HUNTERS RACING TEAM
Jäähdys JM
Pohjois-Hämeen UA 14.05.2005
Jäähdyspohjan JM-rata
Ajaja:
Jyrki Siekkinen
Huolto:
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen
(JP Flyktman)
(Keijo Vainio)
(Hannu Samanen)
Auto:
Ford Fiesta

Kun Fiestakin alkoi taas näyttää uhkaavia valmistumisen merkkejä, niin
syntyi hullu ajatus lähteä Virtojen suuntaan. Kaksipäiväinen kapina tosin
houkutteli vain lauantaiksi paikalle. Jako kun oli se, että lauantaina oli
evk ja sunnuntaina yleinen. Ei jaksanut enää toisena päivänä putkeen matkata
Virroille. Ja ratakin kun aiemmin penkalta katsoen on jättänyt semmoisen
vaikutelman, että takapotkuille on vaikea pärjätä.
Paketti kasaan perjantaina ja lauantai-aamuna kisapaikalle. Mentiin
suhteellisen hyvissä ajoin, jotta päästiin sinne pilttuuosastolle lähtöpaikan
tuntumaan. Varsinainen varikko kun tuppaa pölisemään ja olemaan ahdas.
Ja mieleiset paikat saatiinkin. Samaan pilttuuseen ohjattiin myös muut
tutut.
Katsastuksessa oli sama jamppa, joka Jämillä tarkasteli Escorttia.
Fiestastakin löytyi kaikkea mielenkiintoista. Tuloksena uran ensimmäiset
korttimerkinnät. Tuulilasi oli selviö, mutta eihän sitä kannata vaihtaa ennen
kuin merkintä tulee. Seuraava lasi kun on samassa kunnossa taas kisan jälkeen.

Sen sijaan merkintä "akku ja tankki eri tilaan" ei oikein meikäläiselle
auennut, kovin monessa kardaanissa kun ne siellä samassa kontissa ovat oikein
sopuisasti. Tästä keskusteltiin hetki katsastuspäällikön kanssa ja tultiin
kompromissiin, että se nyt on helppo koteloida akku pellillä omaan tilaansa.
Liekö tästä tulossa ihan yleinenkin käytäntö sitten?
Varikolle, vähän virtaa ja bensaa autoon ja kahtelemaan nuorten ja naisten
luokkia. Oma alkuerä kolmas, rata uloin. Liekkö koskaan ulkorata niin hyvästä,
mutta ainakaan Virroilla se ei ole ollenkaan paras paikka lähteä. No, tämä
oli laskeskeltu lähtölistoista jo kotonakin eikä se nyt sen suurempi juttu
ollut. Eka semeihin, kaksi seuraavaa välieriin.
Viivalle ja vekotin tuntui kukkuvan ihan vanhaan (=syksyiseen) malliin.
Reaktioaika ihan ok, hieman liikaa kierroksia (kuten perinteistä), mutta
kaikkineen ihan ok lähdettiin matkaan. Taktiikkana ollut "muiden alta karkuun"
toimi muuten, mutta se pelätty Uusi-Äijö Kemorasta tutulla Escortillaan ei
siitä rinnalta mihinkään kadonnut. Mutkassa oli pakko vähän höllätä, pokkaa
kun ei ollut kokeilla kovaa vauhtia ja ulkolinjaa.
Torkko Pösöllään tunki myös siihen. Ja sen jälkeen ei noita kahta näkynyt
kuin sopivan välimatkan päästä. Vetomiehet on vetomiehiä. Ite ajelin kolmantena
pikkunätisti rataa ympäri. Mielenkiintoinen ja hauska rata, tosin pitäisi
päästä harjoittelemaan jonkin verran että osaisi jarruttaa oikein.
Koikkalainen ja Valonen vilkkuivat peilissä, mutta siitä ei tullut otettua
suurempaa painetta. Linjat vain kunnossa, niin ohi ei kyllä pääse missään.
Eikä sieltä ketään tullutkaan. Joten välieräpaikka, pääsi skippaamaan
keräilyt.

Ja muutenkin päivä lähti taas mukavasti käyntiin, siitä saa aina sopivasti
lisälatausta. Välieriin oisko ollut kolmosrata, vähän paremmin jo. Kolmen
jatkaessa oli itsetuntokin sen verran kohdallaan, että vakaa päätös oli homma
klaarata. Eikä lähdössä mitään hätää ollutkaan. Kierros kärkipaikalla, ja
sitten jarruttelin aivan liikaa pääsuoraa seuraavaan mutkaan. Tuppu Mersuineen
hyödynsi pumppailun ja painoi ohi. Hetken olis tehny mieli lähteä kokeilemaan
kärkipaikkaa takaisin, mutta järki voitti.

Kuvaaja myöhästyi vähän, kun ei uskonut että sieltä voisi
Fiesta tulla keulilla...
Kakkossijalla pääsi mukaan semeihin. Toki onhan se noloa Mersulle hävitä?
Omassa varikkonurkkauksessa lähtö kaikkineen herätti lähinnä hilpeyttä, pari
vannoutunutta Mersumiestä totesi, että tahallaanko minä päästin johtotähden
ohitse. Mokomat.
Semissä nelosrata, Nappu määrättiin viereen. Vihdoinkin pääsi ottamaan
jäsentenväliset. Ja lähtö edelleen ihan mallikas, mutta kakkoselle vaihtaessa
oli äijällä joko liian paljon puristusta tai sitten vain liian kiire.
Seurauksena kakkosta rykäistessä vain rattaita sorvaava ääni ja vaihde pomppasi
pois. Asemat heikkenivät huomattavasti ja loppulähtö nieltiin pölyä. Nappu meni
edellä sijoituserä 3:een ja itelle paikka sijoituserä 2:en. Ja kun nuo
suomennetaan, niin Nappu C:hen ja meikku D:hen.
Kopissa lensi jykeviä sanoja lähdön jälkeen. Se kun harmittaa vielä enemmän
ettei saa mokaa vieritettyä kenenkään muun niskoille? Sitähän ei tiedä, oisko
sijoitus ollu tuon ihmeellisempi muutenkaan, mutta harmitti peli menettää jo
heti lähtösuoralla.

No jatkopaikka sentään, mutta yhden noustessa kilpailu alkaisi olla kovaa.
Ajelin suoraan lähtöpaikan tuntumaan, vaikka välissä oli vielä E-finaali.
Bensaakin tankissa oli, joten mitäpä sitä suotta varikkopaikalle ajelemaan.
Kun sitten lopulta koitin autoa käyntiin niin kierrokset suoraan taivaisiin.
Virta kiireellä pois ja äkkiä tuumimaan jotain fiksua.
Paljastui että taas kerran tapahtui se kaikkein odottamattomin vaihtoehto.
Päävirtakytkimeltä ulkopuolelle kulkeva virtojenkatkaisuvaijeri oli päässyt
semin aikana irti kiinnikkeistään ja jumiutui tietysti justiin kaasupolkimen
taakse jättäen kaasun puolilleen. Äkkiä Joke sitä siinä repi jonnekin suuntaan,
mutta eihän se ilman työkaluja mitenkään fiksummin asettunut vaan jäi pyörimään
polkimen lähettyville. Samalla alkoi jo olla kiire viivalle, siellä jo
odottelivat. Työntöporukka lopulta auttoi matkaan, kiitos ainakin Hannulle,
Anttiloille ja Kekelle.
Joten kannatusmielessä lähtöön mukaan, oletettavaa kun oli että vaijeri
tekisi saman uudelleenkin. Ja kun sikäli ilkeä vika, ettei vyöt kiinni ylttänyt
mitään asian auttamiseksi tekemään. Ensimmäistä kertaa sentään lähtöpaikka osui
kohdilleen, eli pääsi sisäreunaan. Siitä ei kuitenkaan ollut vastaavaa hyötyä,
kaikkineen oli ajatukset sen verran muualla että lähdössäkin myöhästyi vähäsen.
ARP-Koivisto ehti ainakin edelle, rinnalla oli Helenius.
Ekassa mutkassa kaasu hirtti uudelleen ja leikki jäi sikseen. Olis vielä
ollu pirun kiva pari kierrosta päräyttää, vaikka jatkopaikkaan tuskin olis
ehtinyt. Päävirtakytkintä härkkimällä kuitenkin matelin pois radalta, etten
jäänyt muiden tielle.
Helevetti. Olishan tuota samalla rahalla ajanu vielä koko sijoituseränkin.
Mutta ei taas tuommoista tajunnu autosta katella kotona "että jos tuosta ruuvi
irtoaa niin toi voi mennä tonne väliin...". Mutta niinkuin varikolla puhuttiin,
aina kun meikäläiset pääsee semien jälkeen vielä ajamaan, niin ihan hyvin on
kisa menny. Viralliset sijoitukset loppuu kahteenkymmeneen, jos oikein
laskeskelin niin olin 21. tai 22.

Napun C-finaalivauhtia.
Ja sitten kootut turinat tutuista. Keke taisteli alkuerässä suorasta
semipaikasta sillä seurauksella, että Ritmosta katosi yksi kappale alatukivarsia.
Nappu oli samassa alkuerässä ja kuittasi siinä hässäkässä lähdön ykköspaikan.
C:ssä Fiesta hieman alkoi hiipumaan, sijoitus silti kolmas ja kaikkineen siis
13. Anttila ulos välierissä, samoin kuin Samanen. Molemmilla sekalaisia
teknillisiä ongelmia. Malinen Taunuksella oli mukana vain alkuerässä.
Toim.johtaja Salo MB:llä E-finaalissa.
Fiestan sai tuoda kotiin, mikä oli vallan positiivista mutta myös odotettua.
Jonkin verran kahtelijoita oli tosin päivän mittaan. Liekkö muuten vain
kiinnostuneita vaiko säikähtivät finaalin perusteella että olisi suurempiakin
ongelmia konehuoneessa. Ja kun auton vei lähelle syntysijojaan, niin toki
historiaan tavalla tai toisella vaikuttaneita immeisiä kävi jutuilla.
Tämä tästä. Jos koittais seuraavaksi Vesannon kisoissa Fiestan kanssa.
Edelleenkään ei mikään mahdoton ajettava ja se pieni etupään touhuilu ei
tuntunut ainakaan huonontavan. Ihan viimeistä ei taidettu vieläkään autosta
nähdä, kuskista ehkä sen sijaan kyllä?

TULOKSET
Yleinen |
|
|
01. Antti Harju |
P-HUA |
VRT Fiat |
02. Jari Kokko |
PeMK |
Kuljetus Jari Fiat |
03. Marko Kettumäki |
OrSUA |
Retu Racing VW |
04. Petro Koski |
OrSUA |
Dalton's Racing Fiat |
05. Esa Huutoniemi |
ÄhtUA |
Essi Fiat |
06. Kai Uusi-Äijö |
KauhUA |
Pohjanmaan Kaluste VW |
07. Hannu Helenius |
ÄetUA |
Trukkitaki Opel |
14. Tuppu Salo |
LapUA |
DDRT MB |
|
|
|
Etuveto/Kardaani |
|
|
01. KooPee Koivisto |
VaToSUA |
Klemolan Betoni Ford |
02. Paavo Pohja |
ViSUA |
HEMP Ford |
03. Marko Takanen |
Mäntän UA |
Opel Kadett C |
04. Kai Uusi-Äijö |
KauhUA |
Pohjanm. Kaluste Ford |
05. Sami Jokinen |
OrSUA |
Jokis-Team Ford |
06. Timo Törmä |
HuiUA |
Volvo 740 |
07. Juha Laakso |
KangUA |
Ford Anglia |
13. J-P Flyktman |
UuUA |
NKRT Ford |
22. Jyrki Siekkinen |
KarstUA |
Kaivuutyö Karala Ford |
28. Tuppu Salo |
LapUA |
DDRT MB |
|
|
|
Nuoret |
|
|
01. Juuso Salminen |
OrSUA |
Retu Racing VW |
02. Esa Ketomäki |
LapUA |
Konekorjaamo Sunbeam |
03. Pekka Koskela |
NokUA |
VW |
04. Jesse Aaltonen |
HämUA |
Kuljetus Aaltonen VW |
05. Antti Kulmala |
LemUA |
Ford Escort |
06. Henri Mannismäki |
TamUA |
Lempäälän Spar Fiat |
07. Henri Kalliolepo |
HämUA |
Kostula Team Opel |
|
|
|
Naiset |
|
|
01. Jonna Leppämäki |
PunMK/UA |
TT-Team Fiat |
02. Miia Koski |
PunMK/UA |
Dalton's Racing Fiat |
03. Anu Koponen |
P-HUA |
KMV-Turvapalvelut VW |
04. Jaana Ruuska |
OrSUA |
VW |
05. Katja Partanen |
NokUA |
Kyylän VW |
06. Tanja Blom |
VUA |
Akku-Salminen VW |
07. Suvi Hakala |
HämUA |
P-K Lila Ford |
|