HUNTERS RACING TEAM

 

Ajoharjoittelu
05.10.2002
Vallitien Jm-rata

Reissua suunniteltiin koko kesä, tosin pitkään vain teoria-asteella. Loppukesästä alkoi totisempi puurtaminen, onnistuisiko kahden auton vienti radalle? Siekkisillä oli kärry ja Särkiahossa vetoauto, mutta toisen paketin saaminen kasaan olikin sitten työn takana.

OP suostui lähtemään porukoittensa Omegalla vetohommiin ja kun Shelliltä vuokrattiin toinen traileri, alkoi homma näyttää entistä todellisemmalta. Tosin keli tuotti oman yllätyssektorinsa. Onneksi perjantai-iltana ei taivaalta satanut vettä eikä lunta, joten lauantai-aamuna tiet olivat liki kuivat. Niinpä matkaan lähtö onnistui.

Porukkaan lyöttäytyi myös Puttosen Eki, jonka piti alunperin mennä testaamaan Corollaansa jo torstaina Hankasalmelle. Kuultuaan meikäläisten suunnitelmista Putsikin päätti lähteä Karstulaan. Onhan porukalla hauskempaa...

Ekin ja huoltomiesten Sepen sekä Tommin matkaan lähti myös Joke. He menivät jo edeltä radalle, muiden autojen lastaus kun oli vielä jonkin verran kesken. Volvo oli pakko kuljettaa painonsa puolesta Jeepillä sekä Shellin kärryllä. Niinpä Escort Omegan perään ja menoksi.


Päivän ensimmäinen lähtö. Lähettäjänä Putsi.

Perille tultiin vajaa tunti Ekin jälkeen. Matkalla jo soitettiin Karstulan päähän radan portin aukaisija. Samalla hän keräsi ratamaksun, a 10 eur. Eki olikin jo onnistunut hajottamaan autonsa, ennen kuin paikalle ehdimme. Raidetangosta oli lentänyt mutteri ilmaan ja tunnetusti auto ei ilman ohjausta ole kovin mainio ajettava.

Jonkinmoinen vaaratilanne hommaan sisältyi, ohjaus kun petti tultaessa pääsuoralle. Auto oli lähellä pamahtaa vauhdilla penkkaan, mutta hyvistä jarruista oli tässä tapauksessa iso apu. Eki joka tapauksessa joutui rakentelemaan ohjausta reilun tunnin ajan. Samalla paljastui suunnitteluvirhe: Corollan raidetanko ei käy kunnolla Escortin tolppaan. Siihen oli jäänyt hieman väljää ja ajan kanssa se oli puistanut mutterin lentoon. Joten pientä suunnittelua on luvassa.


Voimaa on joissain tapauksissa liian paljon...

Sillä välin Jussi ja Jomppe saivat autonsa pois kärryiltä. Muutama "rauhallinen" tutustumiskierros alkuun (pojat tosin puhuivat mennessä kävelevänsä aluksi radan ympäri, mutta se unohtui hyvin pian).

Sillä välin radalle saapui Poikosen Eero, joka tarjosi omaa hitsikonettaan avuksi Ekille. Niinpä Corolla kärrylle ja pajalle. Uusi mutteri väliaikaisesti hitsattiin tangon päähän, jotta autolla pääsisi ajamaan.

Sillä välin Jussi ja Jomppe vetelivät menemään koko rahan edestä. Suurempia ongelmia ei ilmaantunut, mutta jotain kuitenkin. Escort kärsi bensansyöttöongelmista. Tankki pääsi tyhjenemään ja pohjalta nousi jonkin sortin sakkaa, joka meinasi tukkia bensapumpun. Onneksi suurempaa tuhoa ei syntynyt ja ajo pääsi jatkumaan pienen ihmettelyn jälkeen.

Volvon taka-akseliin kehitelty Ketjustein (ketjuilla vedetään perä alas, aitoon jokkistyyliin) pääsi toiselta puolelta irti. Jussi yritti korjata sitä, mutta lopulta oli pakko luovuttaa ja ottaa ketjut kokonaan pois. Perä muuttui paljon hervottomammaksi, mutta ajamaan sillä edelleen pystyi. Pieni huteruus ei tässä vaiheessa haitannut sen enempää, olihan kuitenkin päästy ajamaan. Joka tapauksessa ensi talven jäälle on nyt kehitelty toimiva rakennelma Volvon parantamiseksi.

Eki lähti uudelle yritykselle, mutta ei taaskaan päässyt kuin pari kierrosta. Nyt kone leipoi kiinni kohtuullisen perusteellisesti. Joten ajot olivat siinä. Corolla työnnettiin kärrylle ja Eki lähti lauantai-illan viettoon.

Mutta pojat jatkoivat entiseen tahtiin. Muutamaan otteeseen oli myös virallinen lähetys lähtöpaikalta. Kiihdytykset menivät tasan 2-2. Lipsahduksia ei sattunut, Jussille vain takakulman asfalttikurvi tuntui välillä liian liukkaalta. Toki ajo olikin varman päälle menoa eikä älyttömiä yritetty.


Kotiinlähdön aika.

Noin neljän tunnin ajon ja 30 bensalitran jälkeen olivat kaikki valmiita lähtemään kotiin päin. Eli kamat kasaan ja takaisin päin. Pitkin päivää Antti kuvasi uskomattomia ajosuorituksia nauhalle. Lisäksi Juho napsi kuvia.

Kaiken kaikkiaan täytyy kiittää Karstulan porukkaa mahdollisuudesta käydä radalla ajamassa sekä erityisesti Vilanderia/Poikosta. OP suostui ruokapalkalla lähtemään mukaan, joten kiitos myös sinne päin.