HUNTERS RACING TEAM
Ajelua
24.01.2004
Lamminmäen jäärata
Ja heti seuraavana viikonloppuna uudestaan radalle. Jussin Volvo olikin jo
radan lähettyvillä valmiina, joten ohjelmassa oli alkuun Saabin saaminen paikalle.
Matkalla käväistiin Loukun luona puhumassa Likolammen tilanteesta. Mies oli
samoilla linjoilla, eli Likolammelle on turha rataa tehdä enää tässä vaiheessa
talvea.
Aura-Kadett tarvitsisi edelleen joko vanhan startin korjaamisen tai uuden
startin, joten siinäkin suhteessa radan tekeminen olisi projektivaiheessa. Jos
jollain on diesel-Opelin startti (etuvedot Corsa, Kadett, Ascona tms.), niin
ottakaapa yhteyttä.
Joka tapauksessa Saab saatiin vaivattomasti perille ja alkoi
renkaanvaihto-operaatio. Samaan aikaan Jussi yritti saada Volvoa starttaamaan.
Ongelmana oli jäätynyt startti. Pieni nojaaminen auton takakonttiin auttoi asiaa
ja pakettia saatiin rytkäytettyä sen verran, että startti heräsi jälleen henkiin.
Samaa "vikaa" on ollut havaittavissa aiemminkin. Mutta kun ongelma ratkeaa
niinkin helposti, niin startin parempaan suojaukseen ei ole ollut tarvetta.
Jäällä ei ollut ketään, kun sinne hieman ennen puolta päivää ehdittiin. Rata
oli edellisenä päivänä aurattu, ensimmäistä kertaa tänä talvena jäälle oli
uskaltauduttu traktorilla. Samalla kertaa rataa oli vielä entisestään levennetty,
joten ajolinjoja pääsi kunnolla valitsemaan.
Hetkisen kuluttua rata-alueelle ajeli Flyktmanin Veikko. Mies tuli katsomaan
radan tilannetta. Ja paras konsti tarkkailuun on tietenkin ruotsalaisen auton
kyyti, joten mies istahti Volvoon. Takakurvin ulkoreunaan oli hieman noussut
vettä ja siellä päässä lampea vettä tuntui olevan lumen alla enemmänkin. Onneksi
radalle se ei noussut sen pahemmin.
Pian Veikon jälkeen paikalle tuli myös Moilasen Janne. Hän talutti paikalle
oman jääratahirmunsa eli GLS-Volvon. Auto saikin runtua pitkin päivää useammankin
kuskin toimesta. Myös Jussi pääsi vehjettä parin kierroksen verran kokeilemaan.
300-sarjalainen on todellakin hyvä ajettava jääradalla "persoonallisen" teknisen
sijoittelun ansiosta. Kunpa vain voimansiirto olisi kestävämpi. Kolmonen oli
tällekin siviililaitteelle liikaa, mutta kun piti vaihteen kakkosella ja
kierrokset yli viidessä tonnissa, niin hauskaa oli.
Hätävaraosa. Ja hyvin toimi...
Volvon suhteen iski toinenkin miltei koko päivän kestänyt ongelma.
Paisuntasäiliön korkki oli mystisesti häipynyt omille teilleen. Autoon
lisättiin nestettä edellisen ajelun jälkeen ja silloin korkin täytyi poistua
jonnekin. No, alkuun Jannen autosta varastettiin korkki mutta kun mies tulikin
ajamaan, piti korkki palauttaa hänelle. Hetken ajan miehet ajoivat vuorotellen
samalla korkilla.
Onneksi kuitenkin Volvolla ja Fordilla oli varaosayhteistyötä jo 70-80 -lukujen
vaihteessa, joten laanilla olleesta mk3 Escortista saatiin korkki päivän ajaksi
tilalle. Tosin Fordista oli kyseessä jarrnestesäiliön korkki, mutta sama se
kunhan sopii. Lopullinen ratkaisu saatiin Karikkorinteellä, kun varaosa- (romu-?)
varastosta napattiin uusi korkki käyttöön.
Varikolla alkoi olla jo täyttä...
Joka tapauksessa populaa rupesi hiljalleen kestymään enemmänkin. Iltapäivällä
meno alkoi olla kuin Likolammella konsanaan ja varikkokin alkoi täyttyä. Hyvä
niin. Lahtiset toivat endurance/jäärata 900-Saabin, mutta rengasongelmat pitivät
pitkään miehet poissa radalta. Yksi venttiili ei pitänyt ilmaa, joten sen
vaihtamisessa meni aikaa.
Iltapäivän puolella yhdystietä läheni harmaa vekotin, jonka olemusta ei ensin
pystytty tarkalleen hahmottamaan. Lähempänä huomattiin, että sieltä saapuu
Puttosen Pasi Jeepillään. Vehkeellä ajettiin hidasvauhtisemmalla keskilenkillä
ja junnuosastokin pääsi vauhdin hurmaan käsiksi. Yksivetoisella liikkeelle
lähteminen oli hieman vaivalloista, mutta muutoin varsin mahtava vehje.
Niin sanottu vekkuli vekotin.
Jussin Volvo toimi yhtä hyvin kuin aina ennenkin. Välitykset vain eivät
ihan tahdo toimia tällä radalla. Kolmonen on auttamatta liian pitkä päätykurveihin
ja kakkonen turhan lyhyt. 2½ rattaat olisivat siis jälleen kovaa huutoa. Saabin
välitykset toimivat hivenen paremmin, kakkonen on sopiva kurveihin ja kolmosta
voi survoa suorilla päälle (eikä vehje edes täydellisesti puudu).
Nopeuttakin radalta löytyy, vaikka päätykurvit tappavatkin vauhdin aika
nolliin. Saabissa on toimiva mittaristo ja se näytti parhaimmillaan tasan
100 km/h takasuoran päässä. Ja tuo on ihan todellinen vauhti, siinä vaiheessa
ei enää suurta tyhjää lyömistä renkaissa ole...
Saab olikin ripeämpi kuin edellisenä talvena, eli evo 2:n tekeminen ei
mennyt täysin hukkaan. Auton äänet kuulee nyt jopa sisälle asti, parannusta
viime vuoteen on selvästi (eikös se ole niin, että teho kasvaa samalla kun äänet?).
Pakoputken loppuosa meinasi tosin pudota radalle heti alussa, mutta se saatiin
onneksi kiinnitettyä tukevammin. Putkisto parantunee ensi kesänä, kun saadaan
lopullinen putki tehtyä ja asennettua paikoilleen.
Etupään jousitus on riittävän hyvä ja jämäkkä, mutta takapäätä pitää vielä
parantaa ainakin pienellä laskemisella. Lisäksi se lukko on pakollinen, se tuli
taas huomattua. Laatikon välityksetkin olisi helppo (= halpa) muuttaa, mutta
se ei taida olla välttämättä tarpeen.
|