HUNTERS RACING TEAM
Kangaskylän Kiemurat
Reisjärven UA 17.08.2003
Kangaskylän JM-rata
Ajajat:
Jyrki Siekkinen
Joonas Pokela
Kari Malinen
Huolto:
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen
Olli-Pekka Kaikuaho
Antti Peltomäki
Jukka Peltomäki
Matti Naukkarinen
Autot:
Fiat 131 Mirafiori
VW Kupla
VW Kupla (Peltsi-Leasing)

Ohjauksen korjausta. Eikä se sitten lopulta
onnistunut...
Alun perin kisoihin piti lähteä Mirafiorin ja Malisen kusiaisen turvin. Mirahirviö
oli kisoihin valmis jo heinäkuun puolessavälissä, mutta pikku-Hiivattia laitettiin
kuntoon vielä kisaviikonloppuna. Torstaina oli testiajoa ja sen perusteella autoa
vielä paranneltiin perjantain aikana. Suurimpana murheena oli ohjaus, jossa oli
turhan paljon väljää. Sitä paranneltiin eri puolilta, mutta virheetöntä siitä ei
tullut.
Lauantaina Jomppe ja Malinen lähtivät Pihtiputaalle mökille, ja päivän mittaan
käväisivät Putaan radalla kokeilemassa Fiatin ajettavuutta. Sitä ei ollut, joten
Fiat sai jäädä rauhassa odottelemaan tulevia koitoksia. Niinpä jouduttiin
turvautumaan kakkosvaihtoehtoon. Mökillä oli Haapaveden reissun seurauksena
Volkkarin kori, johon miehet illan mittaan asensivat mukanaan tuodun koneen.

Sunnuntaina Keski-Suomen mafiaporukka saapui radalle jonomuodostelmassa. Kukaan
ei ollut radalla käynyt kymmeneen vuoteen, joten tarkkaa tietoa rata-alueesta ei
ollut. Varikkopaikat kuitenkin löytyivät suht hyviltä paikoin, varikkopäällikkö kun
suostui laajentamaan varikkoa oikeaan suuntaan. Rata vaikutti jalan kierrettynä
varsin heikolta. Kapeat, jyrkät mutkat ja armoton syherö takalenkillä ei vakuuttanut.
Pääsuora näytti kuitenkin mukavalta, siinä kun saisi jonkin verran vauhtia
aikaiseksi. Katsastus oli erittäin nopea tapahtuma eikä sanomista mistään ollut.
Nuorten luokka aloitti aikanaan päivän. Jomppe oli tapansa mukaisesti heti päivän
ensimmäisessä lähdössä. Tällä kertaa kirittäjäksi napsahti ulkoreunaan Suolahden
suuri mies (ainakin ruumiillisesti), Peltomäki. Viivalla pojat saivat odotella
lähtölupaa reilun kymmenen minuuttia ja sillä välin molempien koneet alkoivat olla
jo varsin käyntikuntoisia. Lähtö kuitenkin onnistui molemmilta ihan OK ja he tulivat
keskijoukossa rinnakkain. Edellä mennyt Raakin Fiat kuitenkin ruikkasi ensimmäiseen
kurviin tultaessa ravat Jompen tuulilasille eikä mies nähnyt sen jälkeen mitään.
Peltsi pääsi karkuun, mutta ihmeen hyvin mies kuitenkin pysyi joukon jatkona.
Toisella kierroksella ensimmäinen kurvi teki tepposet ja mies ajautui ulkoreunan
hiekalle. Auto sammui ja sen käynnistäminen vei hetken ajan. Jomppe lähti losottamaan
miljoonaa letkan perään ja se yhdistettynä nolla-näkyvyyteen tuotti uran ensimmäisen
kaadon. Katsomoon kippaus ei näyttänyt mitenkään hurjalta, joten uskottiin takalasin
vaihdon riittävän. Katto kuitenkin osui kiveen tai johonkin semmoiseen ja se painoi
koko katon takaosan kasaan. Samalla taka- ja sivulasit hajosivat. Kuskin puolen
eturengas oli myös vinksallaan sekä ohjaukseen tuli jotain häikkää.

Kuskin puolen rengas jotenkin vinossa?
Renkaalle ja ohjaukselle ei voitu mitään, joten auton sisältä vain kaavittiin
lasinsirut pois ja laitettiin muovia ikkunoiden tilkkeeksi. Ajatuksena oli kokeilla
toisessa lähdössä, että onko auto ajokuntoinen yleistä varten. Kaatokatsastuksessa ei
ollut suurempia ihmettelyjä, toinen jarruvalo menetti lasinsa, mutta kun polttimo
paloi niin se riitti.
Toinen lähtö oli Jompelta hivenen varovainen (eipä ihme), mutta vauhtiin päästyään
muut alkoivat lähestyä. Ensimmäisessä kurvissa kuitenkin kytkin petti, kun
painelaakerin käpälät pettivät laatikon päästä. Mies kokeili ajamista ilman kytkintä,
mutta pian kakkonen jämähti jumiin ja ajo muuttui vaikeaksi. Jomppe ajoikin varovasti
muiden takana maaliin. Auto kuitenkin todettiin ajettavaksi. Varikolla ei alkuun
tiedetty, että mikä kytkimessä oli vikana, joten ensin korjattiin jumiutunut
laatikko. Koneen irrotuksen jälkeen paljastui käpälien hajoaminen, mikä samalla
tarkoitti korjauskelvottomuutta. Malinen joutuikin Peltomäen juttusille kyselemään
Volsua yleiseen.
Peltsi ajoikin nuorissa varsin mainiosti, keräilyerän ja finaalikarsinnan
voitoilla mies raivasi tiensä finaaliin. Siinä oli alussa pientä hässäkkää ja
loppuerän aikana Volkkari ehti nousta neljänneksi. Kolmas paikka olisi saattanut
olla mahdollinen, mutta hyvä näinkin. Ja auto jäi ehjäksi, joten Malinen pääsi
sillä kokeilemaan onneaan.

Kardaaniluokka ajoi omat lähtönsä seuraavana. Itselle sattui toinen lähtö.
Lähtöviivalla tuli uinuttua kunnon talviunet. Kierrokset alkoivat hiljalleen olla
kohdillaan, kun muut jo lähtivät. Ajallaan sitten muiden perään ja lähtösuoralla
jono alkoikin jo hidastella edessä. Opel ja iso Volvo tekivät kuitenkin sopivan
rivistön, josta ei ohi päässyt. Ennen ensimmäistä kurvia pääsin jo Volvon rinnalle,
mutta se onneton alkoi painamaan uhkaavasti kohti kaidetta. Siitä hyvästä pyöräytin
sen pois edestä.
Opel jäikin sitten jo suosiolla taakse, mutta kolme jatkopaikkaa olivat jo uhkaavan
kaukana. Takaa-ajo tuotti kuitenkin tulosta ja toisen kierroksen alussa sain porukan
kiinni. Ensimmäinen kurvi tuotti kuitenkin yllätyksen, kun auto ei kääntynyt kunnolla
vaan nurmikon puolelle mentiin. Liikaa vauhtia, ei sen kummempaa. Onneksi kurvissa
oli sopiva levike, eikä penkka ollut ihan asfaltissa kiinni. Ohi ei kuitenkaan kukaan
päässyt, sen verran oli rakoa takana tuleviin. Jälleen takasuoralla sain porukan
kiinni, mutta en enää saanut sopivaa rakoa, johon tunkea. Yritin väkisin viimeisessä
mutkassa, mutta ei ihan ehtinyt takakulmaan. Niinpä keräilyt kutsuivat.

Keräilyssä ei pitänyt olla mitään heikkoa. Eikä kyllä pitkään aikaan ollutkaan.
Kiihdytyksessä kakkoseksi ja se paikka olikin turvattu. Toisella kierroksella
ensimmäisessä kurvissa johtava Escort ajautui pitkäksi ja kun paikassa oli keltaiset
liput, oli minunkin vetäistävä pihalle, etten ohittaisi. Nurmikolta keräiltiin taas
vauhtia. Takasuoralla Escort alkoi varmistelemaan turhan paljon, takana sai ajella
ihan pintakaasulla. Viimeisessä kurvissa syntyi sitten reilu rako sisäkurviin ja
tungin sinne. Mitään pakkoa ei ohitukselle ollut, mutta lähtövoitto kiinnosti.
Suosiolla ei Escort kuitenkaan ohitse päästänyt, vaan painoi takakulmasta minut
hiekoille. Hiekka asfaltin päällä oli sen verta liukasta, että auto liukui väkisin
viereiseen ojaan (tai mikä notkelma se nyt sitten olikaan). Jatkopaikka meni siinä.
Hieman vitutti, kun suoralla ajolla olisi päässyt C-finaaliin ja normaalisuorituksella
B-finaali olisi ollut haarukassa. Mutta aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta...
Varikolla piti tutkia autoa, notta tuliko mitään tuhoja. Iskun saanut eturengas ei
ollut moksiskaan ja lataamisen jälkeen päästiin kokeilemaan autoa muuten. Kone ja
laatikko toimi moitteetta, joten yleistä odottamaan. Kardaani oli päässyt
keskikiinnikkeestään irti ja piti pientä kolinaa. Mutta eiköhän se kaksi lähtöä
kestäisi...

Hyvin tullaan etujoukoissa...
Yleisen alkuerässä tuli viivalla nykäistyä käsijarrua ja kahva oli täysin tunnoton.
Sitä ei sitten tullut muistettua kokeiltua. Kotona tehdyissä tarkemmissa tutkimuksissa
paljastui, että kardaani oli repäissyt käsijarrun holkin irti. Mitään sille ei olisi
voinut kisapaikalla tehdä, joten siinä mielessä ei tullut mitään vahinkoa.
No, sitten ei viivalla sidottu käsijarrulla. Taas vaihteeksi odoteltiin kohtuullisen
reippaasti, jota vieressä olleen Kukonlehdon kanssa ihmeteltiin. Lopulta kuitenkin
alkoi lähtö valmistumaan. Molemmin puolin lähdettiin paremmin (ihme juttu, kun
takapotkut oli kyseessä). Kärsämäen Volski lähti armotta karkuun, mutta Kukonlehdon
sain kakkosella kiinni. Hitaasti pääsin puristautumaan ohitse. Pienen muistutuksen
mies kusiaisellaan antoi, mutta tuttujen kesken semmoinen pitääkin tehdä.
Kakkospaikka tuli suhteellisen kivutta. Takasuoralla takaa tullut 100-Ampeeri
Datsun alkoi isottelemaan, mutta ei sen kanssa suurta vaikeutta ollut. Viimeisessä
kurvissa sidoin auton sisälinjalle kuvitellen, ettei sisältä kukaan enää pääse ohi.
Väärin luultu. Paremman ratatuntemuksen turvin Datsun tuli ojan kautta kupeeseen.
Sen verran oma ajolinja sekosi, että Ratsuni meni ohi ja pääsi saman tien karkuun.
Lopulta nämä edellä menneet Volsu ja Datsun olivat kisan 6. ja 7. joten ihan huonoille
en kuitenkaan hävinnyt.
Samalla paras ajofiilis meni ja ajelin vain ihmisiksi maaliin. Takaa tulleet saivat
jonkin verran kiinni, mutta eivät vaarallisesti. Viimeisessä loivassa kurvissa Puhto
Racingin kusiainen kuitenkin oikaisi betoniporsaan väärältä puolelta ja tuli täysillä
kupeeseen. En osannut moista enää odottaa, joten pää tuli lyötyä turvakaareen. Silmissä
sumeni, mutta jäipä onneksi kusiainen taakse.

Taisi siellä joillain olla lämmin, kun pitävät ovia auki. Itsellä ei
tässä vaiheessa olisi ovi auennut, vaikka tarvetta olisikin ollut...
Varikolla apukuskin oven kautta ulos autosta ja kylmäpatruunaa ohimoon. Siinä tuli
sitten mentyä katsomon puolelle katsomaan kisoja ennen keräilyä. Viereisestä Mersusta
kuitenkin nousi kisan lääkäri, joka kiinnostui päätään pitelevästä miehestä. Pienten
kyselyjen ja tutkimusten jälkeen selvisi, että kisat ovat ohi. Ei mies pakolla
keräilystä pois jättänyt, mutta kompromissina jätettiin ajot seuraavaan kisaan. Mitään
vakavaa ei pääkoppaan tullut, mutta toinen samanmoinen päivän aikana olisi sitten
vienyt miehen sairaalaan tutkimuksiin. Nytkin päätä jomotti kolme seuraavaa päivää.
Kusiaisen motiivina täytyi olla luulo, että minä olen toisena menossa välieriin.
Muuten moista tempausta ei voi ymmärtää.
Maliselta sen sijaan alkuerä meni paremmin, varma kakkospaikka toi paikan
välierissä. Välierään sattui aika kovia menijöitä, mutta siinäkään ei alkuun hätää
ollut. Ensimmäisen kurvin hässäkän jälkeen kuitenkin mies oli jo viimeisenä. Sillä
ei kuitenkaan ollut suurta vaikutusta, sillä mies ehti ottaa jo varaslähdön sitä
ennen. Auto kuitenkin jäi ehjäksi.

Ja Malinenkin etujoukoissa... vaan ei kauaa.
Ostotarjouksia ei odotettu mitenkään jännittyneenä. Teamin porukka teki
tarjouksensa Huupposille, jotka yrittivät A-finaalissa ollutta 133-Fiatia (TC-tech).
Peltsin porukka puolestaan yritti samaisessa finaalissa ajanutta 133:sta (VW-tech).
Teamin omasta kalustosta ei odotetusti taaskaan ollut tarjouksia, mutta Peltsin
sininen Volsu lähti yhden tarjouksen turvin takaisin kotiinsa Ouluun. Vastapainoksi
miehet eivät saaneet Fiatia talliinsa. Huupposille auto tuli, 84 tarjouksen
joukosta nousi Jyrkin lappu. Eipä taida olla vaaraa, että omaa autoa ostaessa
moinen tuuri toistuisi.
Tulomatkalla Malinen ja Jomppe kävivät siirtämässä romppeet mökillä sopivasti
sivuun. Tontille jäi kusiainen odottamaan syksyn tuloa, kun taas Volski tuotiin
kotiin korjattavaksi. Siekkisen porukka puolestaan nautti hyvästä ostotarjousonnesta
useammallakin huoltoasemalla...
TULOKSET
Yleinen |
|
|
01. Vesa Puuskamäki |
KvanUA |
Markel-Radio Fiat |
02. Teemu Luoma |
AL-Härmä |
Custom Parts VW |
03. Tero Kuorikoski |
EUA |
El Pemak Ky VW |
04. Jussi Kouvalainen |
PyhUA |
Jus-Kar Oy Fiat |
05. Vesa Jokinen |
ReiUA |
KK-Market Fiat |
06. Juha Suotula |
HvMK/UA |
PPT Datsun |
07. Henri Häkkinen |
KärsäMK/UA |
Kiinteistöhuolto VW |
|
|
|
Etuveto / Kardaani |
|
|
01. Timo Rantala |
AL-Härmä |
Ruosteenesto Mazda |
02. Matti Kumpula |
ParatMU |
Pajakulma Ford |
03. Antti Lehto |
ParatMU |
Nysted Toyota |
04. Juha Suotula |
HvMK/UA |
PPT Datsun |
05. Kai Haarala |
ParatMU |
Opel Kadett C |
06. Markku Raudaskoski |
ParatMU |
Pajakulma Volvo |
07. Janne Järvelä |
KokUA |
Kuljetys Harju Opel |
14. Hannu Samanen |
SaaUA |
HB-Team Volvo 340 |
|
|
|
Nuoret |
|
|
01. Niklas Raak |
NSB-86 |
K Raak Racing Fiat |
02. Janne Kuoppala |
LappajUA |
Povesra Fiat |
03. Markus Paananen |
EUA |
El Pemak Ky VW |
04. Antti Peltomäki |
ÄkiUA |
Peltsi Racing VW |
05. Joni Leskinen |
OuMK/UA |
Auto ja Purkaamo Ford |
06. Markku Yliaho |
NNSB |
Ford |
07. Manu Varis |
KonnMK/UA |
Konnekuljetus Fiat |
|
|
|
Naiset |
|
|
01. Heli Lindroos |
JyvUA |
Konepaja VW |
02. Terhi Kunnari |
AL-Härmä |
Custom Parts VW |
03. Anne Koljonen |
VesUA |
Neste Viitasaari VW |
04. Marika Puska |
NSB-86 |
Myräjä Motors VW |
05. Jonna Ohtonen |
KuhUA |
Sotkamon Varaosa VW |
06. Miia Himanka |
TohUA |
S&M Nikki VW |
07. Heidi Pirkkalainen |
KonnMK/UA |
VW |
|