HUNTERS RACING TEAM

 

Ajelua
15.02.2004
Lamminmäen jäärata

Pienen tauon jälkeen innostuttiin (tai oikeampi sana taitaa olla 'päästiin') kokeilemaan jäällä ajamista. Autojen arveltiin olevan pienoisen lumimyräkän jäljiltä lumikerroksen alla, joten aikaa varattiin kunnolla niiden esiin kaivamiseen. Siispä lähdettiin jo aamupäivän puolella liikenteeseen.

Positiivinen seikka oli, ettei laitteet olleetkaan sen kummemmin hautautuneet. Ilmeisesti tuuli oli vienyt enimmät lumet muualle. Pientä lumentapaista oli suojakerroksena autojen päällä, muttei mitään suurempaa. Enimmät lähti nopeasti lapiolla ja loput hoiti aurinko. Molemmat ruotsalaiset lähtivät jopa ilman suurta tuskaa käyntiin (pientä rapailuahan on aina, eikä sitä lasketa...).

Radalla oli Moilanen auraamassa. Tiedossa oli, että puolen päivän jälkeen radalla alkaisi AL Tikkakosken järkkäämä liukkaan kelin ajoharjoitteluhässäkkä. Sitäkin varten rataa oli jäädytelty viikon mittaan, eri puolilla kun alkoi olla pahoja kulumia. Muutenkin radan kanssa oli ollut pientä touhuilua, leudot kelit kun olivat nostaneet vettä radalle. Sen takia rata oli ollut jopa muutaman tovin käyttökiellossa. Nyt kuitenkin jäädytyksen jäljiltä rata oli elämänsä kunnossa.

Keskirata olisi ollut käytettävissä, mutta mieluummin siinä odoteltiin jotta harjoittelijat saivat radan kokonaan käyttöönsä. Ohjelmassa oli keilojen kiertämistä ja muutenkin tutustumista jäiseen pintaan. Piakkoin immeiset siirtyivät radalta makkaran syöntiin ja homman organisaattorin sanoin "kilpurit" pääsivät radalle.

Tupamäetkin kokeilivat omaa Nissaniaan muutaman kierroksen verran, ihan tuntui säksättävän sekin. Saksala pyörähti radalla Golfillaan, mutta muuten oli rauhallista. Liekkö sitten sprintti Äänekoskella vienyt osan vakiokävijöistä mukanaan. Moilanen ei päässyt ajamaan, kun jäärata-Volvosta puuttui toinen moottorin korvake ja Jm-Escortista kansi...

Jomppe sentään tuli paikalle TM:n kera ja ajoi muutaman kierroksen. Ongelmia toi eturengas, venttiili kun oli karannut vanteen sisään. Ilmaa oli jonkin verran, mutta täysipainoisen ajamisen se esti. Pitokaan ei kuulemma ollut paras mahdollinen, joten ajaminen jäi muutamaan kierrokseen.

Jussikaan ei Volvolla päässyt ajamaan kuin muutaman hätäisen kierroksen. Evo-mallin termostaattia pois otettaessa syyläri alkoi vuotamaan. Paine laski pian sen verran, että vuoto lakkasi, mutta ajaminen loppui silti siihen. Nyt pitää kotoa napata yksi kappale syyläreitä seuraavaksi kerraksi mukaan ja vaihtaa se pikaisesti Volvon keulille.

Saabi toimi hyvin, lämpökään ei noussut tavallista korkeammalle. Peilijäällä oleva rata oli varsinkin alussa aikamoisen liukas, kun vanhat piikit eivät kunnolla jaksaneet purra itseään jäähän. Hiljalleen kun alkoi tulla muutamia uria rataan, alkoi pitokin paranemaan.

Ajaminen jäi suhteellisen vähiin Saabiltakin, kun ohjelmassa oli seuraavana autojen huoltamista Höytiän suunnalla. Ehkäpä seuraavalla kerralla enemmän, parhaat ajoviikonloputhan kelin puolesta ovat vasta tulossa.

Kuvaaminen oli tavallistakin fiilispohjaisempaa, ja oman kaluston kuvaaminen jäi nyt kokonaan väliin. No, onhan niistä jo kuvia kyllästymiseen asti.