HUNTERS RACING TEAM
JM Paltanen
Pieksämäen UA 07.08.2005
Paltasen JM-rata
Ajajat:
Jyrki Siekkinen
Tero Mösö
Huolto:
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen
Kati Huuskonen
(Juho Holopainen)
(Pena Team & HB Team)
Auto:
Ford Fiesta

Evk:n alkuerään matkalla.
Kisaa edeltävällä viikolla tuli paiskittua ke - la välillä töitä 44 h.
Ei siis auton kimpussa, vaan ihan ansiopuolella. Lauantainakin vielä ihan
miehekkäästi 11 tuntia, eli ihan ei ollut paras mahdollinen valmistautuminen
kisaan, tuppas vähän väsyttämään.
Lauantaina kymmenen maissa illalla kotikotiin Uuraisille, onneksi huolto
pelas ja paketti oli jo valmiina vetoauton perässä. Eli eikun nukkumaan ja
aamulla seiskalta liikenteeseen. Tulomatkalla sai vielä torkuttua vähäsen,
tosin kunnollinen motor home olis ollu poikaa. Taitaa vain susirajalla olla
lähin semmoinen.
Teron kanssa oli sopimus, että puolitetaan ajotehtävät. Mies jo pirteänä
odotteli varikolla, joten eikun ilmottautumiset ja katastukset alta pois.
Katastuksessa ei ihmeitä. Positiivista se, että ensimmäistä kertaa neljään
kisaan Fiestastakin kokeiltiin jarrut. Ei sentään ajamalla, mutta edes
poljinta kokeilemalla. Kunnossahan ne oli / on, ei sillä.
Evk aloitteli, oma alkuerä kolmas. Peräti neljä suoraan semeihin, ei
pitäisi olla hätää sen suhteen kun ei mitään aivan kaameita autojakaan
samaan lähtöön osunut. Keli oli märkä, joten kierrosten kanssa oli vähän
arpomista.
Ykkösellä suti jopa aika pahasti, pitoja löytyi oletettuakin vähemmän.
Joten kakkosta pesään hivenen aikaisessa vaiheessa, suti hetken vielä
silläkin. Justiin kun rupes tuskastuttamaan, niin renkaat putsautu ja lähdettiin
jo ihan ajamaan. Sen verran löyty vauhtia, että ehdin Juvalaisen PV:n rinnalle
ekaan mutkaan ja olisko JME-Hakkarainen ollu siellä ulompana. Ja kun
sisäpuolella olin, niin sen turvin käänsin piikkiin.
Loppulähdön aikana ei ollut kiirettä, semmoinen mukava etumatka tuli
jo alussa ja sai rauhassa tutkailla tilannetta. Lähtövoitto. Tiukoissa
kurveissa kun nosteli kaasua, niin rupesi rökeltämään. Se ei vaikuttanut
ollenkaan kivalta, mutta vauhti riitti silti.

Semeihin sisäradalle. Kaksi A:han, kaksi B:hen, kaksi C:hen. Taisi olla
jopa kaikkein märin rata meikäläisen käytössä. Melkein tyhjäkäynnillä koitin
lähteä, mutta mitään pitoja ei löytyny. Ei nuo 13" Marakatit ollu ehkä paras
siihen tilanteeseen. On suhteellisen ilkeä tilanne, kun olis kaamea mielihalu
lähteä radalle ja auto ei käytännössä hievahdakaan.
No lopulta kuitenkin päästiin jonnekin. Ekaan mutkaan iskin Vepsäläisen
Escortin kylkeen kiinni ja koitin siitä ponnahtaa paremmille sijoille. Ihan
voi myöntää, että hivenen liian ahtaaseen väliin tungin. Ja sehän kostautui,
kun jämähdin RT Racingin Asconan kylkeen. Vähän piti polkasta jarrulle, että
irtosi ja pääsi kääntämään renkaita.
Voi kuvitella, että kaamean korkealla ei tässä vaiheessa oltu. Eteen
jämähti Karstunen Saappi. Ja koneen rökeltäminen oli entistä pahempaa, nyt se
alkoi jo oikeasti haittaamaan vauhdinpitoa. Eipä siinä sitten kaameasti sykitty,
ajeltiin vain rataa ympäri. Sijoitus oli tässä vaiheessa kuudes, ite tuumiskelin
että kutakuinkin viimeisenä tässä taidetaan mennä. Viimeisellä takalenkillä vielä
herpaantu vähän ajatukset ja päästin auton valahtamaan hieman ulos. Ascona kiitti
ja kuittas. Vaikka kuinka koitti ulkopuolelta painattaa, niin heikollahan siinä
on. Leikki loppui jälleen semeihin.
Varikolla koneen kimppuun, ja imusarjahan oli halki yhden pytyn kohdalta.
Imusarja kokonaisuutenakin nyt oli semmoinen sätös, alkuperäiseen valurautalaippaan
oli hitsailtu rautaputket ja kaasarin laipat. Olis pitäny vaihtaa heti kun auton
ostin, mutta laiska mies kun on niin jäi tekemättä. Ja kunnia sarjalle, kestihän
se muutamankin tovin. Taisi Karnevaaleissa jo vähän oirehtia tuota samaa. Oli
siellä mielessä, että vilkaisen jossain vaiheessa mutta työt kun sotkee vapaa-aikaa
niin unohtui sitten. Onneksi tämänsorttisesta tyhmyydestä ei sakoteta, joten
riitti kun pari kertaa löin lekalla ihteäni päähän.
Siinä oltiin vähän niinkuin pelinsä menettäneet auton ympärillä, kun HB Teamin
parivaljakko tuli paikalle. Heiltä irtosi heti ideana, että sikaflexiä päälle ja
kokeilemaan yleiseen. Tässähän on vaarana, että mömmöt on vielä koneen sisällä
jossain vaiheessa ja ne tuppaa olemaan imukanavissa aika kovassa sen jälkeen.
Mutta eikun kokeilemaan. Jos ei muuta, niin tavoitteena oli ajaa pari lähtöä ja
hommata pari lommoa. Toivoa toi kuitenkin vähän se, että keli kuivui. Voisi vähän
saada lähtöominaisuuksia takaisin.

Viimeistä päälle imusarjan paikkaus tyyliä Jm.
Ehkä hivenen parani, alle kolmen tonnin ei tosin edelleenkään parannut laskea
kierroksia. Joten Terolle ohjeistus, että sitten laulatellaan. Näillä eväin yleiseen.
Ja kun laitettiin oikein ranteellinen kuski Fiestan koppiin, niin alkoi tulostakin
syntyä. Alkuerä tosin meni vielä vähän harjoitellessa, ekassa mutkassa meinas
pyörähtää. Keräilyssä jo Lohilahden jälkeen kakkonen ja ajo parani, tosin kaikki
neljä mukana ollutta jatkoon.
Niinpä semiin, josta 1. => A, 2. => B ja 3. => C / sijoituserä. Eli nyt oli
jo haastetta. Lähtö ei ollut mitenkään loistelias, mutta kakkosella paikkas hyvin
ja oli jo joukoissa mukana ekassa mutkassa. Siellä löytyi hyvä väylä ja nousu
kolmanneksi. Se paikka pitikin loppuun asti. Lähimpänä takana tuli JJT-Fibatti,
muttei päässyt missään vaiheessa iskuetäisyydelle.

Yleisen alkuerä.
Konehuoneesta näkikin, että nyt jo poljettiin kaasua. Perinteinen venttiilikopan
korkin tiiviste päästeli vähän öljyjä konehuoneenkin puolelle. Ei vakavampaa, kun ei
maahan asti tullut. Vähän taas virtasta ja bentsiiniä ja viivalle. Finaaleissa
kaksi jatkoi ylöspäin. C:ssä lähtö oli aikas hyvä, lähtösuora kolmantena. Ekassa
mutkassa jäi taakse yksi Volsu ja vielä ennen asfalttimutkia toinen. Äkkinäisen
laskuopin perusteella tässä vaiheessa miekkonen oli piikissä.
Sija piti loppuun asti, joten vielä kerran pääsi tankkaamaan. B:hen lähtiessä
öljynpainevalo pysyi sammuksissa vaikka virrat laittoi päälle. Virtavikaa tai sitten
öljynpaineet oli niin kovat, etteivät ehtineet hävitä koneesta kahden minuutin
seisotuksen aikana ollenkaan. Ei vaikuta mopon ohjaukseen, ei kun menoksi.
B:ssäkin vielä hyvä lähtö, ja ekassa mutkassa tarjoiltiin paikkaa kolmen - neljän
joukkoon. Mutta pahalainen yksi Volsu pyörähti eteen ja Tero jäi taakse jumiin.
Vauhti seis ja kisa oli siinä. Maaliin toki ajaen, sijoitus 13. Ei vallankaan huonosti
puolittaisella autolla.

Neljässä kisassa kolmas kerta, kun apparin ovi ei aukea kisan jälkeen.
"Ei myö pientä Fiestaa kuriteta..."
Ja tuli ainakin ne parit lommot, joitas haettiinkin. Mutta ne ei enää ole oma
ongelma. Nimittäin kuusi tarjousta ja maailmalle. Ostotarjouksetkin oli
meikäläisittäin jälleen ainutkertainen tapahtuma. Kisan jälkeen vähän oli semmoinen
olo, että olisko yksi suoja heitettävä, mutta se jäi sitten kuitenkin kun Anttila
tarvihti tarjouksia. Taululla sitten kuusi tarjousta, ja alkushokista toivuttua
vähäsen harmittikin.
Tässä vaiheessa vielä yksi tuttu jamppa tuo Terolle lappua. Oli tehnyt väärästä
numerosta tarjouksensa, ja antoi sen sitten meille. Eli yksi suoja oli sitten
kuitenkin. Mutta ei auttanut, Mäntyharjulle lähti. Miekkosilla olikin kaikki muut
viisi tarjousta, taisivat ihan tosissaan haluta.
Ostoon oli ilmeinen syykin: auton moottori. Ilmiselvästi ollaan samalla
aallonpituudella siis. No vaihtamalla kunnollisen imusarjan ja takapään pyöränkulmat
korjaamalla ihan ok laite. Ne sähköt hävettää laittaa tuommoisina maailmalle, mutta
minkäs teet. Kaikin puolin perustoimiva paketti, jolla hyvänä päivänä kerkeääkin.
Olis vaikka katellu omassakin pihassa ensi talven, mutta ei näihin rakastuta. Ja
Mäntyharjulle terveisiä, saa lähettää sähköpostia ja kertoilla auton tulevia vaiheita.
Kerta oli jo autoa täällä sivuilla katseltukkin.

Penkkiä irti.
Palkintojenjaosta on vähän nuristava. Kerta kutsussa lukee että B-finalistit
palkitaan, niin voisihan ne sitten palkita kaikki. Nyt jäi kaksi B-finalistia ilman,
Tero toisena. Muutoin kaikki sujui Pieksämäkiseen tapaan virheettömästi, ensi vuonna
taas nähtäillään.
Pena Teamille valtaisat kiitokset, alkaen paikan varaamisesta ja päättyen
erinäisten varaosien ja aineiden antamiseen. Toivottavasti tajuttiin kaiken
hässäkän keskellä edes kiitellä, vaikka mitään ei puhuttu korvauksista. Lähetä
lasku, tai jos maltat odottaa Suonenjoen kisoihin niin kasvata korkoa korolle
siihen asti.
Kaikkineen (niin sanotun uran) eka lähtövoitto oli hyvä, on sitä tässä jo hetki
haettukin. Tero paiskoi Fiestaa miehekkäästi varsinkin asfalttikiehuroissa, kunhan
ensin tottui. Testiä kun miehellä ennen kisaa tasan sadan metrin verran. Toisaalta
paiskomiseen oli syykin, kun kierrokset oli syytä pitää korkealla kurveissakin.
Miehelle jäi nyt vähän huono kuva auton moottoreista, kyllä ne yleensä toimii
paremmin.
Täältä tähän. Täällä on nyt yksi jamppa vailla kyläkisa-autoa. Autonkoneisten
kardaanien omistajat siis vaviskaa.

Hytissä päivän kisakuskeista se ranteellinen versio. Muuten hyvä
mies, mutta hupaa autoille...
TULOKSET
Yleinen |
|
|
01. Timo Koljonen |
VesUA |
Neste Viitasaari VW |
02. Mikko Mentula |
LuuUA |
EM-Power VW |
03. Jari Kuukka |
AnkUA |
Fiat 133 |
04. Voitto Lohilahti |
KUA |
Espoon Vaunutuote Fiat |
05. Mika Haukka |
VesUA |
Fiat 133 |
06. Timo Riipinen |
PiekUA |
Säiliöhuolto VW |
07. Tuomo Savolainen |
OUA |
Koneurakointi Fiat |
08. V-M Hiltunen |
SuonUA |
Autoh. Pehkonen VW |
09. Petri Huupponen |
KongUA |
Fiat |
11. Heli Lindroos |
JyvUA |
Konepaja VW |
13. Tero Mösö |
VesUA |
Hunters Leasing Ford |
|
|
|
Etuveto / Kardaani |
|
|
01. Rauno Malinen |
PiekUA |
Säiliöhuolto Ford |
02. Kari Pesonen |
SLUA |
Kuljetuspalvelu Ford |
03. Janne Kauppinen |
SuonUA |
Rassukka Racing Ford |
04. Veijo Tonteri |
PertUA |
Opel |
05. Erkka Vehviläinen |
SuonUA |
Art Majahovi Ford |
06. Jukka Matilainen |
MhMK |
Volvo Amazon |
07. Miika Pehkonen |
JorMK |
Autoh. Pehkonen Ford |
08. Marko Vepsäläinen |
SuonUA |
Mar-Ve Ford |
|
|
|
Nuoret |
|
|
01. Jari Koivistoinen |
SuonUA |
Rassukka Racing Ford |
02. Antti Kärkinen |
JoeUA |
VW |
03. Markus Heinonen |
Leppävirta RT |
JME-Racing Opel |
04. Janne Hiltunen |
SuonUA |
Koneurakointi Fiat |
05. Matti Hiltunen |
SuonUA |
Autoh. Pehkonen VW |
06. Henri Karvonen |
VarkUA |
Varaosapiste Ford |
|
|
|
Naiset |
|
|
01. Anne Koljonen |
VesUA |
Neste Viitasaari VW |
02. Elina Kurki |
AnkUA |
Fiat 133 |
03. Päivi Korhonen |
AnkUA |
EM-Power VW |
04. Heli Lindroos |
JyvUA |
Konepaja VW |
06. Piia Hirvonen |
PiekUA |
Eläinystävät Saab |
|