HUNTERS RACING TEAM

 

Ajelua
24.01.2004
Lamminmäen jäärata

Sunnuntaina oli taas "aivan pakko" lähteä Lamminmäen suuntaan. Edelliseltä päivältä kun jäi vähän bensaa varastoon ja ajohalutkaan eivät täydellisesti hiipuneet. Jäältä kun piti lähteä hieman kesken, Jussin siviili-Volvon huoltohommien takia. Onhan se mukava välillä kiinnittää huomiota noihin tieautoihinkin...

Mutta asiaan. Niinpä jälleen jäälle. Volvo ja Saab oli lauantaina jätetty valmiiksi ratavarikolle rantaan, kun silloin jo tiedettiin sunnuntainen paluu. Mukaan saatiin myös Anttar, joka viimeinkin jouti muilta kiireiltään jääratatouhuihin. Onnettomalla kun ei ole enää edes sitä Skodaa, niin mies joutaa hyvin olemaan kuvaus- ja huoltohommissa. Katsotaan, jos miekkonen päästetään jossain vaiheessa Cherryn rattiin.

Volvo lähti vuorostaan hyvin käyntiin. Sen sijaan Saab nikotteli, legendaarinen starttivika (jää) jälleen. Tiedän, jotain tarttis tehrä. Mutta kun se kesän lämpöisillä lähtee sen verran varmasti käyntiin, jottei koko ongelmaa muista. Joten ketjulla kiinni Volvoon ja radalle. Aika kauan meni, ennen kuin Baas suostui hörähtämään (pitkä auto, pitkä bensaletku?). Sähköinen bensapumppu olisi poikaa.

Paikalla oli jo valmiiksi Shell Racingin porukkaa Repen johdolla. Heillä kalustona jo viime talvena käytetty Opel Ascona. Huolto- ja vetoautona puolestaan oli puolestaan hiljattain hankittu 900-ruisku Saab, jolla taitaa olla edessään uusi elämä endurancen puolella.

Varsin nopeasti radalle ilmaantui myös Kovasen talli Ladoineen. Talven muhkeimpien äänien palkinto menee kyllä kiistattomasti 1500-Laatokalle. Öljyn pinnan alhaisuus koneessa pakotti kuitenkin miehet jättämään autolla ajamisen vähiin, mutta onhan tässä vielä talvea. Ennen seuraavaa vierailua olisi lisäksi tarkoitus saada auto kääntymään paremmin.

Opel sen sijaan toimi moitteetta (huomatkaa, ei minkään sorttista naljailua Opelin suuntaan toimitukselta). Repen päivän muu ohjelma kuitenkin pakotti heidätkin poistumaan. Niinpä Huntersit jäivät omilleen jo varsin varhaisessa vaiheessa. Eihän ruotsalaisia oltu saatu vielä edes kunnolla lämpeämään tässä vaiheessa.

Ainoaksi vaihtoehdoksi jäikin sitten keskinäinen kamppailu, jota suoritettiin menestyksekkäästi pidemmän aikaa. Täytyy kyllä myöntää, että homma oli hauskinta, mitä jäällä on toistaiseksi koettu. Autojen välimatkan kaventuessa hauskuus vain kasvaa. Pienellä passailulla homma saatiin jännäksi. Tarkoituksena oli olla osumatta, mutta ainakin yksi tilastoitu kontakti tapahtui.

Molemmat erät päättyivät Baasin tappioon (prkl). Ekalla kertaa matka päättyi parkkeeraukseen keskelle penkkaa. Lukoton auto ei tahtonut penkasta nousta kolmosella, eikä kakkoselle vaihtaminen tapahtunut tarpeeksi ripeästi.

Pienen (?) lapioinnin jälkeen otettiin uusi erä, mutta se piti keskeyttää Saabin nostettua lämmöt kattoon (tai ainakin vahvasti punaiselle). Lumien haravointi syylärin edestä auttoi ongelmaan, mutta samalla tuntui porukka olevan valmiita lähtemään kotia kohti.

Joten vieläkin ruotsalaisten taisto kääntyi Volvolle (kolmas vuosi putkeen). Ensi kesäksi on siis luvassa Saabin tehtaalla evo 3:n rakentamista. VRC (Volvo Rally Car) vers 02 nähnee myös päivänvalon, joten panokset kovenee...

Kaikkiaan viikonlopusta on sanottava, että kalusto alkaa olla aikas siistin näköistä (ja myös teknisesti pelittävää). Jussin Volvo alkaa olla ainoa rytön näköinen, ja sekin olisi tarkoitus päivittää ensi vuoteen mennessä.

Lisää kuvia: Saab vs. Volvo