HUNTERS RACING TEAM

 

Ähtärin Ähellys
Ähtärin UA 08.09.2002
Torakkakankaan JM-rata

Ajaja:
Jyrki Siekkinen

Huolto:
Veikko Lähteenmäki
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen
Olli-Pekka Kaikuaho
Jouko Kurki
Pirkko Puttonen
Pia Kurki

Kuvausryhmä:
Antti Onkila
Joonas Pokela
Jussi Siekkinen

Auto:
Fiat 131 Mirafiori


Päivän kalusto.

Ensi alkuun tarkoitus oli lähteä vasta Suonenjoelle kisaamaan, mutta Flyktmanin päätös lähteä Ähtäriin Unolla muutti suunnitelmia. Pitihän ottaa mittaa Uuraisten paremmuudesta etuveto/kardaani-Fiateissa... Joten Pirkkalan Volvo vetämään ja jälleen huikea huoltoporukka mukaan. Nikke ja Jari eivät päässeet harmi kyllä mukaan, mutta onneksi Vexi pääsi lähtemään. Ja totta kai perinteeksi muodostunut kuvausryhmä.

Aamusella lähdettiin vähän ennen kahdeksaa. Matka sujui rauhallisissa merkeissä ja perillä oltiin hyvissä ajoin ennen määrättyä takarajaa. Ilmoittautumisessa ja katsastuksessa ei ollut mitään hässäkkää. Fiatin hovikuljettaja Jomppe hoiti ajamiset varikolla. Perhana, itsehän en moisella aja kuin aivan pakollisen...


Fiat-rintamaa...

Flyktman / Virtanen saapuivat pienen ajan perästä. Tonin Ascona oli hajonnut Pieksämäen kisan jälkeen, joten miehet olivat lyöttäytyneet yhteen ja rakentaneet Unon kisaan. Toni pääsikin ajovuoroon ensimmäisenä. Nuorten luokka ajettiin pisteajona, jossa kolmen ajokierroksen jälkeen kuusi parasta pääsi finaaliin.


Pokaalihaavi-Fiat...

Toni ajoi alkuun turhankin varovasti ja oli ekan lähdön neljäs. Vauhti kuitenkin kasvoi hiljalleen ja kahdesta seuraavasta lähdöstä napsahtikin tilille kolmannet sijat. Ongelmana oli vain ykkösvaihteen pomppaaminen lähdössä pariin kertaan. Pitkään varikkopaikalla jänitettiin, että riittääkö pisteet finaaliin. Pitkällisen laskeskelun jälkeen Toni pääsi viimeisenä kuskina finaaliin. Yksi Volkkari jäi lähdöstä pois, joten viides sija oli varma. Parempaan ei mies sitten pystynytkään, mutta uran toisessa kisassa pokaali taskuun. Ei paha...

Meikäläiselle oli annettu numero 1 (en kyllä ymmärrä, millä perusteilla). Samaan lähtöön paiskattiin vielä Samasen Hannu, joten armoton taistelu alkakoon. Ihan OK lähtö, mutta vierestä lähtenyt Kupla alkoi lähentelemään. Sen kanssa nojaillessa meni lähtösuora. Volkkari oli eturenkaan verran edellä, joten se pääsi painamaan minua kohti sisäpenkkaa. Lopulta oli pakko painaa jarrua, vaikka mitä yritti. Tässä vaiheessa kolme takatuupparia pääsi edelle ja itse jämähdin neljänneksi. Takana sompaili Samanen Datsunillaan.

Tuon lähtösuoran kilpakumppani-VW:n perässä ajelin sitten kolme kierrosta. Muutamaan otteeseen pääsin kurveissa lähietäisyydelle, mutta reikää ei sisäreunaan syntynyt. Persiiseen en päättänyt ajaa, putkivetokuskeja on siitä mollattu jo ihan tarpeeksi tänä kesänä. Kurveista lähtiessä puolestaan ei radan pintaan millään saanut sellaista pitoa, että olisi suoralla päässyt rinnalle. Samanen kuitenkin pysyi kiltisti takana, joten kisan tavoitteet olivat täyttyneet. Neljäs sija vei toisiin keräilyihin.

Ehdin juuri sopivasti varikkopenkalle katsomaan JP:n lähdön. Mies jäi lähdössä viidenneksi, mutta Mäntän Escortille tuomittiin vilppilähtö, joten mies oli saman tien neljäntenä. Takalenkillä vielä yksi Kupla pyörähti, joten kolmas sija oli plakkarissa. Ilo oli kuitenkin lyhyt, kun Unon vaihdeloota tykkäsi hajota. Perästä tuli pari ylimääräistä ratasta ulkoilmaan. Auto kulki kyllä sen jälkeenkin, mutta välillä auto oli yksivetoinen ja välillä renkaat vetivät eri suuntiin. Eli ei hyvä...


Keräilyn lähtö. Oikeassa reunassa pyörähdyksen aiheuttanut Fiude.

Keräilyyn olisi meille JP:n kanssa ollut paikka samassa lähdössä, mutta Jussi ei sattuneesta syystä viivalle saapunut. Näin ollen tässä kamppailussa tuli luovutusvoitto Huntersille. Kahden jatkaessa oli tiukka paikka lähteä muita kiusaamaan. Lähdössä kaksi takatuupparia pääsi karkuun, mutta kun heitin kakkosta pesään, ero alkoi päinvastoin hieman kaventua.

Ekaan mutkaan pääsinkin miltei Volkkarin peesissä. Kuplanrohjo valui ulkoreunaan ja sisälle jäi hyvä linja. Nostin hieman kaasua ja ajattelin painaa sisältä kakkoseksi, mutta samalla takaa tuli pieni töytäisy. Maisema vilahti ja homma oli ohi. Hetken aikaa aaltoilin kylkimyyryä pehmeän hiekan päällä ja olin jo varma, että nyt mennään nurin jotta heilahtaa. Ei kuitenkaan, mutta jos pienempi auto olisi ollut alla, niin horisontaalihäiriöt olisivat päässeet vaivaamaan. Kone pääsi mokoma sammumaan siinä rytäkässä. Käynnistyksen ja vexlauksen jälkeen olin jo suoranmitan muita jäljessä.

Lähdin varovasti jatkamaan. Perästä kuului astetta kovempaa kolinaa. Linkit olivat päässeet löystymään, sen verran kova oli kyntäminen. Koska jatkoon ei ollut mitään toivoa, ajoin takalenkillä hinausuralle säästäen perää. joten homma oli sitten siinä.


Murska-Ykä teki sen jälleen. Nyt ajettuna kuusi kisaa ja niistä neljä on päättynyt hinaukseen.

Luulin ensin, että ekassa mutkassa minua tökkäsi takana tullut Escort. Hieman myös ihmettelin, miten helposti iso rohjo pyörähti. Kotona videolta katsellessa paljastui, että tökkääjä oli itse asiassa ulkoa lähtenyt 133-Fiat, jota en nähnyt koko lähtösuoran aikana enkä siten tiennyt sitä varoa. Nolottaa joutua mokoman kirpun uhriksi... Samalla selvisi myös ihmeellisen helppo pyörähtäminen. Fiat oli takaluukussa kiinni pidemmän aikaa, varmistaen lopputuloksen.

Mutta joskus jokkis on tämmöistä. Pe***le, kun edellisessä lähdössä itse juuri varoin tökkäämästä takaluukkuun. Sama ei muuten toistu Suonenjoella... no, auto jäi ehjäksi. Eihän täältä mitään tulosta odotettukaan, mutta on tämä rata kardaanille aika armoton. Ensi vuonna tullaan Skodalla.


Toni vastaanottamassa palkintoa.

En uskonut, että kukaan Fiatista kiinnostuisi, mutta tein kuitenkin suojan varmuuden välttämiseksi. Se olikin ainoa tarjous, joten kotimatka sai alkaa mukavissa merkeissä. Autoon olin taas tyytyväinen, varsinkin kääntyminen oli tosi hyvää tiukoissa asfalttimutkissa. Mielessä oli, että jos auto ei käänny kurveihin, laitetaan eteen kapeampaa rengasta, mutta näemmä ei tarvitse.

Ja loppuun tas kiitoksia. Lähteenmäille auton parsimisesta Pieksämäen jälkeen ja Vexille kisamekaanikoksi lähtemisestä, Onkilan Nikelle auton lainasta, tallipäällikkö Jokelle, HRT:n kosseille (Jussi, Antti, Jomppe) kuvaamisesta sekä kisaseurasta Kurki/Puttonen -akselille, Flyktmanille, Virtasen Tonille & Latelle, Samaselle sekä Kukonlehdolle & Reinille.

TULOKSET

Yleinen
01. A-P Lehtonen OrSUA Fiat 133
02. Mika Peltola P-HUA KMV-Turvapalv. Fiat
03. Esa Huutoniemi ÄhtUA Autop. P Suutala Fiat
04. Marko Seppälä EUA Seppälän Kaluste VW
05. Markus Ylinen KarUA/MK Karvian Betoni VW
06. Jari Mäkelä ÄhtUA VW
07. Mika Takaluoma LapUA Toloppakone Fiat
 
Nuoret
01. Juha Saari LapUA Toloppakone Fiat
02. Mika Välkky ÄhtUA SK-Motorsport Fiat
03. Jonne Mäkelä ÄhtUA LP-Motorsport VW
04. Jere Vanha-Jaakkola AL-Mänttä First Stop Ford
05. Toni Virtanen UuUA Uuno Fiat
06. Ville Naskali P-HUA Jy-Ri Asennus VW
 
Naiset 
01. Aija Huutoniemi ÄhtUA Autop. P Suutala Fiat
02. Miia Koski ViSUA Fiat 133
03. Petra Vesterinen KonnMK/UA Fiat 133
04. Sanna Lehtimäki LemUA Seulatek Ford
05. Niina Ylijoki LapUA Rai Rai Ford
06. Anu Koponen P-HUA KMV-Turvapalv. Fiat