HUNTERS RACING TEAM
Karnevaali JM
Suonenjoen UA 12.07.2003
Suonenjoen RC-rata
Ajajat:
Kari Malinen
Joonas Pokela
Jyrki Siekkinen
Huolto:
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen
Auto:
Volvo 343 DL

Lähtökohta kisalle oli aika selvä: outo auto alla ja vuoden kovin
kisa edessä. Joten kisapaikalle lähdettiin vain olemaan mukana.
Liikoja menestymisen paineita vei sekin, että Malisen Fiat ei ehtinyt
kisaan mukaan. Siihen kun tuli osat koneistamolta vasta viikon
puolivälissä. Mies valvoi yhden yön konetta kasaten, mutta homma
olisi vaatinut toisenkin yön, joten projekti jäi tuleviin koitoksiin.
Volvoakin tehtiin kisanalusviikko. Viikko ennen kisoja toinen
imusarjoista halkesi ja se piti käydä Konttiperällä hitsuuttamassa.
Säädöt saatiin suhteellisen kivuttomasti kohdilleen, mutta hommaa
riitti silti ihan omiksi tarpeiksi. Vielä kisaa edeltävänä iltana
yhteen renkaaseen vaihdettiin sisukumi, penkki viriteltiin kiinni
sekä otettiin tuntumaa korjattuun laatikkoon.

Kisapäivänä kuitenkin päästiin yhden auton voimin matkaan. Matkanteko
sujui hyvin aina Suonenjoen keskustaan asti, jolloin Malisen kärrystä
irtosi toinen rengas. Laakeri oli hajonnut ja rummun sisukset olivat
kuumentuneet sen verran, että olivat iskeneet itsensä liekkeihin. Tässä
vaiheessa alkoi vaipua epätoivo mieleen, että olisiko ollut paras jäädä
nukkumaan...
No, kilpuri pois kärryltä ja traileri niille sijoilleen
odottamaan korjausta. Onneksi Volvo kuitenkin saatiin kisapaikalle
pienen viivytyksen jälkeen. Aikaa oli vielä reilusti jäljellä,
mutta sen verran hässäkkä vei aikaa, että varikkopaikka oli
kauimmaisessa nurkassa. Olipahan kävelyä luvassa päivän mittaan.
Katsastuksessa ei ollut mitään erikoista. Takalokasuojien reunat
todettiin vaarallisen teräviksi, joten ne piti parannella.
Ääntenmittaukseen autoa ei edes käsketty, ja turhaa se olisikin ollut.

Ensimmäisenä ajovuoron sai teamin vieraileva tähti Malinen.
Etuveto/kardaaniluokka siis aloitti. Alkuerässä ihan kohtuullinen
startti vei miehen keskijoukoissa ensimmäiseen kaarteeseen. Sieltä
mies nousi neljäntenä pois ja ahdisteli kohtuullisen tosissaan
edellä mennyttä Lahnalahtea. Keskilenkillä kuitenkin tuli pientä
härdelliä ja Volvo oli ottavana osapuolena. Takaa tullut Escort
osui voimalla eturenkaaseen ja ratti heilahti voimakkaasti oikealle.
Malisen peukalo ei ehtinyt alta pois, vaan nivelet tykkäsivät hellää.
Vielä kun Oulaisten Mazda tuli voimalla takakulmaan ja pyöräytti
miehen, oli lähtö valmis. Maaliin jälkijoukoissa.
Keräilyerästä nousi neljä jatkoon ja siinä ei ollut mitään hätäpäivää.
Toinen sija perusvarman ajon jälkeen toi paikan välieristä. Kolmen
jatkaessa ei edelleenkään jatkamisen pitänyt olla aivan mahdotonta. Lähtö
sujuikin nyt jo paremmin ja ykkösellä mies repi puolitoista
autonmittaa eroa muihin. Kakkoselle vaihtaessa keppi jäi käteen
(kuinkas muuten...). Kakkonen kuitenkin meni siinä rytäkässä päälle,
joten Volvo jatkoi matkantekoa neljäntenä. Keskilenkillä Malinen yritti
kohtuullisen ronskisti ohittaa Napun Daihatsua. Mies jäi kuitenkin itse
tappiolle ja Volvo ajautui ulkopenkkaan jääden sinne.

Surullisenkuuluisa välierä. Keppi kädessä ja muut
ohittamassa.
Penkinvaihto ja Jomppe rattiin. Alkuerässä keppi kuitenkin toisti
temppunsa, ja lähtö meni vaihteita kaivaessa. Arvontalaatikko suostui
aina jonkin pykälän antamaan sisuksistaan, mutta vauhti oli arvatenkin
olemattoman hiljaista.
Varikolla ruvettiin tutkimaan vaihdekeppiä tarkemmin ja saatiinkin
siihen toimiva ratkaisu, joka piti sen jatkossa kiinni laatikossa.
Keräilyerään tuli viivalle kaksi Fiatia ja Siilinjärven Volkkari.
Jomppe jäi lähdössä viimeiseksi, mutta nousi lähtösuoran aikana
toisen Fiuden ohi. Keskilenkillä mies nousi jo toiselle
jatkopaikalle ohittaessaan Volkkarin. Takaa tullut Fiat kuitenkin
pääsi miehen takasuoralla yllättämään ja ohitti sisäkautta.

Peltsin mieliksi yksi piikissäolokuva tähän väliin...
Fiat karkasi tavoittamattomiin ja jatkopaikka alkoi olla höllässä.
Edeltä kuitenkin Konneveden kasipätkä joutui rusikoiduksi ja jatkopaikka
tuli kuin ilmaiseksi. Kerrankin oli tuuria mukana... Kakkossija takasi
paikan finaalikarsintaan.
Semifinaalista nousi kaksi A-finaaliin ja kaksi B-finaaliin. Jomppe
myöhästyi vähän lähdössä ja jäi jälkijoukkoihin. Takasuoralla mies
kuitenkin rykäisi sen verran, että ohitti samalla kertaa kaksi autoa
nousten neljänneksi. Takaa tulleet Köpöläiset Escort ja Corolla kuitenkin
olivat nopeampia. Kierroksen ajan Jomppe peippaili edessä, mutta puoli kierrosta
ennen maalia tuli kilkkaus ja mies pyörähti.

Jompen finaalikarsinta. Armoton v***tus tuloksena.
Vuoroon teamin kädetön ja yleinen luokka saattoi alkaa. Alkuerä
meni täysin autoon tutustuessa, kytkin oli erikoisen outo. Tavoite
kuitenkin täyttyi, kun Talbot jäi taakse. Sijoitus taisi olla viides
ja paikka keräilyissä oli taattu. Korjattu imusarja kesti hyvin
koko päivän, mutta ennen yleistä luokkaa toinen imusarjoista halkesi
vieden tyhjäkäynnin kokonaan. Koska teamin muut jäsenet tiesivät,
etten aja rikkinäisellä autolla, he eivät kertoneet siitä mitään.
Niinpä tuli ajettua kaksi lähtöä, tosin vittumaista oli autolla odotella
viivalla.
Keräilyerässä oli jo toivoa päästä muiden vauhtiin. Kakkosena-kolmosena
ekaan kurviin ja kaivelemaan kakkosta laatikosta. Kepin ympärille
suojaksi rakennettu peltilätkä oli laitettu muutamalla ruuvilla kiinni
koriin ja ne ruuvit olivat päivän mittaan erinäisissä röykytyksissä
irronneet. No arvatenkin lätkä muljahti kepin ympärille siten, ettei
kakkonen suostunut päälle menemään. Vapaalla auto ei oikein tahtonut
kääntyä ja penkalle mentiin että hujahti.
Kun auto oli tullut käynnisteltyä uudelleen ja peltilätkä repäistyä
välistä pois, oli jatkopaikkataistelu jo toisella puolen rataa. Ajolinjoja
hakien pari kierrosta ja maaliin. Edellä alkoi tosin loppuvaiheessa jo näkyä
Vilppulan kusiainen, mutta ihan en sitä saanut kiinni.

Populaa ja tunnelmaa piisaa.
Mites tutuilla meni? Pääosin hyvin, Nappu pääsi Taihatsulla
kardaaniluokassa C-finaaliin asti. Paljon kalliimmilla koneilla
jäätiin finaalien ulkopuolelle, autossa oleva Saabin mylly kun
tuli maksamaan 50 neuroa. Nyt tosin koneen hinta nousee
tähtitieteellisiin summiin, kun se lojahti Napun viimeisen
lähdön jälkeen. Konehuoneeseen on näet tulossa tilalle evo2 kansi.
Virtasen Toni olisi myös ollut hyvässä vauhdissa, mutta vyöt
aukesivat kesken ajon ja mies ajoi nopeasti pois radalta.
Kivelän Jukka jäi Daihatsun konerikon takia ilman autoa
nuoriin. Peltsi sen sijaan pääsi ajamaan, hänet torpattiin
finaalikarsinnassa sillä seurauksella, että Fiatin perä hajosi.
Yleisen puolella tuttuja putosi hiljalleen pois pelistä, joten
Kivelän Repe oli ainoa, joka pääsi finaaleihin asti.

Hieman oli arvuuttelua siitä, kiinnostaisiko Volvo ostajia.
Peltomäki ja Huupponen kuitenkin tarvitsivat ostotarjousten tekijöitä,
joten Volvo jätettiin ilman suojia. Eikä siitä sitten tarjouksia
ollut (kuka hullu nyt Volvon ostaisi, toim. huom.). Sen sijaan
Virtasen Antin Escort lähti maille vierahille, taisi mennä Joroisten
suuntaan. Onni onnettomuudessa teamin kannalta oli, että näin
Virtanen pystyi viemään Volvon kotiinsa.

Kärry saatiin korjattua, mutta se vietiin mielellään ilman
painoa kotiin tarkempia tutkimuksia varten. Suuret kiitokset
Simosille, jotka myivät käypäsen laakerin. Kisareissu päättyi
siis vasta maanantaina, jolloin Siekkisten kärryllä haettiin
Volvo Laukaasta kotiin.
Ja pajottamisen alle Volvo joutuu, taas vaihteeksi. Toinen
imusarja on hitsattava kuntoon ja vahvistettava samalla lailla
kuin toinen. Lisäksi peltiä pääsee taas vaihteeksi oikomaan.
Suurin homma on kuitenkin laatikon uudistaminen, vanha on nyt
aikansa elänyt. Jo yhden kisan aikana tehdyt säätelyt heikkenivät,
joten laatikko joutaa vaihtaa uuteen. Samanen tuo laatikon ohi
kulkiessaan ja vanhasta otetaan vain 2,5 ratas käyttöön.

Rankan päivän jälkeen on syytä grillailla... Nappu näyttää
esimerkkiä.
|