HUNTERS RACING TEAM

 

Karnevaali JM
Suonenjoen UA 12.07.2003
Suonenjoen RC-rata

Ajajat:
Kari Malinen
Joonas Pokela
Jyrki Siekkinen

Huolto:
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen

Auto:
Volvo 343 DL

Lähtökohta kisalle oli aika selvä: outo auto alla ja vuoden kovin kisa edessä. Joten kisapaikalle lähdettiin vain olemaan mukana. Liikoja menestymisen paineita vei sekin, että Malisen Fiat ei ehtinyt kisaan mukaan. Siihen kun tuli osat koneistamolta vasta viikon puolivälissä. Mies valvoi yhden yön konetta kasaten, mutta homma olisi vaatinut toisenkin yön, joten projekti jäi tuleviin koitoksiin.

Volvoakin tehtiin kisanalusviikko. Viikko ennen kisoja toinen imusarjoista halkesi ja se piti käydä Konttiperällä hitsuuttamassa. Säädöt saatiin suhteellisen kivuttomasti kohdilleen, mutta hommaa riitti silti ihan omiksi tarpeiksi. Vielä kisaa edeltävänä iltana yhteen renkaaseen vaihdettiin sisukumi, penkki viriteltiin kiinni sekä otettiin tuntumaa korjattuun laatikkoon.

Kisapäivänä kuitenkin päästiin yhden auton voimin matkaan. Matkanteko sujui hyvin aina Suonenjoen keskustaan asti, jolloin Malisen kärrystä irtosi toinen rengas. Laakeri oli hajonnut ja rummun sisukset olivat kuumentuneet sen verran, että olivat iskeneet itsensä liekkeihin. Tässä vaiheessa alkoi vaipua epätoivo mieleen, että olisiko ollut paras jäädä nukkumaan...

No, kilpuri pois kärryltä ja traileri niille sijoilleen odottamaan korjausta. Onneksi Volvo kuitenkin saatiin kisapaikalle pienen viivytyksen jälkeen. Aikaa oli vielä reilusti jäljellä, mutta sen verran hässäkkä vei aikaa, että varikkopaikka oli kauimmaisessa nurkassa. Olipahan kävelyä luvassa päivän mittaan. Katsastuksessa ei ollut mitään erikoista. Takalokasuojien reunat todettiin vaarallisen teräviksi, joten ne piti parannella. Ääntenmittaukseen autoa ei edes käsketty, ja turhaa se olisikin ollut.

Ensimmäisenä ajovuoron sai teamin vieraileva tähti Malinen. Etuveto/kardaaniluokka siis aloitti. Alkuerässä ihan kohtuullinen startti vei miehen keskijoukoissa ensimmäiseen kaarteeseen. Sieltä mies nousi neljäntenä pois ja ahdisteli kohtuullisen tosissaan edellä mennyttä Lahnalahtea. Keskilenkillä kuitenkin tuli pientä härdelliä ja Volvo oli ottavana osapuolena. Takaa tullut Escort osui voimalla eturenkaaseen ja ratti heilahti voimakkaasti oikealle. Malisen peukalo ei ehtinyt alta pois, vaan nivelet tykkäsivät hellää. Vielä kun Oulaisten Mazda tuli voimalla takakulmaan ja pyöräytti miehen, oli lähtö valmis. Maaliin jälkijoukoissa.

Keräilyerästä nousi neljä jatkoon ja siinä ei ollut mitään hätäpäivää. Toinen sija perusvarman ajon jälkeen toi paikan välieristä. Kolmen jatkaessa ei edelleenkään jatkamisen pitänyt olla aivan mahdotonta. Lähtö sujuikin nyt jo paremmin ja ykkösellä mies repi puolitoista autonmittaa eroa muihin. Kakkoselle vaihtaessa keppi jäi käteen (kuinkas muuten...). Kakkonen kuitenkin meni siinä rytäkässä päälle, joten Volvo jatkoi matkantekoa neljäntenä. Keskilenkillä Malinen yritti kohtuullisen ronskisti ohittaa Napun Daihatsua. Mies jäi kuitenkin itse tappiolle ja Volvo ajautui ulkopenkkaan jääden sinne.


Surullisenkuuluisa välierä. Keppi kädessä ja muut ohittamassa.

Penkinvaihto ja Jomppe rattiin. Alkuerässä keppi kuitenkin toisti temppunsa, ja lähtö meni vaihteita kaivaessa. Arvontalaatikko suostui aina jonkin pykälän antamaan sisuksistaan, mutta vauhti oli arvatenkin olemattoman hiljaista.

Varikolla ruvettiin tutkimaan vaihdekeppiä tarkemmin ja saatiinkin siihen toimiva ratkaisu, joka piti sen jatkossa kiinni laatikossa. Keräilyerään tuli viivalle kaksi Fiatia ja Siilinjärven Volkkari. Jomppe jäi lähdössä viimeiseksi, mutta nousi lähtösuoran aikana toisen Fiuden ohi. Keskilenkillä mies nousi jo toiselle jatkopaikalle ohittaessaan Volkkarin. Takaa tullut Fiat kuitenkin pääsi miehen takasuoralla yllättämään ja ohitti sisäkautta.


Peltsin mieliksi yksi piikissäolokuva tähän väliin...

Fiat karkasi tavoittamattomiin ja jatkopaikka alkoi olla höllässä. Edeltä kuitenkin Konneveden kasipätkä joutui rusikoiduksi ja jatkopaikka tuli kuin ilmaiseksi. Kerrankin oli tuuria mukana... Kakkossija takasi paikan finaalikarsintaan.

Semifinaalista nousi kaksi A-finaaliin ja kaksi B-finaaliin. Jomppe myöhästyi vähän lähdössä ja jäi jälkijoukkoihin. Takasuoralla mies kuitenkin rykäisi sen verran, että ohitti samalla kertaa kaksi autoa nousten neljänneksi. Takaa tulleet Köpöläiset Escort ja Corolla kuitenkin olivat nopeampia. Kierroksen ajan Jomppe peippaili edessä, mutta puoli kierrosta ennen maalia tuli kilkkaus ja mies pyörähti.


Jompen finaalikarsinta. Armoton v***tus tuloksena.

Vuoroon teamin kädetön ja yleinen luokka saattoi alkaa. Alkuerä meni täysin autoon tutustuessa, kytkin oli erikoisen outo. Tavoite kuitenkin täyttyi, kun Talbot jäi taakse. Sijoitus taisi olla viides ja paikka keräilyissä oli taattu. Korjattu imusarja kesti hyvin koko päivän, mutta ennen yleistä luokkaa toinen imusarjoista halkesi vieden tyhjäkäynnin kokonaan. Koska teamin muut jäsenet tiesivät, etten aja rikkinäisellä autolla, he eivät kertoneet siitä mitään. Niinpä tuli ajettua kaksi lähtöä, tosin vittumaista oli autolla odotella viivalla.

Keräilyerässä oli jo toivoa päästä muiden vauhtiin. Kakkosena-kolmosena ekaan kurviin ja kaivelemaan kakkosta laatikosta. Kepin ympärille suojaksi rakennettu peltilätkä oli laitettu muutamalla ruuvilla kiinni koriin ja ne ruuvit olivat päivän mittaan erinäisissä röykytyksissä irronneet. No arvatenkin lätkä muljahti kepin ympärille siten, ettei kakkonen suostunut päälle menemään. Vapaalla auto ei oikein tahtonut kääntyä ja penkalle mentiin että hujahti.

Kun auto oli tullut käynnisteltyä uudelleen ja peltilätkä repäistyä välistä pois, oli jatkopaikkataistelu jo toisella puolen rataa. Ajolinjoja hakien pari kierrosta ja maaliin. Edellä alkoi tosin loppuvaiheessa jo näkyä Vilppulan kusiainen, mutta ihan en sitä saanut kiinni.


Populaa ja tunnelmaa piisaa.

Mites tutuilla meni? Pääosin hyvin, Nappu pääsi Taihatsulla kardaaniluokassa C-finaaliin asti. Paljon kalliimmilla koneilla jäätiin finaalien ulkopuolelle, autossa oleva Saabin mylly kun tuli maksamaan 50 neuroa. Nyt tosin koneen hinta nousee tähtitieteellisiin summiin, kun se lojahti Napun viimeisen lähdön jälkeen. Konehuoneeseen on näet tulossa tilalle evo2 kansi. Virtasen Toni olisi myös ollut hyvässä vauhdissa, mutta vyöt aukesivat kesken ajon ja mies ajoi nopeasti pois radalta.

Kivelän Jukka jäi Daihatsun konerikon takia ilman autoa nuoriin. Peltsi sen sijaan pääsi ajamaan, hänet torpattiin finaalikarsinnassa sillä seurauksella, että Fiatin perä hajosi. Yleisen puolella tuttuja putosi hiljalleen pois pelistä, joten Kivelän Repe oli ainoa, joka pääsi finaaleihin asti.

Hieman oli arvuuttelua siitä, kiinnostaisiko Volvo ostajia. Peltomäki ja Huupponen kuitenkin tarvitsivat ostotarjousten tekijöitä, joten Volvo jätettiin ilman suojia. Eikä siitä sitten tarjouksia ollut (kuka hullu nyt Volvon ostaisi, toim. huom.). Sen sijaan Virtasen Antin Escort lähti maille vierahille, taisi mennä Joroisten suuntaan. Onni onnettomuudessa teamin kannalta oli, että näin Virtanen pystyi viemään Volvon kotiinsa.

Kärry saatiin korjattua, mutta se vietiin mielellään ilman painoa kotiin tarkempia tutkimuksia varten. Suuret kiitokset Simosille, jotka myivät käypäsen laakerin. Kisareissu päättyi siis vasta maanantaina, jolloin Siekkisten kärryllä haettiin Volvo Laukaasta kotiin.

Ja pajottamisen alle Volvo joutuu, taas vaihteeksi. Toinen imusarja on hitsattava kuntoon ja vahvistettava samalla lailla kuin toinen. Lisäksi peltiä pääsee taas vaihteeksi oikomaan. Suurin homma on kuitenkin laatikon uudistaminen, vanha on nyt aikansa elänyt. Jo yhden kisan aikana tehdyt säätelyt heikkenivät, joten laatikko joutaa vaihtaa uuteen. Samanen tuo laatikon ohi kulkiessaan ja vanhasta otetaan vain 2,5 ratas käyttöön.


Rankan päivän jälkeen on syytä grillailla... Nappu näyttää esimerkkiä.