HUNTERS RACING TEAM
Rautia Naumanen JM
Pieksämäen UA 31.08.2003
Paltasen JM-rata
Ajajat:
Jyrki Siekkinen
Joonas Pokela
Kari Malinen
Huolto:
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen
Matti Hytönen
(Kimmo Kukonlehto)
Autot:
Fiat 131 Mirafiori
Volvo 343 DL
Taas vaihteeksi lähdettiin pitämään hauskaa kisaradoille. Jyrki ajoi vanhalla
sotaratsulla ja Jomppe Volvolla yhdessä Malisen kanssa. Yleisen puolella Malisen
oli myös aikomus kokeilla Peltsin Sunbeamia. Keli oli viimevuotiseen nähden
viileä, mutta ennemmin hieman kolea kuin tappavan kuuma keli.
Katsastus oli totutun asiallinen tapahtuma. Sinne mennessä kuitenkin tuli
ensimmäinen takapakki, kun Volvon startti lopetti YYA-sopimuksensa. Siitä lähtien
auto sitten joutui työntämään käyntiin ja samalla huoltoporukka pääsi
lämmittelemään. Sunbeam tarvitsi lisää öljyä ja Fiat lisää virtaa, mutta
muuten aamupäivä meni möllistellessä.
Etuveto-kardaanit aloittivat. Itse olin toisessa lähdössä. Järjestäjien
puolelta oli ennen kisan alkua jotain ihmeellistä säätöä, joten lähtölupaa
odoteltiin sitten kymmenisen minuuttia. Mutta se oli Fiatille vain sopiva aika
saada kisalämmöt päälle. Lopulta kisat pyörähtivät käyntiin. Omassa lähdössä oli
yli puolet tuttuja, joten viivalle meno oli yhtä tervehtimistä. Mutta oli tuttuja
tai ei, kypärä päässä kaikki tuntuu saavan samanlaisen kohtelun.

Lähtö oli varsin ok, edelle ehti vain Anttila ja Kuhmoisten Corolla.
Ensimmäisessä asfalttimutkassa oli mentävä ulkolinjalle, ettei takaa tulleet
etuvedot olisi painaneet joukolla ohi. Vauhtia oli hieman liikaa ja linjaa
joutui korjaamaan jarrulla. Vesannon Escort menikin ohi ja tipahdin neljänneksi.
Takalenkillä Escort kuitenkin jätti aivan liikaa tilaa sisäreunaan, joten pienellä
kosketuksella kolmossija oli taas hallussa. Edellä mennyt Corolla oli täysin
syötävissä, mutta seuraavalla suoralla alkoi etukulmasta kuulua ilkeä räpätys.
Kun auto ei kääntynyt seuraavassa mutkassa, oli homma selvä.
Rengas sai kipeää ilmeisesti siinä, kun osuin Escortin kylkeen ja puhkesi
hetken päästä. Ajelin ulkoreunoja vielä kierroksen ajan ja sitten varikolle.
Myös taakse oli tullut rengasrikko. Rengas ei tosin tyhjentynyt täyttä vauhtia,
muttei sitä voinut enää alle laittaa. Joten molemmat vararenkaat menivät saman
tien käyttöön. Aikaakaan ei renkaanvaihtoon paljon ollut, kun seuraava lähtö oli
ensimmäinen keräilyerä. Suurena apuna oli varikolla vieressä ollut Kukonlehto.

Evk-keräilyerä. Malinen vielä johdossa.
Malisen alkuerä sujui vieläkin huonommin. Heti lähtösuoralla mies antoi muille
suoranmitan tasoitusta ja paikka keräilyissä oli taattu. Alun ongelmien jälkeen
auto kuitenkin suostui toimimaan kohtuullisesti, joten toivoa oli vielä päästä
jatkossa kiusaamaan muita. Lähdön jälkeen miehet huomasivat, että öljyä oli
konehuoneessa koneen ulkopuolellakin. Syyksi paljastui löystyneet venttiilikopan
ruuvit. Lisäksi vikaa löytyi sytkän puolelta.
Malisen keräilyerä alkoikin sitten paremmin. Johtopaikka heltisi ja
jatkopaikan suhteen näytti hyvältä. Mies kuitenkin ajautui turhaan kaksintaisteluun
Hirvosen Penan kanssa ja autot kilkkasivat sillä seurauksella, että molemmat
tippuivat jatkosta. Penalta katkesi tilanteessa vetoakseli, joten miehen
päivä päättyi siihen.

Oma keräilyerä alkoi huonosti. Surkea lähtö takasi paikan takajoukossa.
Takavinkkelissä kuitenkin ulkolinja onnistui ja pääsin seurakaverin rinnalle.
Toni ei kuitenkaan suosiolla aikonut ohi päästää ja ahdisti meikäläisen puolittain
penkalle. Kun kaasujalka ei kummaltakaan noussut, niin rinnakkain mentiin
seuraavaan kurviin. Se oli minulle paremmalla puolella, joten kakkospaikka oli
hallussa. Heti perään Toni lyhensi Fiatia puolisen metriä takapäästä ja sai
siitä hyvästä mustavalkoisen lipun.
Toiselle kierrokselle lähdettäessä takaa tullut Ritmo (Kekun entisiä) pääsi
yllättämään ja tuli voimalla kupeeseen. Oma linja sekosi hieman ja tuli esitettyä
katsomon edessä astetta laajempi liito. Kolmas paikka kuitenkin oli takaamassa
jatkopaikkaa, mutta game over -valo silmien edessä syttyi ja päivä oli pulkassa.
Auto penkan viereen ja yrittämään ulos autosta. Kuskin puolen ovi oli täysin
jumissa, joten seuraavaksi apukuskin puolelle. Sekään ei auennut, joten piti
kutsua läheiset palomiehet apuun. Apukuskin ovi ei auennut sorkkaraudallakaan,
mutta onneksi kuskin ovi aukesi pienen suostuttelun jälkeen.

Näin pysyy varikkoporukka lämpimänä...
Nuorten luokkaan jäi Volvo täyteen iskukuntoon, joten Jompella oli tavoitteena
päästä finaaliin. Alkuerän lähtö sujuikin hyvin ja mies meni hyvissä asemissa
lähtösuoraa. Peltsi pääsi ohi ja lisäksi ekaan kurviin syntyi sen verran härdelliä,
että Jomppe polkaisi jarrulle. Se tietenkin tipautti miehen viimeiseksi. Puolen
kierroksen aikana kuitenkin yksi Volski ja Kivelän Jukka jäivät taakse.
Finaalipaikan tiellä olikin enää Peltsi Sumppeineen. Toiselle kierrokselle
lähtiessä Peltsi lähestyi lupaavasti ja Jomppe porhalsi ohi samalla, kun
Sumpin Volsun kone antoi ensimmäiset ja viimeiset savumerkit.
Tavoite täyttyi helpomman kaavan mukaan. Tutuista ei kuitenkaan finaaliin
saanut seuraa, sillä Peltsin kisa päättyi tuohon puoleen lähtöön ja Jukka jäi
keräilyerässä kolmanneksi. Finaalissa Jomppe myöhästyi huolella lähdössä ja kun
vielä ekassa kurvissa tuli taas jarruteltua, pääsi kärkiryhmä karkaamaan. Lopun
lähdön ajan mies ajoi minkä pystyi ja nousi viidenneksi. Hetken ajan jo luultiin,
että mies oli neljäs mutta se paljastui järjestäjien laskuvirheeksi.

Nuorten finaali.
Yleisen puolella kisaa jatkoi siis vain Malinen. Peltsin Sunbeamin hajottua
auto vaihtui Volvoksi. Alkuerä lähti hyvin liikkeelle ja mies painui takasuoralle
kärkijoukoissa. Yksi naiskuski Fiateineen sai lähtöpassit edestä ja kakkospaikka
oli sitä myöten hallussa. Tilanteesta kuitenkin tuli tilille aivan oikeutettu
varoitus. Joka tapauksessa kahden mennessä suoraan finaalikarsintoihin oli
tunnelma varikolla korkealla. Näkyviä ongelmia tuli vasta viimeisellä
suoranpätkällä ennen maalia, kun auton vauhti hiljeni ja lopulta pysähtyi.
Kytkin oli hajonnut jo kierros aiemmin, mutta nyt laatikko rupesi jumittamaan
eikä suostunut vastaanottamaan mitään vaihdetta. Lopulta Malinen sai survottua
jonkun vaihteen silmään ja pienellä peittelyllä sai pidettyä kakkospaikkansa.
Finaalikarsintapaikka ei kuitenkaan sinällään lohduttanut, sillä kytkintä ei saatu
kunnostettua ja kisa jäi siihen.

Lopun kisan ajan olikin aikaa puhua isoja ja neuvotella pisneksiä. Yksi kone
tulikin tietoon ja sitä täytyy tiedustella lähiaikoina. Myös Jokkis-risteilystä
ja marraskuisesta Jm-keskustelutilaisuudesta Kannonkoskella juteltiin. Näitä ideoita
pitää kehitellä lisää lähempänä. Ostotarjousjonossa piti totta kai käydä, jälleen
eräillä oli auton osto kiikarissa.
Palkintojenjaossa odoteltiin pokaalia Jompelle, mutta eihän sitä sitten heltynyt.
Järjestäjät unohtivat jakaa palkinnot sijoille 5 - 8 yltäneille. Onneksi moka
huomattiin ja palkinto tuli kotiin postissa.

Laitetaan nyt se ainoa julkaisukelpoinen kuva Fiatistakin.
Keräilyerä menossa...
Muutama sana tutuista. Kukonlehto ajoi hienosti ja oli alkuerän kakkonen hommaten
suoran finaalikarsintapaikan. Karsinnassa mies ajoi kohti D-finaalia, mutta kisan
pilasi takaa tullut Volski, joka vetäisi voimalla kusiaisen perään. Huupponen pääsi
B-finaalin kautta A-finaaliin ja johtikin sitä jonkin aikaa, mutta auto alkoi
hajoamaan koneen ja laatikon puolelta. Lopulta mies valahti kuudenneksi. Moisio ajoi
hienosti ollen evk:ssa voittaja ja yleisessä kakkonen. Veini oli evk:ssa viides,
mutta yleinen jäi väliin koneen saatua kipeää.
Romuosastolla riittää porukkaa. Schubinin Escortista tuli kanki pihalle, Anttilan
Escortista hajosi laatikko, Kekun Golfista meni kone ja Samasella öljynpaineet
olivat hukassa. Toni tuhosi evk:n B-finaalissa Asconan ohjauksen. Raidetanko
saatiin vaihdettua, mutta vääntynyt hammastanko pilasi Jukan ja Repen kisan.
Virtasella ja Hokalla ei ollut ongelmia, mutta vauhti ei muuten riittänyt ihan
finaaleihin asti.

Jonkun on näytettävä tietä... tällä kertaa se on Samanen.
Ostotarjouksissa ei suuria tuttujen kannalta ollut. Anttilan Escort lähti
ilmeisesti Suonenjoen suuntaan ja Moision Saab meni Rantasalmelle. Tarjouksilla
autoa yrittäneet Peltsi ja Teppo eivät tällä kertaa autoa saaneet. Lisäksi omistajaa
suoralla kaupalla vaihtoivat Schubinin Escort (tuli takaisin kotiinsa Uuraisille)
sekä Samasen pikku-Volvo, se tosin rullaavana.
TULOKSET
Yleinen |
|
|
01. Rauno Malinen |
PiekUA |
Säiliöhuolto Fiat |
02. Jussi Moisio |
VesUA |
Saab 96 |
03. Sam Lillqvist |
NNSB |
VW |
04. Veli-Matti Hiltunen |
SuonUA |
VW |
05. Timo Suhonen |
JuvaUA |
Ford Escort |
06. Petri Huupponen |
ÄkiUA |
Tita-Pesu Fiat |
07. Timo Puttonen |
VesUA |
Rak.liike Heiskanen VW |
08. Jussi Kuusikko |
VesUA |
Team Hautra Fiat |
11. Tero Mösö |
VesUA |
Fixaamo Toyota |
17. Veijo Sepponen |
HankUA |
Motor Home VW |
|
|
|
Etuveto / Kardaani |
|
|
01. Jussi Moisio |
VesUA |
Saab 96 |
02. Marko Simonen |
PiekUA |
Autokorjaamo Ford |
03. Veli Laaksonen |
JämSUA |
Näppylä Team Datsun |
04. Terho Toukola |
JyvUA |
Starkki BMW |
05. Veini Siekkinen |
LMM |
Saab Super |
06. Marko Takanen |
Mäntän UA |
Datsun |
07. Petri Väisänen |
PiekUA |
Autokorjaamo Ford |
08. Samuli Anttila |
UuUA |
Sorvaamo Ford |
12. Toni Virtanen |
UuUA |
Opel Ascona |
|
|
|
Nuoret |
|
|
01. Anttipekka Liikanen |
HAU |
Parkettimiehet Fiat Ritmo |
02. Juho Airaksinen |
SiilinUA |
JJT-Team Fiat Uno |
03. Joni Kauppinen |
SaaUA |
Köpö Racing Toyota |
04. Mikko Lehtonen |
KarstUA |
Köpö Racing Ford |
05. Joonas Pokela |
UuUA |
Hunters Racing Volvo |
06. Tiina Kauhanen |
RUA |
Poikela VW |
07. Jere Jääskeläinen |
SiilinUA |
JJT-Team Fiat |
08. Teijo Hyttinen |
SiilinUA |
JJT-Team VW |
|
|
|
Naiset |
|
|
01. Päivi Korhonen |
AnkUA |
Salpasafarit Sunbeam |
02. Elina Kurki |
AnkUA |
Herbie VW |
03. Vilma Kröger |
KoiSavUA |
VW Racing Fiat |
04. Satu Nikka |
JorMK |
Kampaamo Ford |
05. Annika Rautanen |
SiilinUA |
Skoda 120 |
06. Marjo Siekkinen |
ViiUA |
VW |
07. Helena Karhunen |
VesUA |
Säiliöhuolto Saab |
08. Hanna Östman |
JorMK |
Karjala Opel |
|