HUNTERS RACING TEAM
Ranta-Esso JM
Saarijärven UA 16.05.2004
Rally Training Center, Teeriharju
Ajajat:
Jyrki Siekkinen
Joonas Pokela
Auto:
Volvo 343 DL
Ford Escort
Huolto:
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen
Osan kuvista otti Samasen Kai, suuret kiitokset hälle...

Kisakauden avaus. Tosin Jomppehan kävi jo muutaman lähdön
kokeilemassa talvella. Äänekosken tuliainen Volvo saatiin suht
mieleiseksi, joten kisaan jopa viitsi lähteä mukaankin. Hieman
paksullaan kone kävi edelleen, mutta testikisaanhan tässä oltiinkin
vasta menossa. Tulppia oli vastaavasti sitten mukana tarvittava määrä.
Muuten vekotin vaikutti ihan oivalta menopeliltä, joten muita
lähdettiin kiusaamaan. Kukonlehto oli isännän elkein käynyt jo aiemmin
varaamassa varikkopaikat tulostaulun sekä vessan vierestä. Pitäähän
palvelun nääs pelata.
Ilmoittautuminen meni sujakasti ja katsastus ilman suuria murheita.
Runkonumero oli hieman heikosti näkysällä, mutta sieltä sekin tarpeeksi
näyttäytyi sitten lopulta. Katsastus vaikutti kaikkiaan oikein
pätevälle, turvallisuus katsottiin huolella mutta asiallisesti.

"Kato kun mä tolleen ajoin ton mutkan..." Kukonlehto
kuuntelee kun äijä autossa selittää.
Kaasareiden eteen vielä pientä suojaverkostoa (ettei nyt ihan
hiekkapuhallusta koneelle kuitenkaan annettaisi) ja voilá, kisaa
odottamaan. Nuoret ja naiset aloittivat omalla yhdistetyllä luokallaan.
Mukana tutuista Peltomäki ja Kivelä. Peltsi oli Iisalmen-tuliaisellaan
hyvässä vauhdissa ja kahden lähtövoiton turvin finaaliin. Jukka ajeli
Jompen Fordilla perusvirheettömän ajon ja muiden suosiollisessa avustuksella
pääsi hänkin kokeilemaan finaalivauhtia.
Finaalissa Peltsi painalti karkuun ja pääsi rytäkän alta pois.
Samalla tuli selvemmän puoleinen johtoasema, joka piti loppuun asti.
Mies tosin meinasi tahmata johtonsa tapellessaan laatikon kanssa, mutta
sijoitus piti. Jukka puolestaan tuli kuudenneksi.
Sitten etuvetojen ja kardaanien maailmaan. Oma alkuerä oli toinen.
Aika reilusti tuli pidettyä kierroksia lähtiessä, mutta silti ihmeen
hyvin nytkähti viivalta matkaan. Vaihtamiset tuli Mirafiorin jäljiltä
ihan liian aikaisin, joten kärkeen ei ollut asiaa (niin kuin nyt muka
olisi ollut missään tapauksessa). Ekassa mutkassa meinasi sisäreuna
käydä ahtaaksi, joten oli pakko hieman painattaa Pöppös-Datsunia, jottei
jäänyt täysin pussiin.

Tallipäällikkö antamassa ohjeita.
Heti seuraavassa mutkassa kakkonen ei suostunut laatikosta
napsahtamaan päälle ja muut karkasivat lopullisesti. Muutenkin ajo oli
hakemista ja kun kahden kärkeen ei ollut mitään asiaa, niin ehti hyvin
harjoitella rataa ja autoa (kuskihan ei tarvitse harjoitusta vaan
hoitoa?). Ja alkoi se laatikkokin tuntumaan hieman tutummalta.
Hyvin vakuuttava keräilyeräpaikka oli taskussa. Varikkosuoralla
huomasi, että turhan paksua on käynti lämpöisenä. Mielenkiintoa
kuitenkaan säätelemiseen ei ollut, eikä siihen kyllä olisi ollut
aikaakaan. Keräilyssä taisi olla kuusi kuskia viivalla ja neljälle
jatkopaikka. Vähän parempi lähtö, sähellystä vaihtojen kanssa ja kolmas
sija suoran päässä. Ei tarvinnut suuremmin revitellä, vaan varma
jatkopaikka talteen. Vaikka olisi kyllä Kukonlehtoa edessä mieli tehnyt
lähennellä.

Finaalikarsinnassa neljälle paikka itse finaaliin. Lähtösuoralla
oltiin vakaasti keskijoukoissa, ekassa mutkassa ensin Anttilan
Corollalle lisävauhtia ja sitten Jämsän Opelin kyljen kautta
neljänneksi. Se paikka pitikin pidemmän aikaa, vaikka Kadetti hieman
kolisteli takana. Todella maittavaa kisailua, ja homma huipentui
viimeisessä mutkassa. Itse tumpeloin oikein kunnolla ja päästin
Opeliskin paremmalle ajolinjalle. Viimeisen suoran kiihdytyskisan
hävisin, eroa maaliviivalla taisi olla jopa miltei puoli keulanmittaa.
Hitto.
Anttilakin ihmetteli kolmossijallaan, että mihin se toinen keltuainen
sieltä peilistä hävisi. No, kokeneempi kuski opetti kossipojalle, että
miten se viimeinen mutka ajetaan. Hitto. Mutta tosi makeaa kisaa oli ja
tulihan epävirallinen sekä jaettu yhdeksäs sija kuitenkin plakkariin.
Ja sitten sana muiden edesottamuksista EVK:ssa. Jomppe pyörähti
alkuerässä ja takaa tullut Datsun osui taka-akseliin. Ajo jäi siihen.
Samanen oli ensin alkueränsä kakkonen ja finaalikarsinnassa paukautti
Escortin kylkeen sillä seurauksella, että mies ambulanssiin ja Saabi
niin sanotusti romuraudaksi. Onneksi miehelle ei kuitenkaan sen pahempaa.
Anttila oli neljäs ja Kukonlehto hienosti viides. Virtas-Antti haki
Datsuniin säätöjä ja tipahti keräilyissä. Mösö nappasi alkuerävoiton,
mutta hajotti samalla Fordistaan laatikon.

Niin sanottua modernia muotoilua. Taiteilijana Samanen.
Ennen yleistä tuli vaihdettua Volvoon tulpat, finaalikarsinnan aikana
huomasi ettei ihan ollut enää täyttä iskua konehuoneessa (ei
vaikuttanut suoritukseen, muuten vain tuokin tuli tuohon nyt laitettua
esille). Ja sitten viivalle. Lähtö taas ihan ok, ekassa mutkassa oli parilla
muulla kuskilla ohjelmaa ja itsekin joutui jarruttelemaan. Neljäs sija
tuli kuin ilmaiseksi ja sillä oltiin menossa finaalikarsintoihin. Kun
edessä eikä takana ollut missään ketään, niin pääsi sitten
nautiskelemaan ajamisen hurmasta ihan itsekseen.

Yleisen alkuerä. Volvokin pilkottaa joukon takana...
Tuli kuitenkin ilmeisesti nautittua liikaakin, kun viimeisessä
mutkassa karkasi liian sisälle. Kivet hakkasi apparin molemmat vanteet
mutkille ja auto syöksähti penkan päälle. Vielä hirveällä pelastuksella
päästiin takaisin radalle, mutta vauhtia oli liikaa ja / tai kulma liian
jyrkkä, joten lähti pyörimään. Ensin hieman kulmittain ja sitten ihan
perinteisesti. Vauhtia oli senkin verran vähän, ettei ihan neljää
kierrosta pyörinyt, jäi varttia vaille.
Eka isku tuli kuskin etukulmaan, oli aika villi tunne kun oli pää
alaspäin ja näki asfaltin liian läheltä. Onneksi oli kaaret kunnossa
(kiitokset, kuka sitten liekään rakentanut), ja ukkokin pysyi penkissään
ihan kiltisti. Pyörimisen aikana ehti jo kiittää sitäkin, että aina
tulee ostoautoista kaaret, penkin jalustat sun muut tarkisteltua ihan
ajan kanssa. Pystyi nääs hieman luottamaan auton turvallisuuteen.




Ja lopuksi romut kyytiin, tähän on jo totuttu...
Lääkärin kautta viettämään loppupäivää pienen pään jomottamisen
kanssa. Auto meni rumaksi, mutta taiten kun homman tekee, niin
rypistelee enemmänkin peltiä kuin palkkeja. Ja olihan kaatuneitten
muistopäivän kunniaksi edes jonkun kisoissa kaadettava.
Yleisessä ei tutut nousseet ihan sijoituksille asti, Kukonlehto oli
mukana C-finaalissa ja epävirallinen sijoitus voisi olla 17. Malinen ja
Virtanen pyörähtelivät finaalikarsinnassa yhteiset piruetit ja Anttila
jäi niukasti vaille jatkopaikkaa. Ostotarjouksia ei ollut juuri
nimeksikään ja nekin tuttujen autot, joista oli vieraita tarjouksia,
jäivät suojaan.
TULOKSET
Yleinen |
|
|
01. Tero Saarinen |
KarstUA |
Saarisen Auto VW |
02. Timo Koljonen |
VesUA |
Neste Viitasaari VW |
03. Jari Saarinen |
KarstUA |
Leipävasu VW |
04. Rauno Malinen |
PiekUA |
Säiliöhuolto Datsun |
05. Pär-Juhani Möller |
JyvUA |
VW |
06. Jussi Kuusikko |
VesUA |
Kuljetus Jaree VW |
07. Antti Manninen |
KonnMK/UA |
Konnekuljetus Fiat |
08. Kari Hautala |
VesUA |
Team Hautra VW |
|
|
|
Etuveto / Kardaani |
|
|
01. Henri Pakarinen |
VesUA |
Punkki Racing Ford |
02. Rauno Malinen |
PiekUA |
Säiliöhuolto Datsun |
03. Vesa Sepponen |
LievUA |
Ford |
04. Samuli Anttila |
UuUA |
Sorvaamo Toyota |
05. Kimmo Kukonlehto |
KannMK/UA |
Vellun Auto Lada |
06. Seppo Kelloperä |
JämSUA |
JMK Opel |
07. Jari Muhonen |
KokUA |
Toyota Corolla |
08. Jussi Moisio |
VesUA |
Saab 96 |
|
|
|
Nuoret / Naiset |
|
|
01. Antti Peltomäki |
ÄkiUA |
Peltsi Racing VW |
02. Marja Sironen |
KarstUA |
VW |
03. Mikko Lehtonen |
KarstUA |
Köpö Racing Ford |
04. Joni Kauppinen |
KannMK/UA |
Köpö Racing Toyota |
05. Anne Koljonen |
VesUA |
Neste Viitasaari VW |
06. Jukka Kivelä |
UuUA |
Routakoura Ford |
07. Antti Leppänen |
ViiUA |
Neste VW |
08. Jere Jääskeläinen |
SiilinUA |
JJT-Team Fiat |
|