HUNTERS RACING TEAM
JM Paltanen
Pieksämäen UA 25.08.2002
Paltasen JM-rata
Ajaja:
Jyrki Siekkinen
Huolto:
Rainer Karala
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen
Jouko Kurki
Pirkko Puttonen
Pia Kurki
(Juha-Pekka Flyktman)
Kuvausryhmä:
Antti Onkila
Joonas Pokela
Jussi Siekkinen
Auto:
Fiat 131 Mirafiori
Alkuperäisen suunnitelman mukaan kisaan ei pitänyt lähteä ollenkaan, mutta Puttosen
Eki sai houkuteltua mukaan. Joten soitto hovikuski Rakulle ja hirveä auton puunaus. Kaikki
olikin suunnilleen valmiina sunnuntaina ja vähän ennen seitsemää lähdettiin Hirvaskankaan
suuntaan.
Matkalla kilpuria siirrettiin pariin otteeseen taaksepäin trailerilla, jotta painopiste saatiin
juuri sopivaksi. Kisapaikalla oltiin vähän ennen yhdeksää. Auto varikkopaikalle Virtasten
Asconan viereen ja ilmoittautumaan. Lompakko keveni 30 euron verran ja sitten katsastukseen.
Mitään sanomista ei odotettukaan olevan, mutta ainahan kilpailulupa on mukava saada.
Joten auto takaisin paikalleen ja odottamaan kisaa.
Etuveto/kardaaniluokka aloitti kisan ja alkueräksi merkittiin kolmas. Hyvissä ajoin ruvettiin
herättelemään moottoria ja sehän lähtikin pirteästi käyntiin.

Siispä viivalle. Lähtö ei onnistunut aivan nappiin ja olinkin viimeisenä ensimmäisessä
kaarteessa. Eka kierros meni turhan varovasti rataan ja autoon tutustuessa. Taakse
jäi kuitenkin pyörähtänyt Opeliski. Toisella kierroksella Vesannon Escort alkoi tulla
perä edellä vastaan ja loppuosalla sisäkurviin jäi hieman tilaa. Keula sinne ja hanaa.
Pienen kontaktin jälkeen kolmossija oli hanskassa. Viimeinen kierros meni varmistellessa
välieräpaikkaa, vaikka auto meinasikin karata penkoille keskilenkillä. Syynä ääretön
voima, tai sitten sen puute...
Uskomatonta, eka lähtö takana ja auto ehjänä. Murska-Ykä ei tällä kertaa
lopettanut kisaa ekaan lähtöön... joten välierään tavoitteena kiusata muita. Lähtö ei
taaskaan paras mahdollinen, mutta neljäntenä asfalttikurveista ulos. Maalisuoralla
laatikko teki tepposet ja tökkäsin vahingossa vitosen pesään Mitä v***ua, onko
tässä 5-v loota??? Vauhti ei tykännyt tuosta hyvää ja Fiesta meni ohitse, että pätkähti.
Kaamea takaa-ajo sai siis alkaa. Hiekkaosuuksilla todella sakea pöly aiheutti
sen, että pari kertaa mentiin täydellisesti fiilispohjalta. Eli siis ratti suoraan ja toivotaan,
että rata ei käänny alta pois. Tietenkään se ei helpottanut nelossijan saamista, mutta
onneksi Vesannon Saab joutui keskeyttämään. Joten jälleen oltiin B-finaalissa kiinni.
Viimeisellä kierroksella varmistelin paikkaa liiankin perusteellisesti ja iso Saappi pääsi
turhan lähelle. Ajo kuitenkin pysyi kasassa loppuun asti ja 99 jäi taakse.

Taitaa olla yleisen alkuerän lähtö. Fiude hyvin piilossa.
Tässä vaiheessa alkoi jo hymy nousta varikkoporukan naamalle. B-finaalin
lähestyessä flekti teki tenän ja lähtöön pääsy oli vaakalaudalla. Pienen pielavetisen
jälkeen se jälleen suostui pyörimään. Tässä vaiheessa kuitenkin ratin takana
alkoi toivoa, että olisi investoinut lämpömittarin... auton entinen omistaja kävi
myös antamassa pari ajo-ohjetta. Olivat kuulemma tulleet paikalle auton ostoon.
Sen kuultuaan oli helppo lähteä ajamaan, kun tiesi auton menevän kaupaksi.
Akku alkoi olla lopussa, joten auto piti työntää käyntiin. Onneksi pamahti
nopeasti italialainen kone porisemaan, joten varikkohenkilökunta ei pyörtynyt
(lämpöä kuitenkin auringossa ~ 40 C).
B-finaalissa jälleen hieman parempi lähtö, mutta vastuskin alkoi jo olla
varsin tasokasta. Jäin Pulkkisen Saabin taakse hieman pussiin ja lähdin vetämään
ulkolinjaa. Jyrkkään kakkoskurviin mentäessä koukkasin Saabistin eteen ja olin
kolmantena. En vielä ehtinyt miettimään kakkossijalle nousua, kun Oulun Toyota
jo kaatui edessä. Nostin vaistomaisesti hieman kaasua ja Pulkkinen pääsi
tööttäämään kylkeen. Pysyin kuitenkin edellä ja ajattelin kiusata miestä mahdollisimman
kauan. Kierroksen lopulla kuitenkin linja valui leveäksi ja rantasalmelainen kuittasi
ohi. Yritin pysyä olemattomilla ajotaidoilla perässä, mutta kierrosta myöhemmin hiekka
asfaltin päällä teki tepposet ja pyörähdin. Siinä vaiheessa tuli flektin ongelmat mieleen
ja ajoin hiljalleen eteenpäin. Mielessä kävi varikolle ajo, mutta järki voitti nopeasti.
Onhan maalilipulle päästävä, perhana!

Toni vielä hännillä, mutta maalissa edellä oli vain musta Fiat.
Varovasti maaliin ja luokan yhdeksäs sija plakkariin. Varikolla alkoi flektin
ihmettely. Se oli (onneksi) pyörinyt lähdön ajan, mutta johtoa heilutellessa paljastui
heikentynyt liitos. Joten johdot kunnolla kiinni ja metrikaupalla muoviteippiä päälle.
Sitten auto telakalle odottamaan yleistä luokkaa. Odotellessa katsomoon seuraamaan
Tonin ajoa nuorissa. Samalla etsin käsiini Fiuden entisen omistajan ja juteltiin niitä
näitä. Selvisi, että mies ei ollut ostamassa autoa itselleen, vaan veli oli etsimässä
Escortia. Jopas lakkasi helpottamasta, taas oli toivoa saada auto Uuraisille takaisin...
Yleisen alkuerään lähdin ihan nautintomielellä, tavoitteet olivat jo täyttyneet
moninkertaisesti (eli tarkoituksena oli ollut päästä ajamaan kaksi lähtöä). Nyt
lähtö oli jo ihan kohtalainen ja samainen Vesannon Escort oli vierellä lähtösuoran
matkan. Pienen (?) kylkimyyryn jälkeen pääsin edelle, koska olin sisäpuolella.
Edellä oli vain Mäntän Datsun, joten yllätyksekseni olin kakkosena menossa.
Mielessä virisi kärkipaikan valtaaminen, mutta se tupeltui takalenkillä, kun
etupää meinasi lähteä puskemaan oikein kunnolla. Otin rauhassa vauhdin pois
ja ryhdyin varmistelemaan välieräpaikkaa. Muut pysyivät suosiolla sopivan matkan
päässä ja kolme kierrosta meni nautiskellessa.

Varikkosuoralla alkuerän kakkosena. Tässä vaiheessa
kuvausryhmä teki jo aaltoja katsomossa.
Välierässä oli viivalla vain neljä autoa ja kaikille oli jatkopaikka tarjolla. Joke
tallipäällikön ominaisuudessa meni lähtösuoran varteen näyttämään tilanteen, joten
säästin autoa tuleviin koitoksiin. Ajoin vain yhden kierroksen ja sitten varikolle.
Kameraryhmämme juoksi paikalle kylmät väreet niskassa, he kun luulivat autoon
tulleen jonkin vian. Onneksi ei kuitenkaan ja kuskillahan niitä vikoja ei lasketa...

Ei ole huijausta, siellä takana on tosiaan joku tulossa... uskomatonta.
Finaalikarsinnassa lähtö ei ollut niin hyvä kuin pari edellistä (poislukien välierä...)
ja samainen Mäntän Datsun pääsi autonmitan edelle. Japsipas... japsiromu kuitenkin
ajautui ekassa kaarteessa leveäksi ja pääsin sisältä kuittaamaan. Olin yllättäen
kolmantena ja matkalla C-finaaliin. Edessä matkaa taittoi hengenheimolainen, tosin
mallia 133. Odottelin kolme kierrosta ohituspaikkaa. Väkisin en kuitenkaan yrittänyt
ohi. En halunnut pilata toisen kisaa... ja paskat, en vain halunnut riskeerata uran
toista finaalipaikkaa.
Viimeinen puunaus ennen finaalia. Kyyti alkoi olla lähdössä Siekkisen pojalle
aika kylmää ja kahdeksas paikka oli lähtösuoran päässä tarjolla. Pari autoa kuitenkin
kolaroi hetkeä myöhemmin ja kuudes sija tuli kuin ilmaiseksi. Neljän noustessa ajot alkoivat
kuitenkin olla loppupuolella. Yritin ottaa kiinni edellä päristellyttä Volkkaria,
mutta toisella kierroksilla auto kimposi lapasesta ja päädyin penkalle miettimään
syntyjä syviä. Mitenkään raju tuo piruetti ei ollut, joten en uskonut minkään menneen hajalle.

Kovia kokenut Fiude saapuu varikolle.
Sitten vain odottamaan ostotarjousmenettelyä. Autosta ei ollut muita tarjouksia
kuin oma suoja, joten pellit joutuu itse oikomaan. Muidenkaan tuttujen autot eivät
suuria massoja kiinnostaneet. Sen sijaan Fiuden entiset omistajaveljekset saivat Escortin.
Heille toivoikin onnea ostotarjouksissa, kun niin törkeästi heiltä auton vein alta.
Tavoitteena oli päästä ajamaan pari lähtöä ja tuoda auto ehjänä kotiin. Ihan tuo ei
toteutunut, mutta suuria korjauksia ei jouduta tekemään. Hiljalleen autoonkin alkoi
tottumaan ja saamaan siitä suorituskykyä irti. Ja mikä tärkeintä, eno sekä muut tutut
jäivät kerrankin taakse. Toivottavasti ei nyt ylpisty liikaa näin suuren menestyksen jälkeen.

Pientä puunausta vaille, mutta kyllä se siitä.
Kiitokset Virtasen Tonille & Latelle avusta ja kisaseurasta, Puttosen Ekille mukaan
pakottamisesta, Lähteenmäen Veikolle & Jarille osaavasta auton laitosta, Kurjen Jokelle,
Puttosen Pirkolle & Kurjen Pialle avusta, Rakulle hinauksesta, Huntersin muille kosseille
kuvaamisesta (Antille, filmi oli TOSI hyvin kuvattu & Jompelle, hyviä kuvia), JP:lle &
Ipelle kannustuksesta ja flektin laitosta sekä Jokelle, Anulle &
Jussille. Ja tunnustuksena PiekUA:lle, kisat meni läpi hienosti.
Loppuun on vielä sanottava, että on se vaan mukavaa ajaa kardaanilla...
TULOKSET:
Yleinen |
|
|
01. Jari Kokko |
PeMK |
Kuljetus Jari Fiat |
02. Timo Koljonen |
VesUA |
Neste Viitasaari VW |
03. Jukka Maja |
KangUA |
Kuljetus Maja VW |
04. Rauno Malinen |
PiekUA |
Säiliöhuolto Fiat |
05. Janne Raivio |
VesUA |
Team Hautra VW |
06. Kari Moilanen |
SuonUA |
Purkuosa Ford |
07. Jari Nurminen |
JämSUA |
Fiat 133 |
08. Anssi Nykänen |
KoiSavUA |
Nastavalmiste VW |
16. Jyrki Siekkinen |
UuUA |
Kaivutyö Karala Fiat |
20. Hannu Samanen |
SaaUA |
HB-Collection Datsun |
|
|
|
Etuveto / Kardaani |
|
|
01. Seppo Kelloperä |
JämSUA |
JMK Opel |
02. Pasi Pulkkinen |
RUA |
Lintula Racing Saab |
03. Seppo Lehtinen |
Mäntän UA |
Torvelo Racing Datsun |
04. Jarno Asikainen |
RUA |
Lintula Racing Ford |
05. Olli-Pekka Immonen |
JorMK |
Ford Escort 1600 |
06. Max Simonen |
PiekUA |
Autokorjaamo Ford |
07. Rauno Malinen |
PiekUA |
Säiliöhuolto Datsun |
08. Kari Pesonen |
SLUA |
Pirssi Opel |
09. Jyrki Siekkinen |
UuUA |
Kaivutyö Karala Fiat |
12. Keijo Vainio |
UuUA |
Team Hautra Saab |
|
|
|
Nuoret / Naiset |
|
|
01. Anne Mustonen |
VesUA |
Neste Viitasaari VW |
02. Heli Lindroos |
JyvUA |
Konepaja VW |
03. Ulla Kylmälahti |
JyvUA |
VW |
04. Vesa Hirvonen |
K-KUA |
Pikkupossu Saab |
05. Janne Hakulinen |
SPAUK |
Valvoline Ford |
06. Jarno Huuhtanen |
JorMK |
PTV-Taksikuljetus VW |
07. Arsi Hämäläinen |
MikUA |
Puutavarankuljetus VW |
08. Heidi Pirkkalainen |
KonnMK/UA |
VW |
|