HUNTERS RACING TEAM

 

Ajoharjoittelu
19.10.2003
Kovalanmäen RC-rata

Menossa mukana:
Jussi Siekkinen
Jyrki Siekkinen
Joke Siekkinen
Anu Siekkinen
Markku Vääräsmäki
OP Kaikuaho

Autot:
Volvo 244 DL
Nissan Cherry 1.5 GL

Jo perinteeksi muodostunut syksyn ajoharjoittelu päätettiin jälleen järjestää. Jussin vanha sotaratsu Volvo oli itsestäänselvyys, mutta Jompella ei tänä vuonna ollut sopivaa ajokkia reissuun. Anttikin myi Ladansa pahimmoilleen ennen tarkempia suunnitelmia. Niinpä Jyrki joutui hommaamaan itselleen jonkin laitteen.

Jonelta löytyikin Cherry, joka jouti sopuhinnalla vuokralle. Yhdellä peltoautolla ei varmaankaan olisi viitsinyt mihinkään lähteä, joten toinen ajokki oli likimain pakko saada käyttöön. Cherry kuljetettiin Siekkisten ronkkelilla ja toinen paketti saatiin aikaan Maken Nissanista sekä Shellin kärrystä.

Sunnuntaiaamuna kaikki alkoi olla valmista lähtöön, kun koko projekti pamahti vaakalaudalle. Viestityskatkoksesta johtuen (sähköposti ei tullut perille) selvisi vasta nyt, että Karstulan rata on kunnostuksessa eikä siellä pääse ajamaan.

Pikaisesti piti keksiä jotain muuta. Onneksi Hankasalmella ymmärrettiin tilannetta ja luvattiin pääsy radalle. Radan kunnosta ei ollut täyttä varmuutta, mutta käynnissä ei ollut kunnostus- tai muita suurempia muutostöitä. Sinne siis.

Letka lähti liikkeelle ja tapahtumaköyhän matkan jälkeen päästiin rata-alueelle. Rata oli kohtuullisessa kunnossa, pieniä uria oli edellisten käyttäjien jäljiltä. Ikäväksi nuo urat teki se, että jäinen maa oli kovettanut urat. Lisäksi takasuoralla oli aika reilut lammikot, jotka rajoittivat linjavalintoja. Mutta ajamaan päästiin, vaikkakin alkuun vain ulkoreunoissa.

Päivän mittaan auringon ansiosta rata pehmeni hyväkuntoiseksi ja koko radan leveys päästiin käyttämään hyödyksi. Loppuvaiheissa keskilenkin ylämäki alkoi jo pehmenemään liiaksikin ja varsinkin hyvin lievällä kitkalukolla varustettu Cherry jämähti kierroksen aikana siihen perusteellisesti.

Muuten rata pysyi oikein mainiossa kunnossa ja profiililtaan se on loistava. Lisäksi vakioautoille se ei ole liian vauhdikas. Toisaalta nopeudet pysyvät turvallisella tasolla ja toisaalta vehkeet eivät puudu totaalisesti suorilla. Varsinkin, kun pääsuora on lievään alamäkeen.

Molemmat ajokit toimivat hienosti. Cherry vuoti alkuun hieman nestettä lähtöpaikalle, mutta se paljastui hukkaputkesta tulleeksi ylijäämäksi. Volvon takarengas otti maalipaikan hypyssä kiinni lokasuojaan, mutta pieni suostuttelu puuropsilla korjasi sen ongelman. Cherry myös tuppasi päästämään liiat bensat takalenkin kanttauksissa korkista pihalle. Siihen pitää keksiä parannus talvikaudeksi.

Make otti kierrosaikoja. Pitkään liikuttiin 52 sekunnin tietämillä, mutta Jussi onnistui Volvolla lopulta pääsemään alle 50 sekunnin rajan (49,1). Cherryllä kaikki ajoivat tasaisesti 52 - 53 sekuntia.

Koska vauhdit pysyivät inhimillisellä tasolla, ei suurempia ihmetyksiä radalla nähty. Jyrki tosin otti Volvolla tuntumaa asfalttikurvin rengasvalliin, kun kurvin liukkaus yllätti. Seurauksena oli hajoamattomana pidetyn etupuskurin puolittainen irtoaminen.

Muutama kymmenen litraa bensiiniä meni viiden kuskin voimin nopeasti ja autot saatiin lastata takaisin kärryille. Kaiken kaikkiaan päivä meni todella hienosti. Suuret kiitokset Hankasalmen UA:lle ja eritoten M. Manniselle yhteistyöstä.

PS. Mukaan ei sattunut yhtään kuvaamiskelpoista kameraa. Silläpä nämä raportissa olevat kuvat on otettu vuonna 2004.