HUNTERS RACING TEAM

 

Ajelua
18.01.2004
Lamminmäen jäärata


Siitä se taas alkaa talvikausi.

Jyrkin ja Joken ollessa Peurunkarallin järjestystehtävissä päästiin koneyhtymä Puttonen & Flyktmanin pääheppujen juttusille ja hyvin pikaisten neuvottelujen jälkeen saatiin lupa ajella heidän tekemällään radalla Tehlolla. Tämä rata sijaitsee vajaan kilometrin päässä Likolammen radalta. Radan käytöstä suoritettavan korvauksen muoto ja määrä jäi vielä tarkemmin määrittelemättä.

Tämä käänne ratahankkeessa aiheutti sen, ettei Huntersit (ainakaan Siekkiset eikä Onkilat) ruvenneet hommaamaan rataa Likolammelle. Se kun olisi ollut kohtuullisen turhaa. Tällä hetkellä näyttäisi siltä ettei rataa tänä talvena synnykään, mutta tilanne saattaa vielä muuttua, jos joku innostuu sen auraamaan. Luvat saatiin kuitenkin täksi talveksi kuntoon ranta-asukkailta sekä kalanhoitopiiriltä, joten ensi vuonna radan tekeminen on taas niiden puolesta mahdollista.

Kun lupa radalle menoon saatiin, niin olihan siellä pakko heti seuraavana päivänä käydä tutustumassa tilanteeseen. Koska edellinen päivä oli mennyt kisoissa, oli kalusto kaivettava aamusella esiin syksyisiltä leposijoiltaan. Cherry oli mummolan tallissa sopivan hangen takana ja Volvo laanilla pussitettuna Saabin taakse.

Kaikki vehkeet hörähtivät napakasti käyntiin, ja nopean tilannekatsauksen jälkeen päätettiin Saabbi jättää vielä unten maille pihaan. Sen sijaan Nissanille ja Volvolle tehtiin pikainen kuntotarkastus / huolto. Cherry tallissa maanneena oli kesäisessä kunnossa, sen sijaan Volvon ovet olivat pahemman kerran jäässä. Ensin ne eivät auenneet ja sitten eivät enää menneet kiinni. Pienellä "herkistelyllä" kuskin ovi palautui toimintakuntoon, mutta apparin puoli oli päivän ajan liinalla kiinni.

Ensin vietiin Nissan ja samalla löydettiin Flyktmanin Veikko hallilta Saabin H-koneen kimpusta. Tarkoituksena oli purkaa motti osiin (Fordin miehellä tietysti kanget mielessä), mutta yksi kannen pultin pirulainen meinasi otattaa koville. Sitä siinä miehissä paiskottiin, mutta ei sille saatu kuria. Niinpä Siekkiset lähtivät hakemaan Volvoa ja Veikko alkoi rälläkkähommiin.


Huoltopaikka.

Volvo seuraavaksi pajan pihaan ja perinteinen renkaanvaihto-operaatio. Pari Volvon piikkirengasta oli kesän mittaan tyhjentynyt ja ne ilmattiin ennen alle laittoa. Volvoon tungettiin uudehko sarja piikkejä alle, sen sijaan Cherryyn laitettiin eteen 15 vuotta vanhat piikit ja taakse vähintään yhtä vanhat kesärenkaat. Niinpä sitä oltiin valmiina tutustumaan radan ihmeisiin.

Lammelle on aurattu kaksi erillistä rataa. Vauhdikkaampi versio lammen reunoja myötäillen ja keskellä hitaampi rata. Lampi on kohtuullisen pitkän yhteystien päässä. Huutoniementie kulkee kyllä lähellä, mutta sieltä ei tietä haluta aurata. Silloin kun ajelua ei voitaisi mitenkään kontrolloida. Sama vika on Likolammella...

Aamuinen sade peitti radat viiden sentin lumikerrokseen. Samainen sade jatkui iltapäivän puolelle, vaikeuttaen hieman kuvaamista. Muutoin keli oli loistava muutaman pakkasasteen turvin. Harvemmin edes maaliskuussa on yhtä hyviä ajokelejä.


Jotain mielenkiintoista siellä metsässä on, kun kaikki sinne katsovat...

Cherryn rengasvalinnat eivät oikein soveltuneet nopeammalle radalle, sen sijaan keskirata oli oikeinkin mukava kurvailla. Ajokokemusta voisi kuvailla mielenkiintoiseksi. Ja oli se jopa hauskaakin, kunhan pääsi hieman auton käyttäytymisestä perille. Volvolle puolestaan vauhdikas ulkorata oli omiaan.

Molemmat vehkeet toimivat (jälleen) hyvin. Mutta niin niiden pitääkin, varsinkin kun ottaa huomioon suuren rahallisen panostuksen autojen tekniikkaan. Jussi onnistui kolmesti tösäyttämään penkkaan, kerran Volvolla ja kahdesti kokeiltuaan Cherryä. Jyrki pyöri Cherryllä joka puolella rataa, muttei onnistunut jäämään kiinni mihinkään. Nissan tuntui olevan varsin herkkä imemään keulaa penkkaan, jos vähänkin perällä roikotti penkan vieressä.


Huomaa hienoinen kallistelu.

Yleisöä ei ollut samaan tapaan kuin Likolammella ajaessa. Kalanhoitopiirin puheenjohtaja vieraili paikalla, hän kun asuu aivan lammen vieressä. Muuta yleisöä ei ollut koko päivänä, joten mukavan rauhassa saatiin olla. Neljän tunnin ajon jälkeen alkoi paras ilo olla sillä kertaa otettu ja hommaa päätettiin jatkaa seuraavana viikonloppuna.

Volvo saatiin jättää Flyktmanin pajan pihaan viikoksi säilöön. Nissan sen sijaan tuotiin kotiin, koska seuraavana ajovuorossa on Saab.

(toim. huom.) Tämä olikin sitten Nissanin viimeinen esiintyminen, se kun poistui Vehniän suuntaan viikko myöhemmin...


Aika paljon piikit jäätä repivät.