HUNTERS RACING TEAM

 

JM-Suonenjoki
Suonenjoen UA 29.09.2002
Suonenjoen RC-rata

Ajaja:
Jyrki Siekkinen

Huolto:
Jari Lähteenmäki
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen
Pirkko Puttonen
Pia Kurki

Auto:
Fiat 131 Mirafiori

Tällä kertaa kisaan valmistautuminen aloitettiin heti Ähtärin kisan jälkeen. Fiude vietiin Lähteenmäen pajalla pientä korjausta varten. Eipä siinä juuri muuta ollut kuin perän parantelua (jälleen). Nyt se tehtiin väliaikaisella metodilla, suurempi remppa tulee tehtyä kauden jälkeen.

Seuraavaksi kyselemään vetoautoa. Loukkumäen Kimmo oli hommassa heti mukana ja Toyota Hiace [lausutaan: Hai-Se] jouti hoitamaan vetoauton tehtäviä. Kilpurin renkaat olivat vaihtokunnossa, joten ei kun Lehtoselle laittamaan kesällä ostetut Ässät Fiatin vanteille.

Siinähän se sitten alkoi ollakin. Lauantaina paketti kasaan ja sunnuntaina vähän ennen kuutta liikenteeseen. Yllättäen (?) tie oli kohtuullisen rauhallinen ja Tojotalla saatiin taittaa matkaa omassa rauhassa. Kisapaikalla oltiin hyvissä ajoin ja saimme paikan heti ilmoitustaulun vierestä. Tosin tutut joutuivat myöhemmin tulleina majoittumaan kauemmas, mutta onneksi varaosia oli tällä kertaa omastakin takaa auto täynnä.

Katsastuksessa oli sopivan rento meininki. Sanottavaa tuli vain akun kiinnityksestä, se kun oli eilissä päivänä jäänyt hieman löysälle. Siinäkään ei sen kummempaa, joten kisalupa napsahti. Sitten vain odottelemaan kisan alkua.

Tällä kertaa olikin outo tilanne, kun mukana ei ollut suurta fanijoukkoa auton kimpussa. Paikalle saapuivat kuitenkin Lähteenmäen Jari sekä Puttosen Pirkko ja Kurjen Pia. Ja olihan siellä ajamassa paljon tuttuja: Kimmo Kukonlehto, JP Flyktman, Toni Virtanen, Hannu Samanen, Antti Virtanen, Arto Johansson, Keijo Vainio jne.

Ensimmäiseen lähtöön lähdin kuutosradalta. Lähtökiihdytys sujui ihan OK ja siinä mentiin Vainion kanssa vierekkäin. Sisäreunassa tuli jotain häikkää ja Vainio paukautti minun kylkeen. Samalla hetkellä veto puutui ja jäin rintamasta. Yritin siinä ohjaamossa ihmetellä, että mitä tapahtui. Mitään ei kuitenkaan paljastunut ja olin jo nousemassa ulos autosta. Sitten huomasin päävirtakytkimen, joka oli pompannut nolla-asentoon.

Hätäisesti sitä nykimään takaisin päälle. Hätääntyessä se pääsi vielä lipsahtamaan takaisin, joten muut olivat jo tolkuttoman kaukana. Lopulta sain kuitenkin auton käyntiin ja lähdin tutustumaan rataan. Takalenkillä vielä miltei pyörähdin, kun liukas asfalttikurvi teki tepposet. Muutoin ajo maistui ja auto toimi jälleen kuin unelma. Loppujen lopuksi oli todella hauskaa ajaa kerrankin tyhjällä radalla omia linjojaan. Maalissa taisin olla kuudes ja paikka tuli keräilyistä.

Keräilyissä oli viivalla kuusi autoa ja neljä jatkoi. Olin todella luottavaisella tuulella ja lähtö onnistuikin ihan OK. Ykkösellä mentiin rintamassa, mutta kakkosella pääsin kärkeen yhdessä punaisen Escortin kanssa. Kolmosella olisin karistanut Escon rinnalta, mutta... Virtasen Antti sai itse iskun kylkeensä ja seurauksena hän painoi minut takakulmasta ympäri. Kiepsähdin suoraan takaa tulevan Saabin eteen. Se oli sitten siinä.

Osuin Saabia oveen ja siinä rytäkässä Fiatista katosi keula. Pyörähtelin radalla muutaman kerran vaakatasossa ja ohjasin auton ulkoreunaan. Ohjaus tuntui toimivan ja kaikki renkaat pyörivän, joten se heti helpotti pelkoja. Mutta autosta noustessa oli näky aika lohduton. Alkuun näytti siltä, että koppa meni armotta vaihtoon.

Kisa oli joka tapauksessa ohi. Hinauksen aikana varmistui, että eturenkaat ovat suurin piirtein suorassa linjassa. Tarkemmin katsottuna (sen verran kuin varikolla voi autoa tutkia) ei näyttänyt mitään tärkeää menneen rikki. Keula sen sijaan on finaalissa ja se pitää rakentaa kokonaan uusiksi. Kaasareihin ei onneksi tullut osumaa, mutta Lucasin sporttipuola meni p***un päreiksi. Siinä meni samalla 300 markkaa...

Molemmissa lähdöissä miestä vietiin kuin viskisieppoa. Ja kun kummallakaan kerralla ei edes itse tullut tehtyä minkäänlaista virhettä... täytyy sanoa, että kyllä VITUTTAA.

Nyt täytyy tarkastaa auton tuhot vielä tarkemmin ja katsoa sitten, milloin tuosta tulee taas kilpurin näköinen. Tiedossa on kuitenkin illanviettoa Lähteenmäen pajalla. Haaveena olisi päästä Hankasalmelle, mutta saa nyt nähdä... joka tapauksessa Karstula jää väliin, ellen saa Samaselta autoa lainaan.


Murskä-Ykä jatkaa valitsemallaan tiellä...