HUNTERS RACING TEAM

 

Ajelua
27.12.2002
Likolammen jäärata

Nyt oli jälleen Likolammella totinen ähinä päällä. Väliviikkoina oli yksittäisiä ajajia käynyt radalla, mutta mitään suurempaa ohjelmaa ei ollut. Takaset kävivät kokeilemassa kuntoon saamaansa Escortia, Jyrki käväisi Saabilla ja Jomppe testasi Volvoa jääoloissa. Muuten radalla oli hiljaista.

Mutta nyt oli siis taas miltei koko kööri paikalla. Jomppe sai Jyrkiltä lainaan paremmat piikit, joten hän innostui tuomaan Escortin rääkättäväksi. Siekkiset olivat ruotsalaisilla vehkeillään totta kai menossa mukana. Antti sen sijaan ei ehtinyt ajamaan. Kamera kuitenkin jouti jäälle ja sillä jonkin verran menoa kuvattiinkin.


Jälleen jäällä.

Takaset kävivät edellisellä ajokerralla katselemassa rajua menoa ja kipinä syttyi. Miehet hakivat oman Escortiinansa laanilta ja käänsivät sen pihassa kyljelleen. Oletettu kytkinvika vaihtuikin laatikon ongelmaksi. Lopulta selvisi, että yksi sokka oli hajonnut ja sen takia mitään vaihdetta ei löytynyt. Vika oli nopeasti korjattu. He siis ilmestyivät myös paikalle. Juha ajoikin eniten päivän aikana ja varmuutta ajamiseen tuli selvästi lisää. Viime talvena miestä saatiin vähän väliä kaivaa penkoista radalle, mutta nyt sattui vain pari pienempää lipsahdusta.

Paikalle karautti myös Loukku. Hän veteli Volvollaan menemään isoa kovaa, vaikka säädöt eivät olleet vieläkään kohdillaan. Auto toimi kunnolla vain täydellä kaasulla ja se ei tietenkään ole ideaalitilanne. Kakkosella laite eteni varsin mukavasti, mutta kolmonen oli liian pitkä. Radalla kuitenkin olisi kolmosta tarvinnut.


Niin sanottu lipsahdus.

Penkat olivat kasvaneet edellisestä kerrasta ja nyt autoja jo juuttui reunoihin. Molemmat Escortit jämähtivät kertaalleen lumen sekaan. Jussi pölähteli vasten tapojaan usemmankin kerran. Päivän huimimman esitti kuitenkin Jyrki, joka Saabilla leikkasi liian ahneesti sisäkurviin ja sisempi rengas haukkasi penkkaan. Perä lähti omille teilleen ja tuloksena auto kynti ulkopenkkaa parin kymmenen metrin matkalta. Lipeämishetkellä vaihde oli kolmosella ja vauhtia reippaat 80.

Aikoja ei tällä kertaa ehditty suuremmin mittaamaan. Sen verran saatiin kuitenkin tietoa, että pitkällä radalla menee kierrokseen suunnilleen saman verran aikaa kuin lyhyemmälläkin. Eli keskinopeus on noussut jonkin verran. Radan mitta kun kasvoi arviolta 200 metriä. Molemmat kamerat olivat paikalla. Tuloksena olikin taas muutama ikimuistoinen otos. Kaikkein parhaita otoksista viime ja tältä vuodelta on tulossa oma kokoelmansa muiden gallerioiden joukkoon.


Aika edustava kuva ajamisesta, aina hieman liian kovaa.

Suunniteltu sprintin ajaminen kuivui tällä kertaa kokoon, mutta se toteutetaan heti kun kaikki teamin jäsenet ovat samaan aikaan paikalla. Yksinkertaisesti selitettynä rataa kierretään eri muodoissaan yksi kerrallaan ja jokaiselle otetaan tarkka aika. Muutaman "pätkän" jälkeen ajat lasketaan yhteen ja voittaja julistetaan. Helppoa ja hauskaa.

Lauantaina radalle toi vauhtia Kovasen Mara, joka kokeili uusinta jääratakalustoa. Mies on rakentanut Ladan. Koneena on vakio 1500 cc Ladan pannu. Turvalaitteet ovat kunnossa, mutta muuten projekti on vielä aika keskeneräinen.


Huoltojoukon tapaista. Aina jäälle eksyy ohikulkijoita, mistähän syystä?

Hauskaa oli jälleen. Jomppe oli tyytyväinen uusiin piikkeihin, jotka tuntuivat haukkaavan pitoa aika hyvin. Jussi tuumi, ettei saanut virettä päälle koko päivänä, mutta hyvin Volvo liikahti silti. Takaset olivat tyytyväisiä Juhan vauhtiin ja ennen kaikkea varmuuteen.

Meno jatkunee jälleen lähiaikoina. Tänä talvena päästiinkin harvinaisen aikaisin jäälle ajamaan, joten hätää ei ole vaikka jotain viivästyksiä tulisikin lopputalven aikana. Kuikan ja Lähteenmäen uumoillaan tulevan lähiaikoina kalustollaan jäälle. Sen sijaan Vääräsmäen, Kaikuahon ja Flyktmanin tulo on erinäisistä syistä muuttunut epätodennäköiseksi.

Lisää kuvia