HUNTERS RACING TEAM
Ajelua
15.02.2004
Lamminmäen jäärata

Pienen tauon jälkeen innostuttiin (tai oikeampi sana taitaa olla 'päästiin')
kokeilemaan jäällä ajamista. Autojen arveltiin olevan pienoisen lumimyräkän
jäljiltä lumikerroksen alla, joten aikaa varattiin kunnolla niiden esiin
kaivamiseen. Siispä lähdettiin jo aamupäivän puolella liikenteeseen.
Positiivinen seikka oli, ettei laitteet olleetkaan sen kummemmin hautautuneet.
Ilmeisesti tuuli oli vienyt enimmät lumet muualle. Pientä lumentapaista oli
suojakerroksena autojen päällä, muttei mitään suurempaa. Enimmät lähti nopeasti
lapiolla ja loput hoiti aurinko. Molemmat ruotsalaiset lähtivät jopa ilman
suurta tuskaa käyntiin (pientä rapailuahan on aina, eikä sitä lasketa...).

Radalla oli Moilanen auraamassa. Tiedossa oli, että puolen päivän jälkeen
radalla alkaisi AL Tikkakosken järkkäämä liukkaan kelin ajoharjoitteluhässäkkä.
Sitäkin varten rataa oli jäädytelty viikon mittaan, eri puolilla kun alkoi
olla pahoja kulumia. Muutenkin radan kanssa oli ollut pientä touhuilua, leudot
kelit kun olivat nostaneet vettä radalle. Sen takia rata oli ollut jopa muutaman
tovin käyttökiellossa. Nyt kuitenkin jäädytyksen jäljiltä rata oli elämänsä
kunnossa.
Keskirata olisi ollut käytettävissä, mutta mieluummin siinä odoteltiin jotta
harjoittelijat saivat radan kokonaan käyttöönsä. Ohjelmassa oli keilojen
kiertämistä ja muutenkin tutustumista jäiseen pintaan. Piakkoin immeiset siirtyivät
radalta makkaran syöntiin ja homman organisaattorin sanoin "kilpurit" pääsivät
radalle.

Tupamäetkin kokeilivat omaa Nissaniaan muutaman kierroksen verran, ihan
tuntui säksättävän sekin. Saksala pyörähti radalla Golfillaan, mutta muuten
oli rauhallista. Liekkö sitten sprintti Äänekoskella vienyt osan vakiokävijöistä
mukanaan. Moilanen ei päässyt ajamaan, kun jäärata-Volvosta puuttui toinen
moottorin korvake ja Jm-Escortista kansi...
Jomppe sentään tuli paikalle TM:n kera ja ajoi muutaman kierroksen. Ongelmia
toi eturengas, venttiili kun oli karannut vanteen sisään. Ilmaa oli jonkin verran,
mutta täysipainoisen ajamisen se esti. Pitokaan ei kuulemma ollut paras
mahdollinen, joten ajaminen jäi muutamaan kierrokseen.

Jussikaan ei Volvolla päässyt ajamaan kuin muutaman hätäisen kierroksen.
Evo-mallin termostaattia pois otettaessa syyläri alkoi vuotamaan. Paine laski
pian sen verran, että vuoto lakkasi, mutta ajaminen loppui silti siihen. Nyt
pitää kotoa napata yksi kappale syyläreitä seuraavaksi kerraksi mukaan ja
vaihtaa se pikaisesti Volvon keulille.
Saabi toimi hyvin, lämpökään ei noussut tavallista korkeammalle. Peilijäällä
oleva rata oli varsinkin alussa aikamoisen liukas, kun vanhat piikit eivät
kunnolla jaksaneet purra itseään jäähän. Hiljalleen kun alkoi tulla muutamia
uria rataan, alkoi pitokin paranemaan.

Ajaminen jäi suhteellisen vähiin Saabiltakin, kun ohjelmassa oli seuraavana
autojen huoltamista Höytiän suunnalla. Ehkäpä seuraavalla kerralla enemmän,
parhaat ajoviikonloputhan kelin puolesta ovat vasta tulossa.
Kuvaaminen oli tavallistakin fiilispohjaisempaa, ja oman kaluston kuvaaminen
jäi nyt kokonaan väliin. No, onhan niistä jo kuvia kyllästymiseen asti.

|