HUNTERS RACING TEAM
Ajelua
18.01.2004
Lamminmäen jäärata

Siitä se taas alkaa talvikausi.
Jyrkin ja Joken ollessa Peurunkarallin järjestystehtävissä päästiin koneyhtymä
Puttonen & Flyktmanin pääheppujen juttusille ja hyvin pikaisten neuvottelujen
jälkeen saatiin lupa ajella heidän tekemällään radalla Tehlolla. Tämä rata
sijaitsee vajaan kilometrin päässä Likolammen radalta. Radan käytöstä
suoritettavan korvauksen muoto ja määrä jäi vielä tarkemmin määrittelemättä.
Tämä käänne ratahankkeessa aiheutti sen, ettei Huntersit (ainakaan Siekkiset
eikä Onkilat) ruvenneet hommaamaan rataa Likolammelle. Se kun olisi ollut
kohtuullisen turhaa. Tällä hetkellä näyttäisi siltä ettei rataa tänä talvena
synnykään, mutta tilanne saattaa vielä muuttua, jos joku innostuu sen auraamaan.
Luvat saatiin kuitenkin täksi talveksi kuntoon ranta-asukkailta sekä
kalanhoitopiiriltä, joten ensi vuonna radan tekeminen on taas niiden puolesta
mahdollista.

Kun lupa radalle menoon saatiin, niin olihan siellä pakko heti seuraavana
päivänä käydä tutustumassa tilanteeseen. Koska edellinen päivä oli mennyt kisoissa,
oli kalusto kaivettava aamusella esiin syksyisiltä leposijoiltaan. Cherry oli
mummolan tallissa sopivan hangen takana ja Volvo laanilla pussitettuna Saabin
taakse.
Kaikki vehkeet hörähtivät napakasti käyntiin, ja nopean tilannekatsauksen
jälkeen päätettiin Saabbi jättää vielä unten maille pihaan. Sen sijaan Nissanille
ja Volvolle tehtiin pikainen kuntotarkastus / huolto. Cherry tallissa maanneena
oli kesäisessä kunnossa, sen sijaan Volvon ovet olivat pahemman kerran jäässä.
Ensin ne eivät auenneet ja sitten eivät enää menneet kiinni. Pienellä
"herkistelyllä" kuskin ovi palautui toimintakuntoon, mutta apparin puoli oli
päivän ajan liinalla kiinni.
Ensin vietiin Nissan ja samalla löydettiin Flyktmanin Veikko hallilta Saabin
H-koneen kimpusta. Tarkoituksena oli purkaa motti osiin (Fordin miehellä tietysti
kanget mielessä), mutta yksi kannen pultin pirulainen meinasi otattaa koville.
Sitä siinä miehissä paiskottiin, mutta ei sille saatu kuria. Niinpä Siekkiset
lähtivät hakemaan Volvoa ja Veikko alkoi rälläkkähommiin.

Huoltopaikka.
Volvo seuraavaksi pajan pihaan ja perinteinen renkaanvaihto-operaatio. Pari
Volvon piikkirengasta oli kesän mittaan tyhjentynyt ja ne ilmattiin ennen alle
laittoa. Volvoon tungettiin uudehko sarja piikkejä alle, sen sijaan Cherryyn
laitettiin eteen 15 vuotta vanhat piikit ja taakse vähintään yhtä vanhat
kesärenkaat. Niinpä sitä oltiin valmiina tutustumaan radan ihmeisiin.
Lammelle on aurattu kaksi erillistä rataa. Vauhdikkaampi versio lammen reunoja
myötäillen ja keskellä hitaampi rata. Lampi on kohtuullisen pitkän yhteystien
päässä. Huutoniementie kulkee kyllä lähellä, mutta sieltä ei tietä haluta aurata.
Silloin kun ajelua ei voitaisi mitenkään kontrolloida. Sama vika on Likolammella...
Aamuinen sade peitti radat viiden sentin lumikerrokseen. Samainen sade jatkui
iltapäivän puolelle, vaikeuttaen hieman kuvaamista. Muutoin keli oli loistava
muutaman pakkasasteen turvin. Harvemmin edes maaliskuussa on yhtä hyviä ajokelejä.

Jotain mielenkiintoista siellä metsässä on, kun kaikki
sinne katsovat...
Cherryn rengasvalinnat eivät oikein soveltuneet nopeammalle radalle, sen sijaan
keskirata oli oikeinkin mukava kurvailla. Ajokokemusta voisi kuvailla
mielenkiintoiseksi. Ja oli se jopa hauskaakin, kunhan pääsi hieman auton
käyttäytymisestä perille. Volvolle puolestaan vauhdikas ulkorata oli omiaan.
Molemmat vehkeet toimivat (jälleen) hyvin. Mutta niin niiden pitääkin, varsinkin
kun ottaa huomioon suuren rahallisen panostuksen autojen tekniikkaan. Jussi
onnistui kolmesti tösäyttämään penkkaan, kerran Volvolla ja kahdesti kokeiltuaan
Cherryä. Jyrki pyöri Cherryllä joka puolella rataa, muttei onnistunut jäämään
kiinni mihinkään. Nissan tuntui olevan varsin herkkä imemään keulaa penkkaan, jos
vähänkin perällä roikotti penkan vieressä.

Huomaa hienoinen kallistelu.
Yleisöä ei ollut samaan tapaan kuin Likolammella ajaessa. Kalanhoitopiirin
puheenjohtaja vieraili paikalla, hän kun asuu aivan lammen vieressä. Muuta yleisöä
ei ollut koko päivänä, joten mukavan rauhassa saatiin olla. Neljän tunnin ajon
jälkeen alkoi paras ilo olla sillä kertaa otettu ja hommaa päätettiin jatkaa
seuraavana viikonloppuna.
Volvo saatiin jättää Flyktmanin pajan pihaan viikoksi säilöön. Nissan
sen sijaan tuotiin kotiin, koska seuraavana ajovuorossa on Saab.
(toim. huom.) Tämä olikin sitten Nissanin viimeinen esiintyminen, se
kun poistui Vehniän suuntaan viikko myöhemmin...

Aika paljon piikit jäätä repivät.
|