HUNTERS RACING TEAM
Vallitien Vauhtiajot
Karstulan UA 13.10.2002
Vallitien JM-rata
Ajajat:
Joonas Pokela
Jyrki Siekkinen
Huolto:
Hannu Samanen
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen
Pirkko Puttonen
Pia Kurki
(Antti Virtanen)
(Erkki Puttonen)
Kuvausryhmä:
Antti Onkila
Jussi Siekkinen
Mari Tossavainen
Auto:
Volvo 142

Taittuu ne Volvonkin pellit, kun oikein rusikoi...
Jo aiemmin keväällä oli sovittu Samasen kanssa Volvon lainaamisesta Karstulan
(koti)kisoihin. Syksyn kisoissa kun autoon ei saanut kunnollista tuntumaa,
joten halu oli päästä kokeilemaan isoa rautaa vielä uudelleen. Vilppulassa
kuitenkin lainaaminen joutui vaakalaudalle, kun koneen motti tykkäsi levitä.
Pari mäntää lopetti sponssaamisen ja Samasella olikin kiirus saada auto kisaan
mukaan. Volvon lisäksi kun oli saatava kolmoskorinen Escorttikin valmiiksi.
Molemmat kuitenkin valmistuivat ja lopulta aikaa jäi testaamiseenkin. Kisaa
edeltävänä viikonloppuna autoa käytiin Sahrajärven Konttiperällä porukalla
säätämässä ja samalla penkit sun muut asennettiin sopiviin asemiin. Samanenkin
tietää teamin taipumuksen autojen ruttaamiseen, joten pellit pitäisi kuulemma
kisan jälkeen oikoa itse.
Koska Escort oli Jyväskylässä ja Volvo Konttiperällä, oli yksinkertaisempaa,
että Siekkisten kärrylle lastataan Fordi. Samanen toi auton Uuraisille
perjantai-iltana ohi kulkiessaan ja jatkoi sitten matkaa Sahrajärvelle.
Kisa-aamuna sai sitten kerrankin rauhassa heräillä, kun lähtö tapahtui vasta
kymmenen jälkeen. Kisapaikalla oli sitten vielä pieniä touhuja molemmissa
autoissa, vöiden laittoa sun muuta. Mutta kaikki oli valmista jo pari tuntia
ennen kisan alkua. Kummassakaan autossa ei ollut sen suurempia sanomisia
katsastuksessa. Hiljalleen kello eteni kohti kahta.

Lopulta kahden maissa yhdistetty nuorten ja naisten luokka aloitettiin ja
Jompella oli vuorossa viimeinen alkuerälähtö. Lähdön hetkellä tuli ongelmia,
eikä auto suostunut kunnolla viivasta lähtemään. Sijoitus kuitenkin parani
parilla pykälällä, kun edellä menneet kilkkailivat toisiaan ekassa mutkassa.
Sama hyytyminen iski autoon kuitenkin uudelleen hetken päästä ja taakse jääneet
pääsivät uudestaan edelle. Niinpä jumbosijan turvin mentiin keräilyihin.

Nyt vimosena, mutta maalissa kolmantena.
Tässä vaiheessa ei ollut sen tarkempaa tietoa, mikä olisi aiheuttanut nuo
pari hyytymistä. Joten mies uudestaan viivalle ilman suurempia huoltoja.
Kierroksia koneeseen niin paljon, ettei varmasti hyydy. Totta kai renkaat
jättivät uloimman kerroksensa lähtöpaikalle, mutta nyt kuitenkin auto lähti
jo muiden matkaan. Lähtösuoralla tuli pientä kahinaa, kun Viitasaaren Volkkari
ei meinannut antaa suosiolla tietä. Volvosta repesi samalla rengas ja kahden
jatkaessa jatkopaikalle pääseminen muodostui mahdottomaksi.
Tyhjästä renkaasta huolimatta Jomppe jätti toisen Fiateistakin taakseen ja
ajeli kolmantena. Puhjennut rengas oli onneksi radan keskiosan puolella, joten
Volvo ei vallan mahdottomasti puskenut. Samainen Volkkari pääsi vielä
toisella kierroksella kuittaamaan, mutta hetkeä myöhemmin pyörähti Jompen
pienoisella (?) avustuksella. Lähdön kolmas sija ja homma oli siinä.

Ennen kardaaniluokkaa penkin siirto ja vöiden kiristys. Koska keräilyssä
auto oli toiminut koneen puolesta hyvin, ei sille osattu tehdä mitään. Kolmas
alkuerä toi samalle viivalle Samasen. Lähtö meni kohtuullisesti ja sijoitukseksi
vakiintui kuudes, juuri Samasen takana. Menohaluja olisi ollut enemmänkin,
mutta Samasta ei uskaltanut ryhtyä ohittelemaan. Olisi saattanut auton vuokra
nousta taivaisiin, jos olisi tullut kilkkaus...
Toisella kierroksella keskilenkillä Järviseudun 128 tuli sumeilematta
kylkeen, kun juuri olin härkkimässä Joroisten pikku-Volvoa. Hetken ajan auto
vei miestä ja ainakin kolmesti kolautin kanssakilpailijoita. Tietenkään
omankaan Volvon pellit ei siitä varsinaisesti tykänneet. Olisin ehkä vielä
kyennyt Joroisten Volvon edelle, mutta samalla iski samanlainen hyytyminen
kuin Jompen alkuerässä. Kaiken härdellin jälkeen sijoitus oli viides eli
ensimmäinen keräilyihin menijä.

Varikolla etulokasuojia vähän parempiin kuosiin ja ensimmäiseen keräilyyn.
Viivalla lähtöä odotellessa kone puutui aivan täysin ja pysyi vain pumppaamalla
käynnissä. Yritin kuitenkin lähteä muiden matkaan, mutta kytkimen noustessa auto
puutui. Lähtösuoran ajan yritin kaikin keinoin saada vehjettä pelittämään ja
ehdin jo ajatella varikolle ajamista, kunnes motti taas heräsi henkiin. Muut
olivat kuitenkin jo auttamattoman kaukana, joten lähtö meni hauskanpidoksi.
Vielä kahdesti keskilenkillä kone puutui. Molemmilla kerroilla veto loppui
kuin seinään ja seurauksena oli pyörähdys. Toisella kerralla sitten kone sammui
eikä suostunut enää käynnistymään. Narun perässä varikolle. Koska suunnitelmissa
oli koko ajan ollut vain kardaaniluokan ajaminen, kisa päättyi tähän.

Volvo kuitenkin esiintyi vielä yleisenkin puolella. Samanen joutui turvautumaan
siihen, kun Escortista vetari korkkasi. Pienten säätelyjen jälkeen auto toimi
vähän paremmin, mutta kumma hyytymisilmiö vaivasi edelleen. Samanen sai
kuitenkin autoon vielä muutaman lommon, joten päiväksi riittää hommia pajalla.
Omat kisat oli sitten siinä. Paikalla oli kuitenkin paljon muita tuttuja
erikoisilla vehkeillä, joista parhaiten kulki Flyktmanin / Kivelän Taihatsu.
Nuorissa Jukka eteni finaalikarsintoihin asti ja kardaaniluokassa Nappu piti
alkuerässä kolmatta sijaa, kunnes ohjaus hajosi. Pakko on mainita, että samaisessa
kardaaniluokassa napsahti seuralle kolmoisvoitto.

Napun takana aika nimekäs joukkio: Viljasalo, Piispanen, R Malinen sekä V
Siekkinen.
Loppu kisa menikin sitten oikeaa ostokasta etsiessä. Lopulta harkittavana oli
pari Escortia ja Reisjärven miesten pikku-Volvo. Volvo vaikutti lopulta
parhaimmalta valinnalta ja siitä tehtiin pari tarjousta. Yhteensä tarjouksia
oli viisi ja tällä kertaa onni sattui olemaan Jompen puolella. Jo aamulla oli
sovittu Poikosen kanssa, että mahdollinen ostoauto saadaan jättää miehen
pihaan. Auto saatiin kuitenkin suoraan Uuraisille, kun Johansson suostui sen
kuljettamaan. Miehen Saab kun palasi kotiinsa Rantasalmelle.
Taas kerran jouduttiin ostettu auto työntämään kyytiin (vrt. Mirafiorin
osto), mutta eiköhän se saada kisakuntoon ennen heinäkuun puolta väliä.
Aikomuksena on viedä vehje takaisin kotimaisemiinsa Suonenjoelle.

PS 19.09.2003: Lopulta löytyi se vika Volvon kummaan nykimiseenkin.
Bensapumppu ei toiminut täysillä tehoilla, joten bensantaso pääsi
ailahtelemaan liian paljon.
TULOKSET
Yleinen |
|
|
01. Marko Kettumäki |
OrSUA |
Retu Racing Fiat |
02. Veli Laaksonen |
JämSUA |
Näppylä Team Fiat |
03. Tapani Rautiainen |
KarstUA |
Luutalyyli Ford |
04. Marko Koivisto |
KauhUA |
JME-Racing VW |
05. Jari Salminen |
TohUA |
VW |
06. Martti Leppänen |
ViiUA |
Neste Viitasaari VW |
07. Marko Kokko |
JärvisUA |
WWR Datsun |
08. Jussi-Pekka Piispanen |
OUA |
Pizzeria Napoli Fiat |
|
|
|
Etuveto / Kardaani |
|
|
01. Keijo Vainio |
UuUA |
Team Hautra VW |
02. Samuli Anttila |
UuUA |
Sorvaamo Toyota |
03. Arto Johansson |
UuUA |
Saab 99 |
04. Marko Kokko |
JärvisUA |
WWR Datsun |
05. Sami Hietala |
AL-Härmä |
Ruosteenesto Ford |
06. Ari Alanen |
JärvisUA |
WWR Fiat 128 |
07. Veini Siekkinen |
LMM |
Saab Super |
08. Mika Takaluoma |
LapUA |
IKL Opel |
10. Tommi Rimpeläinen |
UuUA |
Saab 99 |
|
|
|
Nuoret / Naiset |
|
|
01. Matias Kauppinen |
KannMK/UA |
Saab 96 |
02. Jussi Tenhunen |
SuonUA |
Pienkone VW |
03. Jarkko Nikara |
SaaUA |
Team Hautra VW |
04. Heli Lindroos |
JyvUA |
Konepaja VW |
05. Heidi Pirkkalainen |
KonnMK/UA |
VW |
06. Petra Vesterinen |
KonnMK/UA |
Tetra Rex VW |
07. Juuso Salminen |
OrSUA |
Retu Racing Fiat |
08. Mika Välkky |
ÄhtUA |
SK-Motorsport VW |