HUNTERS RACING TEAM
Ajelua
27.12.2002
Likolammen jäärata
Nyt oli jälleen Likolammella totinen ähinä päällä. Väliviikkoina oli
yksittäisiä ajajia käynyt radalla, mutta mitään suurempaa ohjelmaa ei
ollut. Takaset kävivät kokeilemassa kuntoon saamaansa Escortia, Jyrki
käväisi Saabilla ja Jomppe testasi Volvoa jääoloissa. Muuten radalla
oli hiljaista.
Mutta nyt oli siis taas miltei koko kööri paikalla. Jomppe sai
Jyrkiltä lainaan paremmat piikit, joten hän innostui tuomaan Escortin
rääkättäväksi. Siekkiset olivat ruotsalaisilla vehkeillään totta kai
menossa mukana. Antti sen sijaan ei ehtinyt ajamaan. Kamera kuitenkin
jouti jäälle ja sillä jonkin verran menoa kuvattiinkin.
Jälleen jäällä.
Takaset kävivät edellisellä ajokerralla katselemassa rajua menoa ja
kipinä syttyi. Miehet hakivat oman Escortiinansa laanilta ja käänsivät
sen pihassa kyljelleen. Oletettu kytkinvika vaihtuikin laatikon
ongelmaksi. Lopulta selvisi, että yksi sokka oli hajonnut ja sen takia
mitään vaihdetta ei löytynyt. Vika oli nopeasti korjattu. He siis
ilmestyivät myös paikalle. Juha ajoikin eniten päivän aikana ja
varmuutta ajamiseen tuli selvästi lisää. Viime talvena miestä saatiin
vähän väliä kaivaa penkoista radalle, mutta nyt sattui vain pari
pienempää lipsahdusta.
Paikalle karautti myös Loukku. Hän veteli Volvollaan menemään isoa
kovaa, vaikka säädöt eivät olleet vieläkään kohdillaan. Auto toimi
kunnolla vain täydellä kaasulla ja se ei tietenkään ole ideaalitilanne.
Kakkosella laite eteni varsin mukavasti, mutta kolmonen oli liian pitkä.
Radalla kuitenkin olisi kolmosta tarvinnut.
Niin sanottu lipsahdus.
Penkat olivat kasvaneet edellisestä kerrasta ja nyt autoja jo juuttui
reunoihin. Molemmat Escortit jämähtivät kertaalleen lumen sekaan. Jussi
pölähteli vasten tapojaan usemmankin kerran. Päivän huimimman esitti
kuitenkin Jyrki, joka Saabilla leikkasi liian ahneesti sisäkurviin ja
sisempi rengas haukkasi penkkaan. Perä lähti omille teilleen ja tuloksena
auto kynti ulkopenkkaa parin kymmenen metrin matkalta. Lipeämishetkellä
vaihde oli kolmosella ja vauhtia reippaat 80.
Aikoja ei tällä kertaa ehditty suuremmin mittaamaan. Sen verran
saatiin kuitenkin tietoa, että pitkällä radalla menee kierrokseen
suunnilleen saman verran aikaa kuin lyhyemmälläkin. Eli keskinopeus on
noussut jonkin verran. Radan mitta kun kasvoi arviolta 200 metriä.
Molemmat kamerat olivat paikalla. Tuloksena olikin taas muutama
ikimuistoinen otos. Kaikkein parhaita otoksista viime ja tältä vuodelta
on tulossa oma kokoelmansa muiden gallerioiden joukkoon.
Aika edustava kuva ajamisesta, aina hieman liian kovaa.
Suunniteltu sprintin ajaminen kuivui tällä kertaa kokoon, mutta se
toteutetaan heti kun kaikki teamin jäsenet ovat samaan aikaan paikalla.
Yksinkertaisesti selitettynä rataa kierretään eri muodoissaan yksi
kerrallaan ja jokaiselle otetaan tarkka aika. Muutaman "pätkän" jälkeen
ajat lasketaan yhteen ja voittaja julistetaan. Helppoa ja hauskaa.
Lauantaina radalle toi vauhtia Kovasen Mara, joka kokeili uusinta
jääratakalustoa. Mies on rakentanut Ladan. Koneena on vakio 1500 cc
Ladan pannu. Turvalaitteet ovat kunnossa, mutta muuten projekti on
vielä aika keskeneräinen.
Huoltojoukon tapaista. Aina jäälle eksyy ohikulkijoita, mistähän syystä?
Hauskaa oli jälleen. Jomppe oli tyytyväinen uusiin piikkeihin, jotka
tuntuivat haukkaavan pitoa aika hyvin. Jussi tuumi, ettei saanut virettä
päälle koko päivänä, mutta hyvin Volvo liikahti silti. Takaset olivat
tyytyväisiä Juhan vauhtiin ja ennen kaikkea varmuuteen.
Meno jatkunee jälleen lähiaikoina. Tänä talvena päästiinkin
harvinaisen aikaisin jäälle ajamaan, joten hätää ei ole vaikka jotain
viivästyksiä tulisikin lopputalven aikana. Kuikan ja Lähteenmäen
uumoillaan tulevan lähiaikoina kalustollaan jäälle. Sen sijaan
Vääräsmäen, Kaikuahon ja Flyktmanin tulo on erinäisistä syistä
muuttunut epätodennäköiseksi.
Lisää kuvia
|