HUNTERS RACING TEAM

 

Crystone JM
Karstulan UA 10.10.2004
Vallitien maarata

Ajajat:
Joonas Pokela
Jyrki Siekkinen

Huolto:
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen
Tero Mösö

Autot:
Ford Escort
Ford Fiesta

Fiestaa ihmeteltiin koko edellinen viikonloppu ja viimeiset hitsaukset saatiin tehtyä kisaa edeltävänä perjantaina. Tekemistä toki jäi vielä paljon, mutta vähän niin kuin testikisaanhan tässä lähdettiinkin. Samalle Karstulan radalle kun joutuu auton kuskaamaan testejäkin varten, joten samahan se oli lähteä hajottamaan auto ihan kisassa.

Lauantai-iltana satoi vähän luntakin, mutta tien pinta oli onneksi aamulla kuiva. Mukaan saatiin myös tulpanvaihtoon alan ammattilainen. Ja täytyy todeta, että on tuo Vallitie kotirata, vaikka matkaa onkin semmoiset 60 kilomeetteriä. Tänä kesänä on tullut tehtyä noita hivenen pidempiäkin kisamatkoja, niin on vertailupohjaa.

Matkaan lähdettiin sen verran hyvissä ajoin, että varikolla päästiin ottamaan paikat varikkokatsomon juurelta. Viereen saatiin Samanen ja Punkki Racingin poppoo. Katsastus meni nopsasti läpi ilman huomautuksia ja sitten vain odottelemaan omaa lähtöä.


Evk:n alkuerän lähtö.

Itse kisasta voisi todeta näin, että evk meni tiettyyn pisteeseen asti hyvin ja yleinen sitten fiilispohjalta.

Evk:n alkuerään tuli paikka uloimmalta radalta. Ja sehän oli aika mutainen jo siinä vaiheessa kisaa. Mutta ei auttanut itkeä, viivalle vaan. Kauheasti tuntui sutivan, mutta niin se taisi tehdä muillakin tai sitten vain kuvittelin. Nimittäin Niemen Antin kanssa erkaannuttiin rintamasta ja ehdittiin rytäkän alta pois.

Itse en tosin sitä rytäkkää havainnoinut, mutta sehän oli vain ja ainoastaan positiivista. Ekaan mutkaan menin ulkolinjalla, kun Niemi oli Escortteineen siellä sisäpuolella. Takapään asfalttikurvissa onnistuin arpomaan laatikosta nelosen esille, joten hieman Escortin perä karkasi tuntumasta. Mutta eipä tuossa tilanteessa ollut mitään väliäkään.

Toisen kierroksen aikana piti vain takoa päähän, että "et nyt prkl mene pyörähtämään". Mutta nou hätä, auto oli ihan looginen vietävä eikä meinannutkaan vikuroida. Niinpä kakkosena maaliin ja semeihin.


Evk:n semifinaalin lähtö.

Semeihin vaihdettiin Marangonit alle. Nuo testirenkaina olleet First Stopit (mainos: tietysti hommattu Rengasmyynti Lehtoselta) kyllä toimi ihan hyvin, mutta Regatan vanteet kavensivat liikaa. Niinpä kumit otti kiinni koriin asfalttikurveissa. Kotona tuli katseltua vain, että paikoillaan mahtuvat pyörimään. Tyhmyydestä sakotetaan.

Semifinaalissa mentiin jollekin sisäradalle. Ja kerrankin kädettömälle sattui namukas startti. Piikissä (elikkäs A-finaalipaikalla!) mentiin lähtösuoran verran. Mutta olisi kohlon pitänyt tajuta jarruttaa kurviin. Elikkäs ajolinja lipesi pahasti ja miinusta tuli heti neljä pykälää. Seuraavalla suoralla hieman nousua, neljänneksi.


Evk:n semifinaali. Ja hetken kuluttua oli sitten jo Fiesta kyljellään...

D-finaalipaikka ei kuitenkaan miellyttänyt, kun ei ne edellä menneet mitenkään mahdottoman kovaakaan. Silläpä täysillä takaa-ajoon. Heti keskilenkillä kuitenkin tuli turma, kun aurinko otti ilkeästi tuulilasin halkeamiin ja lasin pinnalla olleeseen rapaan. Näkemäkenttä rajautui muutamaksi sekunniksi. Ja tietty sinä aikana Fiesta löysi itsensä penkalle. Vähän tösähti ja sitten jo kaatuikin kyljelleen.

Eli hyvästi jatkopaikka. Sen sijaan paikka ambulanssissa oli taattu. Ja joutui ottamaan jonotusnumeron, kun Uuraisten Opeli-hurjastelija ehti sisälle lanssiin ensin. Hää kun kaatoi B-finaalipaikalta jo edellisessä lähdössä. Ja pakko on mainita, että Nappukin oli Fiestalla hetken A-finaalipaikalla. Toinen mustavalkoinen lippu kuitenkin pilasi senkin menestyksen.


Tuon verran tuli kaadosta tuhoa.

Nopean syynin perusteella voitiin todeta, että omaan autoon ei tullut tuhoja. Joten yleiseen mukaan. Siihen tosin lähdettiin ihan eri taktiikalla eli nautiskelemaan. Ja kaikkein tärkeintä oli, että autoa ei tuhota.

Yleisen luokan missään lähdössä ei enää saanut Fiestaa lähtemään mudan seasta minnekään. Ei, vaikka pudotti kierrokset suunnilleen tyhjäkäynnille. Se tietysti rajasi menestymisen mahdollisuuksia kummasti. Alkueristä neljä välieriin. Itse menin alkuun sijalla seitsemän. Ekassa mutkassa eteen kurvasi iso Volvo. Se ei oikein edessä sykkinyt, mutta ohikaan ei tuntunut pääsevän. Takakurvissa ulkolinjalle ja linja oli oikeinkin toimiva. Nousua viidennelle sijalle.

Edessä meni neljä Fibattia. Eikä ollut niille saumoja. Tosin edellisen lähdön rytäkän jälkeen ei auton etupäähän ollut ihan täyttä luottamustakaan, joten vähän meni varovaisesti. Mutta vaikka olisi ajettu tosissaankin, niin sijoitus olisi luultavasti ollut täsmälleen sama. Joten ensimmäisenä keräilyihin.


Yleisen keräilyerä.

Keräilyistä neljä jatkoon. Lähtösuoralla sijoitus parhaimmillaan kakkonen. Ekassa mutkassa pieni osuma takakulmaan ja Escort ehti sisältä ohi. Takasuoraa siis kolmantena. Siinä katselin, että meitä ei taida olla mukana kuin nämä neljä jatkajaa. Joten asfalttimutkaan jo hieman laskettelin. Takaa tullut Ritmo (ei ollut Vainio, vaikka niin luulittekin!) sai kuitenkin meidät molemmat pyörähtämään.

Yllättävän lähellä oli jopa Fordi kaatua kyljelleen, kun nappasi etukulman vasta tehtyyn penkkaan. Siitä kun kasailtiin kamppeet taas menosuuntaan, niin lopullinenkin kiire oli mennyttä. Toki kuitenkin maaliin asti ajeltiin, koko rahan edestä nääs. Sijoitus kolmas ja välieriin.

Välieristä neljä semeihin. Taisi alkuun olla sijoitus kuudes. Sitten jo viides ja keskilenkillä pääsin jopa härkkimään neljäntenä mennyttä Escorttia. Siinä kontaktissa kuitenkin etuvakaajan toinen etupidike otti kipiää ja seuraavassa mutkassa pultti poikki.

Ratti reuhtaisi saman tien oikealle. Samalla kun sieltä ulkokurvista kaivoin ihteni takaisin ajolinjalle, niin jatkopaikkataistelu karkasi. Ja voi kyllä sanoa, että ketutti. Vielä olis yhden lähdön mielellään ajanu. Oli suhteellisen vikura auto loppulähdön ajan, mutta tottahan maaliin tultiin. Koko rahan edestä. Auto varikolle ja makkarajonoon.


Jompen Escortti.


Yleisen alkuerä.

Jomppe (tai siis paremminkin Escort) hyytyi evk:ssa keräilyssä, kun bensapumppu lopetti toimintansa. Varikolla venäläinen korjaustapa (=nyrkki) palautti pumpun ruotuun. Yleisessä ensin suoraan välieriin ja sitten ulos kisasta. Sijoitus välierässä kuudes tms.


Peltsin alkuerä, nuorten hallitseva Suomen Mestari takana.

Ja sitten nopeat jorinat tuttujen suorituksista. Peltsi nuorten neljäs. Nappu siis evk:ssa mustalle, yleisessä välierän viides. Ja Repe siis kaatoi evk:ssa, kisa päättyi siihen. Kimmo Mirafiorilla evk:n B-finaalissa => 12. Yleisessä välieriin. Kekellä tuli Ritmosta evk:ssa se jokkisautoja kuljettava sininen savu ulkoilmaan. Ja sen jälkeenhän ei kulkuja enää ole. Samanen Saabeineen työnnettiin evk:n semissä heti alussa penkalle, yleisessä välierän viides. Piispasella jökähti Datsunin voimansiirto. Mukana menossa oli myös Anttila Corollalla.

Fiestaa suojattiin kahdella tarjouksella ihan varuiksi. Mutta eihän se ketään kiinnostanut, hyvä niin. Pääsee talven mittaan parantelemaan, sikäli mikäli nuo omat ideat tosiaan ovat autolle hyödyksi. Periaatteessa auto ei ole ollenkaan huono, ja seuraavassa kisassa siihen luottaa jo enemmän. Nyt jäi vielä päällimmäisenä mieleen, että ajo oli tuollaista pikkunättiä sunnuntaiajelua.

Jompen Escortista ei tarjouksia. Muutenkaan ei tuttujen autoja mennyt kaupaksi. Punkki Racingin pojille tuli yksi Fiat sekä Veinille Golffi, muuten ei ollut arpaonnea.

Kiitokset vielä Mösölle huoltomiehenä olemisesta, Peltomäen Antille ja Jukalle renkaiden putsaamisesta sekä Juholle kuvista.

TULOKSET

Yleinen
01. Mika-Matias Huttula EUA Metsä Fiat
02. Jarno Kukkola KortesjUA Jarppe Team VW
03. Harri Sandelin ÄkiUA Elmu Motor Fiat
04. Jukka Piispanen OUA Pizzeria Napoli Fiat
05. Kai Vihavainen LeppävRT KV Power VW
06. Mikko Mentula LuuUA EM-Power VW
07. Anssi Rautio ÄhtUA Kesälahden Maans. VW
08. Mika Oinonen KarstUA Hirviö Fiat
 
Etuveto / Kardaani
01. Timo Vierunketo KauhUA Timix Mazda
02. Markus Sutinen SiilinUA Ford Fiesta
03. Rauno Väyrynen YlöUA Amdix Opel
04. Pekka Ryssy PokyUA Haukkaneva Opel
05. Tomi Kattelus LuuUA Jäkäläpää Opel
06. Sami Mäkelä NSB-86 S. Mäkelä Saab
07. Pasi Miettinen JoeUA Valolux Ford
08. Pasi Rajalahti KokUA Hitsuumies Ford
12. Kimmo Kukonlehto KannMK/UA Vellun Auto Fiat
 
Nuoret
01. Joni Leskinen OuMK/UA Auto ja Purkaamo Fiat
02. Tomi Ruoppa LuuUA Tukkitaksi Fiat
03. Aki Karttunen HämUA Leppis Volvo
04. Antti Peltomäki ÄkiUA Peltsi Racing VW
05. Jere Jääskeläinen SiilinUA JJT-Team Fiat
06. Juha-Matti Karvonen JärvisUA X-Tra Racing Fiat
07. Esa Ruotsalainen KannMK/UA KÖPÖ Racing Lada
08. Markus Paananen EUA EL Pemak Ky Ford
 
Naiset
01. Nina Paananen PihtUA Muru Fiat
02. Anne Koljonen VesUA Neste Viitasaari VW
03. Heli Lindroos JyvUA Konepaja VW
04. Tiina Simonen KarstUA Termair Oy Fiat
05. Tina Lindskog NSB-86 S. Mäkelä Saab
06. Mia Kentala KokUA Klan Autokats. Volvo
07. Miia Koski OrSUA Torvelo Racing Ford
08. Johanna Saarenpää KokUA Fiat 600