HUNTERS RACING TEAM

 

Jämin JM-Juhannus
Kankaanpään UA 25.06-26.06.2004
Jämin lentokenttä

Ajaja:
Jyrki Siekkinen

Huolto:
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen
(Kimmo Kukonlehto)
(JP Flyktman)

Auto:
Ford Escort

Jo edellisenä vuonna oli aikomus lähteä juhannuksen viettoon Jämille, mutta silloin homma jäi suunnittelu-asteelle. Tällä kertaa sen sijaan homma vietiin loppuun asti. Joten aattoaamuna liikenteeseen ja kohti Kankaanpäätä. Traileri laitettiin kuntoon alustavalla viikolla, mutta menomatka meni silti sen ääniä kuulostellessa, arvatenkin...

Samanen oli kisassa mukana jo perinteidenkin takia, taitaa olla jo puoli tusinaa juhannusta putkeen jokkiksen parissa, joko Kauhavalla tai täällä. Kolmas Keski-Suomea edustava oli Vilen, joka lähti testaamaan Saabiaan. Sateisen menomatkan jälkeen kelikin kirkastui, kun päästiin kisapaikalle.


Tunnelmakuvaa varikolta. Kuvissa Kukonlehtoja ja Vileniä, Nappu ehti jonnekin kameran edestä hävitä...

Ilmoittautumisen jälkeen katsastukseen, jossa Escortin kaaret eivät ollenkaan miellyttäneet katsastajaa. Mitään hyvää niissä ei tainnut hänen mielestään olla, mutta korttiin ei kuitenkaan löytynyt kirjoitettavaa. Ja minä kun pidin niitä oman tarkastuksen perusteella ihan tähän käyttöön soveltuvina...

No, aina oppii uutta ja kisalupa kuitenkin tuli. Sen sijaan jo aika heikossa kunnossa olleesta tuulilasista ei tuumattu mitään, sitä kun ei viitsi vaihtaa ennen kuin on aivan pakko. Uusi lasi kun saattaa yhdessä kisassa mennä jälleen vaihtokuntoon.


Roppu mallia Pielavesi.

Kisat käyntiin. Samanen aloitti pappojen pisteajon hienosti ottamalla lähtövoiton. Kahdesta seuraavasta erästä tuli molemmista kolmas sija. Se ei ihan riittänyt A-finaaliin, mutta B:hen kuitenkin. Siinä vain voittaja nousi jatkoon, eikä Samasella ollut voittoon asiaa. Jäi lopulta lähdön viimeiseksi, joten sijoitus oli 11.

Sitten EVK. Vilen kävi alkuerässään hukuttamassa Saabista kakkosen ja kolmosen, seurauksena kisojen päättyminen. Oma alkuerä oli kolmas. Lähtö oli semmoinen perinteitä noudattava eli sutimiseksi meni. Kakkoselle vaihtaessa sen sijaan ampaistiin liikkeelle. Edelle ehti vain Ascona, joka koukkasi ekassa mutkassa eteen. Polkaisin jarrua vanhasta muistista sillä lailla varovasti, mutta Escortissahan poljin ottikin vasta alempana. Joten tuli annettua pikkuisen lisävauhtia Opelin takakonttiin.

Kakkossija pysyi silti helposti eikä välieräpaikan suhteen ollut mitään heikkoa. Hieman oli outo auto ja rata, ja alaväännötön kone vaati syheröissä jonkin verran kytkimen härkkimistä, mutta ei sen suurempia ongelmia ollut. Kunnes ekan kierroksen jälkiosissa alkoi röpöttelemään, ihan kuin kävisi kolmella. Armoton vitutus päälle, eikä takana tulevat enää suostuneet suosiolla siellä pysymään. Tuiman taiston jälkeen joutui kaksi päästämään ohitse ja neljäs sija vei keräilyihin.


B-Kadettin kanssa tapeltiin kunnolla, mutta ei kovin pahoja lommoja tullut...

Varikkosuoralla alkoi taas toimimaan kunnolla. Ja keräilyerä olisi heti perään. Sitenpä vain pikainen tarkistus konehuoneeseen ja tulpanjohtoihin. Siinä huomattiin, ettei vettä ole koneessa yhtään. Paisuntasäiliöön lisää ja kaikki tulee kannen päästä pihalle. Nopea kouraisu kädellä paljasti, että pakkasroppu oli lähtenyt omille teilleen.

Joten ilmoittamaan, ettei keräilyihin tulla viivalle. Sitten tutkimaan ongelmaa paremmin. Mutta oli ropun paikka niin mukavasti vasten tulipeltiä, ettei sinne saanut edes puutappia tilkkeeksi. Eikä ollut laitteistoa leikata ensin tulipeltiä pois ja laittaa sitten tappia, joten pakko tehdä peruminen yleisen suhteen. Suhteellisen turha markan vika, mutta minkäs teet.

Näin jälkikäteen ajateltuna se röpöttäminen luultavasti johtui siitä, että roiskuava vesi pimensi yhden tulpan. Veden loputtua tulppakin hörähti jälleen toimimaan täysiaikaisesti. Tuntuisi loogiselta, mutta varmuuttahan ei asiaan saada.

No, juttu paranee. Välierissä hukkui Samaselta vedet koneesta. Pääsi kuitenkin raahautumaan nelosena maaliin ja jatkoon. Koneesta (yllätys, yllätys) pakkasroppu huitsin nevadassa. Onneksi lähti kannen sivulta, joten oli tilaa touhuta tilkettä tilalle. Pajavasara sai luovuttaa pätkän puuvarttaan, ja sehän oli vallan sopivaa tekoa. Rautakangen avulla hieman tiukkuutta ja ei kun baanalle.

Semeissä oli Hannulla vielä mahdollisuudet jatkoonkin, mutta mäntykurvissa mies teki turhan läheistä tuttavuutta paikallisen puuston kanssa. Sitten ottikin lopun lähdön rauhallisesti, kun tapin pysymisestä ei ollut täyttä varmuutta. Viides sija neljän jatkaessa. Yleisen mies perui.

Pappojen 11. sija toi Samaselle pokaalin, joten pikkuisen paistoi niin sanotusti aurinkokin risukasaan. Ostotarjouksia odoteltiin rauhallisena, mutta niin vain oli Escortista viisi tarjousta. Ja tiimiltä pasmat ihan sekaisin. Eikä yksi suoja paljon hyödyttänyt neljää vierasta vastaan, joten penkin irrotukseen vielä iltatuimaan.

Hämeenkyrön porukka kiinnostui Fordista, siinä kun oli oikean auton moottori. Innostuivat sitten senkin verran, että tekivät samoin tein neljä tarjousta. Vaikea uskoa, että tekivät vain tuon näytöksen perusteella kaikki tarjoukset, mutta eivät ainakaan myöntäneet tietävänsä auton historiaa sen paremmin.

Alkuun hieman harmitti auton menetys, mutta tuohan se on pelin henki. Ja vuodenvaihteen hinnan nousun ansiosta jäi jopa tuosta koslasta hieman rahallisesti voitolle, jos työtä ei laske. Voihan sitä kesän mittaan yrittää sitten takaisinkin, jos siltä tuntuu...


Sinne menee.

Perjantaina suhteellisen rauhallisissa merkeissä juhannuksen viettoa ja lauantaina vesisateessa katseltiin sopivaa ostokasta. Tyhjällä kärryllä kuitenkin saatiin tulla kotio. Samanen auttoi tavaroiden tuomisessa Chevyllään, Mondeoon ei oikein vararenkaat ja penkki mahtunut. Se siitä, ja nyt Karnevaaleihin ostoksille.


Loppujuhannus menikin grillaamisen merkeissä...

TULOKSET

Yleinen
01. Taito Tommila NoorUA/MK Sinakka VW
02. Antti Heinola OrSUA VW
03. Jari Kokko PeMK Jape Fiat
04. Joni-Pekka Rajala NoorUA/MK Raskaskonehuolto VW
05. Sami Koivusalo NoorUA/MK Motormarket VW
06. Tuomo Tuukkanen KankUA Fiat 133
 
Etuveto / Kardaani
01. Pasi Rekola PiMU Ropatech Opel
02. Markus Kaipila HämUA Uskela Racing Ford
03. Arto Koskinen OrSUA Mazda Marella
04. Marko Rajahalme HoMK/UA Muotti Ford
05. Markku Lempiäinen ATAK/UA Sitronen CX
06. Kari-Pekka Koivisto VaToSUA Klemolan Betoni Mazda
 
Papat
01. Pekka Pirhonen NoorUA/MK Pe-Aki VW
02. Pasi Saloranta HyUA DeWalt VW
03. Reijo Kauhanen RUA Poikela VW
04. Ari Rantanen HämUA Kostula-Team Seat
05. Tauno Mäki-Tasku EurUA Ford
06. Jukka Jaakkola HämUA Vaari Fiat
11. Hannu Samanen SaaUA HB-Team Saab
 
Nuoret
01. Jere Saloranta HyUA DeWalt VW
02. Juha-Matti Karvonen JärvisUA Fiat 850
03. Mikko Vainio KokeUA VW
04. Toni Rask KySUA Fiat 133
05. Jussi Salmi SatUA Säästöpankki Fiat
06. Kari Suomela NaSU Turistiauto Fiat
 
Naiset
01. Jutta Ylilammi KankUA Jannen Kone Fiat
02. Leena Vapaavuori LemUA Kotipizza VW
03. Nina Vainionpää HoMK/UA HAT VW
04. Marika L-Nieminen LemUA Seulatek Fiat
05. Päivi Korpela KarUA/MK Vartiointipalvelu Fiat
06. Marjo Lohilahti OrSUA MJ-Team Fiat