HUNTERS RACING TEAM

 

Road Trip: Klaipėda-Biržų

Reissun päällä:
Herra X
Herra Y

6.7. sunnuntai Kaunas: Ihan ei osunut kuva samaan kohtaan kuin neljä vuotta sitten.

Muttajoo, kahden päivän helteisen festarin jälkeen oli pakko etsiä suihku ja sänky. Kaliningrad olisi kiihottanut eniten, olisi ollut mukava lähteä etsimään meripihkahuonetta. Mutta kun se viisumiongelma.

Historialuento: nykyinen meripihkahuone Pietarissa on replika. Alkuperäinen, Preussin kuninkaan 1716 tekemä lahjoitus katosi natsien mukana '41. He veivät sen Königsbergin linnaan, eli nykyiseen Kaliningradiin. Ja siihen jäljet loppuvat. Se vain katosi.

Jäljelle jääneistä vaihtoehdoista Kaunas oli lähempänä kuin Vilnius.

Hotel Babilonas, 2hh 38e /yö. Ei ole loppupeleissä äärettömän kaukana vanhasta kaupungista, mutta se ylämäki on yöllä aika helvettiä kiivetä. Taksit kun maksaa rahaa.

6.7. sunnuntai Kaunas: Tässä samalla pääsi tekemään uusinnan yhden maailman TOP-50 baarin kanssa. Eli KPB on edelleen BO. Nimi muuttunut BO Baraksesta BO Blueorangeksi. Mikään muu ei olekaan sitten muuttunut, luojan kiitos.

Paikalliset hakkasivat Tekkeniä tai jotain vastaavaa mätkis-peliä isolta ruudulta. Josta tuleekin mieleen, että miksei jossain suomibaarissa voisi pelata EA:n kendoänäriä. Joku räkälä saisi halvalla vaihdettua oman statuksensa 'viihderavintolaksi'. Vielä pari Lidlin pakastepizzaa tarjolle, niin se olisi jo 'viihteellinen ruokaravintola'.

Ja oli täällä edelleen se sama kickerkin. FIN-LTU/SUI 3-10. Tällä kertaa oli todella nöyrää.

Niin joo, tällä kertaa löydettiin Kaunasista jo toinenkin baari. En muista nimeä, mutta on pääkadun siellä toisessa päässä, lähellä sitä aika heikkotasoista kebulaa. Erittäin lupaavan oloinen räkälä.

6.7. sunnuntai Kaunas: Ei kuoltu vieläkään pääkadulla, Sleepy huom.

7.7. maanantai Kaunas: Devintas Fortas, "Ninth Fortress", jäi viime kerralla käymättä, nyt sai korjattua tämänkin puutteen.

Historialuento: IX Kauno fortas on osa Kaunasin linnoitusta, rakennettu 1903-1911. Toisen maailmansodan aikaan täällä riehui ensin neukkujen NKVD, jolloin tänne majoitettiin Siperiaan matkalla olevia turisteja. Sittemmin natsit tappoivat täällä 30 000 ihmistä, eritoten ranskalaisia juutalaisia. 25.12.1943 64 vankia onnistui pakenemaan linnoituksesta. Aika hyvä joululahja.

Pääsylippu 2.5e, vallihaudoille pääsy maksaa erikseen.

7.7. maanantai Biržų: Tämä on Liettuan olutmekka. Paikallinen erikoisuus on tapa tehdä vahvoista oluista hyvänmakuisia. Ja ovat onnistuneet. Ei tietty belge-tasoa, mutta olisi vääryys verrata belgeä mihinkään muuhun.

Rinkuškiain panimolla on tehtaanmyymälä. Oli pakko poiketa.

7.7. maanantai Biržai: KPB:tä ei nimetä, koska löydettiin vain yksi baari. Mekka kun ei aina tarkoita huikeaa yöelämää. Sen sijaan täällä on kaupungin Baras, jos tämmöinen hassunhauska sanaleikki sallitaan. Olut 0.60e, sämpylä 0.40e.

Helveda Guesthouse, 2hh 40e /yö. Nimi velvoitti.

7.7. maanantai Biržų: Paikallinen pizzeria tarjosi Euroopan mauttomimman hawaiin. Kun samaan aikaan tyttäret viereisessä pöydässä vetivät oikein makoisan näköistä vuodenaikapizzaa, niin hetken ajan vihasin Maskottia. Ruuan tärkein tehtävä kuitenkin täyttyi, eli nälkä lähti.

8.7. tiistai Tartto: Siguldan rattikelkkarata Riikan kupeessa on auki myös kesällä, mutta ei tietenkään juuri nyt. Niinpä jätettiin Latvia välistä ja siirryttiin kovia kehuja saaneeseen Tarttoon. Eikä siellä ollut huono meno ollenkaan: paljon hienohkoja ruokapaikkoja, mutta myös ihan ehtoja baareja. Aika moni niistä on jopa maininnan arvoinen:

-Jyskälässä Raatokellari (RIP), täällä Püssirohukelder eli Rüütikellari. Vanhaan ruutitehtaaseen rakennettu ruokaravintola, josta saa myös alkoholia.
-Genialistide klubi, hippimesta, erityispropsit hinnoittelulle koska täällä on eri tuotteille vain kolme hintakategoriaa: 2, 2.5 ja 3 euroa.
-Trepp, shottibaari. Kannattaa kokeilla joko Zyklon-B (mausterommi, kanelilikööri, mantelilikööri, siideri) tai Naised Saunas (hunajachilivodka, kanelilikööri, erinäiset mausteet).
-Underground, rokkimesta, shottisuosituksena Kill Bill (absintti, sprite).
-Zavood, tänne raahaudutaan kun muut baarit sulkeutuvat. Hyvää ruokaa.
-Ümarlaua on siitä vekkuli baari, että se on auki 7-22. Jotenkin niin opiskelijahenkistä.

Tartu Student Villa Apartments kuulostaa suunnilleen siltä kuin se on todellisuudessakin. Tilava huoneisto 40e /yö. Sijainti on hieman syrjässä yöelämästä, mutta vastaavasti A. Le Coqin panimomyymälä on n. 50 metrin päässä. Alkoholi ei ole siellä halpaa, mutta T-paidat 4e /kpl.

8.7. tiistai Tartto: KPB:ksi on kuitenkin pakko nostaa Krooks. Täällä oli kaikki kohdallaan eikä mitään ylimääräistä. Ruokapuolelta ne herne-maissi-paprikalla terästetyt pastat on hyviä välipaloja.

Kaikkineen Tartto on hyvinkin suositeltava. Oikeastaan parempaa kokee vain eestiläisissä kotibileissä, jos sielläkään. Shotit 1.5e-2e, kalja max 2.5e. Yöelämän keskus on Rüütlin kävelykatu.

Elsalle kiitokset oppaana toimimisesta. Ja toki Riinalle ennakkotiedoista.

9.7. keskiviikko Otepää (Kääriku): Pyhiinvaelluskohde sopi hyvin reissun loppuun.

10.7. torstai Hellsinki: Takaisin tultiin tosiaan Eckeröllä.

Suomen tulli pidätteli tällä kertaa automatkailijoita noin puoli tuntia. Muistakaa siis morjestaa asiaankuuluvasti sille kameralle, joka kuvaa rekisterinumerot. Siinä on taas yksi viranomaisrekisteri, josta ei kauheasti huudella.

--

Ja kuulkaa kokemuksen syvä ja jyrähtelevä rintaääni, kohdesuositukset Baltiasta: yökerhot Riika, baarielämä Tartto, yleinen hengailu Klaipeda tai Kuressaare, känniset suomalaiset Tallinna.

Sivistysvaltiopisteet Baltialle nykyään vain 2/3. Tosin tiimin reportterien raportit ympäri Eurooppaa kertovat, että EU on vihdoin ottanut tiukan linjan: baaritupakointi on jatkossa ihan oikeasti kielletty. Tosin en usko, että Bulgaria tai Kreikka antautuu koskaan. Keep up the fight, brothers!

Lisäksi Virossa yritetään saada läpi katujuopottelun kieltävä lakiesitys. 24h viinamyynti meni jo, baaritupakointi meni jo, joten tämä on kohta ihan oikeasti etelä-Helsinki.

Mittariin kertyi 2668 km. Oikeastaanhan tämä oli vain meidän tavalla toteutettu harharetkinen Via Baltica. Se kun tuo navigaattori on aina ollut liian vaikea tekninen sovellus noudattaa.

Edellinen