oli vienyt vetoauton mukanaan. Jälleen kerran vekkuli vekotin eli Jobu herätti hilpeyttä yleisön joukossa. Vehjettä vaivannut mystinen bensansaantihäiriö oli jälleen poistunut taka-alalle ja meno maittoi. Huippunopeudeksi mitattiin 50 km/h.


Antti kiertää rataa. Kuva otettu 90-Saabin kyydistä.

Rata oli hyvässä kunnossa, tosin tuuli oli muodostanut pieniä nietoksia reunoille. Ne olivat varsin tehokkaita imaisemaan auton penkalle, jos eturenkaalla ahnehti liikaa sisäkurviin. Muutenkin radalle tulleet jo aika pahat urat ohjailivat autoja välillä varsin reilustikin.

Alkuun Jomppea hinailtiin pariin otteeseen takaisin radalle. Sen jälkeen pöläyttelyyn erikoistui Jyrki, joka kokeili kaikkien autojen iskunkestävyyttä. Ja hyväksihän ne tuli havaittua.


F-Cuppia Lempäälässä... ei vaan peltorallia Likolammella.

Kauden rengasrikot kolminkertaistuvat, kun Siekkisen miehiltä molemmilta pamahti rengas. Ensin Volvolta meni takarengas, kun Jomppe kiersi rataa. Jyrki lähti viemään Jussia varikolta tapahtumapaikalle, mutta vähän ennen Volvoa Saabin eturenkaasta katosivat ilmat.

Molemmat raahautuivat takaisin varikolle renkaanvaihtoon. Onneksi renkaita vanteineen on siunaantunut parisenkymmentä, joten vielä oli alle mahdollisuus laittaa uutta piikkiä. Aiemmin talvella teamin jäseniltä oli puhjennut vain yksi rengas, Antin Ladan alta. Tämän lisäksi tosin Laulumaiden Escortista tyhjeni eturengas, mutta se saatiin paikattua.

Koneille annettiin happea ennen pitkää kevättaukoa. Etenkin Escort kiersi rataa koko talven edestä. Ja mikäs oli kiertäessä, kun vehje toimi moitteettomasti. Vielä lopussa Jyrki meinasi kaataa auton, kun eturengas haukkasi rajusti sisäpenkkaan. Kyydissä ollut Jussi ehti sanoa vain: "Kaatuu, kaatuu!" ja sitten mentiin. Onneksi vehje pysyi kuitenkin pyörillään. Olisi ollut ikävä lopettaa talvikautta peltitöihin.

Jos kelit sallivat, niin radalla vielä käydään. Mutta jos ei, niin näihin tunnelmiin on mukava lopettaa tältä talvelta. Nyt on luvassa autoihin parannuksia. Suurimmat uudistukset taitavat tulla Siekkisten vehkeisiin, muttei toimettomaksi jäädä muissakaan talleissa.

Lisää kuvia