HUNTERS RACING TEAM
Crystone JM
Karstulan UA 10.10.2004
Vallitien maarata
Ajajat:
Joonas Pokela
Jyrki Siekkinen
Huolto:
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen
Tero Mösö
Autot:
Ford Escort
Ford Fiesta

Fiestaa ihmeteltiin koko edellinen viikonloppu ja viimeiset hitsaukset saatiin
tehtyä kisaa edeltävänä perjantaina. Tekemistä toki jäi vielä paljon, mutta vähän
niin kuin testikisaanhan tässä lähdettiinkin. Samalle Karstulan radalle kun joutuu
auton kuskaamaan testejäkin varten, joten samahan se oli lähteä hajottamaan auto
ihan kisassa.
Lauantai-iltana satoi vähän luntakin, mutta tien pinta oli onneksi aamulla kuiva.
Mukaan saatiin myös tulpanvaihtoon alan ammattilainen. Ja täytyy todeta, että on
tuo Vallitie kotirata, vaikka matkaa onkin semmoiset 60 kilomeetteriä. Tänä kesänä
on tullut tehtyä noita hivenen pidempiäkin kisamatkoja, niin on vertailupohjaa.
Matkaan lähdettiin sen verran hyvissä ajoin, että varikolla päästiin ottamaan
paikat varikkokatsomon juurelta. Viereen saatiin Samanen ja Punkki Racingin poppoo.
Katsastus meni nopsasti läpi ilman huomautuksia ja sitten vain odottelemaan omaa
lähtöä.

Evk:n alkuerän lähtö.
Itse kisasta voisi todeta näin, että evk meni tiettyyn pisteeseen asti hyvin ja
yleinen sitten fiilispohjalta.
Evk:n alkuerään tuli paikka uloimmalta radalta. Ja sehän oli aika mutainen jo
siinä vaiheessa kisaa. Mutta ei auttanut itkeä, viivalle vaan. Kauheasti tuntui
sutivan, mutta niin se taisi tehdä muillakin tai sitten vain kuvittelin. Nimittäin
Niemen Antin kanssa erkaannuttiin rintamasta ja ehdittiin rytäkän alta pois.
Itse en tosin sitä rytäkkää havainnoinut, mutta sehän oli vain ja ainoastaan
positiivista. Ekaan mutkaan menin ulkolinjalla, kun Niemi oli Escortteineen siellä
sisäpuolella. Takapään asfalttikurvissa onnistuin arpomaan laatikosta nelosen
esille, joten hieman Escortin perä karkasi tuntumasta. Mutta eipä tuossa tilanteessa
ollut mitään väliäkään.
Toisen kierroksen aikana piti vain takoa päähän, että "et nyt prkl mene
pyörähtämään". Mutta nou hätä, auto oli ihan looginen vietävä eikä meinannutkaan
vikuroida. Niinpä kakkosena maaliin ja semeihin.

Evk:n semifinaalin lähtö.
Semeihin vaihdettiin Marangonit alle. Nuo testirenkaina olleet First Stopit
(mainos: tietysti hommattu Rengasmyynti Lehtoselta) kyllä toimi ihan hyvin, mutta
Regatan vanteet kavensivat liikaa. Niinpä kumit otti kiinni koriin asfalttikurveissa.
Kotona tuli katseltua vain, että paikoillaan mahtuvat pyörimään. Tyhmyydestä
sakotetaan.
Semifinaalissa mentiin jollekin sisäradalle. Ja kerrankin kädettömälle sattui
namukas startti. Piikissä (elikkäs A-finaalipaikalla!) mentiin lähtösuoran verran.
Mutta olisi kohlon pitänyt tajuta jarruttaa kurviin. Elikkäs ajolinja lipesi pahasti
ja miinusta tuli heti neljä pykälää. Seuraavalla suoralla hieman nousua,
neljänneksi.

Evk:n semifinaali. Ja hetken kuluttua oli sitten jo Fiesta
kyljellään...
D-finaalipaikka ei kuitenkaan miellyttänyt, kun ei ne edellä menneet mitenkään
mahdottoman kovaakaan. Silläpä täysillä takaa-ajoon. Heti keskilenkillä kuitenkin
tuli turma, kun aurinko otti ilkeästi tuulilasin halkeamiin ja lasin pinnalla
olleeseen rapaan. Näkemäkenttä rajautui muutamaksi sekunniksi. Ja tietty sinä
aikana Fiesta löysi itsensä penkalle. Vähän tösähti ja sitten jo kaatuikin
kyljelleen.
Eli hyvästi jatkopaikka. Sen sijaan paikka ambulanssissa oli taattu. Ja joutui
ottamaan jonotusnumeron, kun Uuraisten Opeli-hurjastelija ehti sisälle lanssiin
ensin. Hää kun kaatoi B-finaalipaikalta jo edellisessä lähdössä. Ja pakko on
mainita, että Nappukin oli Fiestalla hetken A-finaalipaikalla. Toinen mustavalkoinen
lippu kuitenkin pilasi senkin menestyksen.

Tuon verran tuli kaadosta tuhoa.
Nopean syynin perusteella voitiin todeta, että omaan autoon ei tullut tuhoja.
Joten yleiseen mukaan. Siihen tosin lähdettiin ihan eri taktiikalla eli
nautiskelemaan. Ja kaikkein tärkeintä oli, että autoa ei tuhota.

Yleisen luokan missään lähdössä ei enää saanut Fiestaa lähtemään mudan seasta
minnekään. Ei, vaikka pudotti kierrokset suunnilleen tyhjäkäynnille. Se tietysti
rajasi menestymisen mahdollisuuksia kummasti. Alkueristä neljä välieriin. Itse
menin alkuun sijalla seitsemän. Ekassa mutkassa eteen kurvasi iso Volvo. Se ei
oikein edessä sykkinyt, mutta ohikaan ei tuntunut pääsevän. Takakurvissa
ulkolinjalle ja linja oli oikeinkin toimiva. Nousua viidennelle sijalle.
Edessä meni neljä Fibattia. Eikä ollut niille saumoja. Tosin edellisen lähdön
rytäkän jälkeen ei auton etupäähän ollut ihan täyttä luottamustakaan, joten vähän
meni varovaisesti. Mutta vaikka olisi ajettu tosissaankin, niin sijoitus olisi
luultavasti ollut täsmälleen sama. Joten ensimmäisenä keräilyihin.

Yleisen keräilyerä.
Keräilyistä neljä jatkoon. Lähtösuoralla sijoitus parhaimmillaan kakkonen.
Ekassa mutkassa pieni osuma takakulmaan ja Escort ehti sisältä ohi. Takasuoraa
siis kolmantena. Siinä katselin, että meitä ei taida olla mukana kuin nämä neljä
jatkajaa. Joten asfalttimutkaan jo hieman laskettelin. Takaa tullut Ritmo (ei
ollut Vainio, vaikka niin luulittekin!) sai kuitenkin meidät molemmat
pyörähtämään.
Yllättävän lähellä oli jopa Fordi kaatua kyljelleen, kun nappasi etukulman
vasta tehtyyn penkkaan. Siitä kun kasailtiin kamppeet taas menosuuntaan, niin
lopullinenkin kiire oli mennyttä. Toki kuitenkin maaliin asti ajeltiin, koko rahan
edestä nääs. Sijoitus kolmas ja välieriin.

Välieristä neljä semeihin. Taisi alkuun olla sijoitus kuudes. Sitten jo viides
ja keskilenkillä pääsin jopa härkkimään neljäntenä mennyttä Escorttia. Siinä
kontaktissa kuitenkin etuvakaajan toinen etupidike otti kipiää ja seuraavassa
mutkassa pultti poikki.
Ratti reuhtaisi saman tien oikealle. Samalla kun sieltä ulkokurvista kaivoin
ihteni takaisin ajolinjalle, niin jatkopaikkataistelu karkasi. Ja voi kyllä sanoa,
että ketutti. Vielä olis yhden lähdön mielellään ajanu. Oli suhteellisen vikura
auto loppulähdön ajan, mutta tottahan maaliin tultiin. Koko rahan edestä. Auto
varikolle ja makkarajonoon.

Jompen Escortti.

Yleisen alkuerä.
Jomppe (tai siis paremminkin Escort) hyytyi evk:ssa keräilyssä, kun bensapumppu
lopetti toimintansa. Varikolla venäläinen korjaustapa (=nyrkki) palautti pumpun
ruotuun. Yleisessä ensin suoraan välieriin ja sitten ulos kisasta. Sijoitus
välierässä kuudes tms.

Peltsin alkuerä, nuorten hallitseva Suomen Mestari takana.
Ja sitten nopeat jorinat tuttujen suorituksista. Peltsi nuorten neljäs. Nappu
siis evk:ssa mustalle, yleisessä välierän viides. Ja Repe siis kaatoi evk:ssa,
kisa päättyi siihen. Kimmo Mirafiorilla evk:n B-finaalissa => 12. Yleisessä
välieriin. Kekellä tuli Ritmosta evk:ssa se jokkisautoja kuljettava sininen savu
ulkoilmaan. Ja sen jälkeenhän ei kulkuja enää ole. Samanen Saabeineen työnnettiin
evk:n semissä heti alussa penkalle, yleisessä välierän viides. Piispasella
jökähti Datsunin voimansiirto. Mukana menossa oli myös Anttila Corollalla.
Fiestaa suojattiin kahdella tarjouksella ihan varuiksi. Mutta eihän se ketään
kiinnostanut, hyvä niin. Pääsee talven mittaan parantelemaan, sikäli mikäli nuo
omat ideat tosiaan ovat autolle hyödyksi. Periaatteessa auto ei ole ollenkaan
huono, ja seuraavassa kisassa siihen luottaa jo enemmän. Nyt jäi vielä päällimmäisenä
mieleen, että ajo oli tuollaista pikkunättiä sunnuntaiajelua.
Jompen Escortista ei tarjouksia. Muutenkaan ei tuttujen autoja mennyt kaupaksi.
Punkki Racingin pojille tuli yksi Fiat sekä Veinille Golffi, muuten ei ollut
arpaonnea.
Kiitokset vielä Mösölle huoltomiehenä olemisesta, Peltomäen Antille ja Jukalle
renkaiden putsaamisesta sekä Juholle kuvista.
TULOKSET
Yleinen |
|
|
01. Mika-Matias Huttula |
EUA |
Metsä Fiat |
02. Jarno Kukkola |
KortesjUA |
Jarppe Team VW |
03. Harri Sandelin |
ÄkiUA |
Elmu Motor Fiat |
04. Jukka Piispanen |
OUA |
Pizzeria Napoli Fiat |
05. Kai Vihavainen |
LeppävRT |
KV Power VW |
06. Mikko Mentula |
LuuUA |
EM-Power VW |
07. Anssi Rautio |
ÄhtUA |
Kesälahden Maans. VW |
08. Mika Oinonen |
KarstUA |
Hirviö Fiat |
|
|
|
Etuveto / Kardaani |
|
|
01. Timo Vierunketo |
KauhUA |
Timix Mazda |
02. Markus Sutinen |
SiilinUA |
Ford Fiesta |
03. Rauno Väyrynen |
YlöUA |
Amdix Opel |
04. Pekka Ryssy |
PokyUA |
Haukkaneva Opel |
05. Tomi Kattelus |
LuuUA |
Jäkäläpää Opel |
06. Sami Mäkelä |
NSB-86 |
S. Mäkelä Saab |
07. Pasi Miettinen |
JoeUA |
Valolux Ford |
08. Pasi Rajalahti |
KokUA |
Hitsuumies Ford |
12. Kimmo Kukonlehto |
KannMK/UA |
Vellun Auto Fiat |
|
|
|
Nuoret |
|
|
01. Joni Leskinen |
OuMK/UA |
Auto ja Purkaamo Fiat |
02. Tomi Ruoppa |
LuuUA |
Tukkitaksi Fiat |
03. Aki Karttunen |
HämUA |
Leppis Volvo |
04. Antti Peltomäki |
ÄkiUA |
Peltsi Racing VW |
05. Jere Jääskeläinen |
SiilinUA |
JJT-Team Fiat |
06. Juha-Matti Karvonen |
JärvisUA |
X-Tra Racing Fiat |
07. Esa Ruotsalainen |
KannMK/UA |
KÖPÖ Racing Lada |
08. Markus Paananen |
EUA |
EL Pemak Ky Ford |
|
|
|
Naiset |
|
|
01. Nina Paananen |
PihtUA |
Muru Fiat |
02. Anne Koljonen |
VesUA |
Neste Viitasaari VW |
03. Heli Lindroos |
JyvUA |
Konepaja VW |
04. Tiina Simonen |
KarstUA |
Termair Oy Fiat |
05. Tina Lindskog |
NSB-86 |
S. Mäkelä Saab |
06. Mia Kentala |
KokUA |
Klan Autokats. Volvo |
07. Miia Koski |
OrSUA |
Torvelo Racing Ford |
08. Johanna Saarenpää |
KokUA |
Fiat 600 |
|