HUNTERS RACING TEAM

 

Kardaani Special
Vilppulan SUA 24.05-25.05.2003
Särkikankaan JM-rata

Sunnuntai näytti jo paljon aurinkoisemmalta. Puoli seitsemältä porukka kyytiin ja Mondeo kohti Vilppulaa. Kärry saatiin jättää yöksi rata-alueelle, joten se ei ollut perässä kolisemassa. Fiat heräsi uuteen koitokseen park ferméssä reippaasti. Katsastus oli tehty jo ennen teamin saapumista rata-alueelle, mutta ajovarusteet piti erikseen näyttää. Ne kun eivät olleet autossa säilössä yötä.

Tällä kertaa auton katsasti katsastuspäällikkö ja tyyli oli sitä, mitä muilla paikkakunnilla on tottunut näkemään. Eli asiasta sanotaan. Konepellin mustekalakiinnitystä piti parantaa ja pienen neuvonpidon jälkeen sovittiin, että kunnon rautalanka riittää. Kyseinen miekkonen pelasti paljon Vilppulan mainetta teamin silmissä, joten ruusuja sinne suuntaan.


Keräilyerän lähtörintama.

Alkuerään joutui ulkoreunasta. Edellisten kisojen perusteella sieltä ei olisi mukava lähteä, pakka kun tuppaa tulemaan reunimmaisen kylkeen. Ja niinhän siinä kävi nytkin. Lähtö onnistui ihan ok ja kurviin menin ykkösenä tai kakkosena. Hetken ajan välähti mielessä jarrulle pomppaaminen, mutta ajattelin ehtiväni alta pois ulkokautta. Väärin arveltu. Lauantailta tuttu Corolla tuli kylkeen ja linja valui kohti ulkopenkkaa.

Vauhti oli pakko tappaa ja sijoitus tipahti viidenneksi. Neljän jatkaessa oli pakko yrittää jotain ja toisella kierroksella innostuin alakurvissa hakemaan ulkolaidasta omaa linjaa. Asfaltilla ollut hiekka kuitenkin oli arvaamattoman liukas ja auto tykkäsi pyörähtää. Sijoitus ei pudonnut, mutta suora välieräpaikka karkasi. Tilanteessa oli liikaa ajointoa miehellä, mutta onneksi keräilyistä saisi hakea uutta vauhtia.


Ihan asiallisen näköinen autosta saatiin sunnuntaiksi.

Keräilyihin sain sisäradan. Lähtö ei kuitenkaan onnistunut kovin hyvin ja pari autoa ehti kurviin ensin. Näistä 100-sarjalainen Volvo alkoi hiljentelemään turhankin paljon edessä ja vaarana oli sen taakse pussiin jääminen. Niinpä pyöräytin sen pois kuljeksimasta, mutta eihän semmoinen laiva hetkessä tieltä poistunutkaan. Yhdessä mentiin jo tutuksi tulleeseen ulkoreunaan, josta pääsin lähtemään kuitenkin suht nopeasti. Sijoitus oli tässä vaiheessa neljäs ja edessä jonkin matkan päässä kurvaili Samanen Volvollaan.

Sain miehen kiinni puolen kierroksen aikana ja takasuoran hyppyrissä oli jo paikka tökätä takakulmaan. Tuttua miestä en kuitenkaan kehdannut työntää, joten liinat kiinni ja odottelemaan parempaa paikkaa. Volvo kuitenkin puutui jo seuraavassa kurvissa ja kolmas sija tuli ilmaiseksi haltuun. Rata oli jo todella hirveässä kunnossa ja koska peileistä ei ketään näkynyt, pääsin kiertelemään pahimmat reiät.


Omassa ylhäisessä yksinäisyydessään... muiden takana.

Radan huonon kunnon takia paras ajofiilis oli jo mennyt ja kun välierään sattui vielä ulkorata, oli tavoitteena vain saada auto ehjänä pois. Lähtö oli taas ihan ok ja kärkiporukassa mentiin ekaan kurviin. Taas kamikazeyritys ulkolinjaa ja kylkeenhän sieltä tultiin. Osuma oli kohtuullisen voimakas ja jonkin aikaa auto vei miestä. Kun lopulta sai kelattua auton oikeaan suuntaan, oli vieressä Datsun saman kohtalon kokeneena.

Siinä olisi ollut tilaisuus tökätä vielä japsivehjettä kylkeen, mutta en katsonut sitä millään lailla järkeväksi. Tatsuni lähti tosissaan hakemaan jatkopaikkaa ja itse hain omia linjoja radan eri kurveihin. Lopulta samainen Datsun-kuski oli koko kisan kolmas, joten oli ihan hyvä etten siinä vaiheessa heikäläisen kisaa pilannut.

Pari kierrosta meni pahimpia monttuja varoessa. Sen verran kuitenkin kismitti, että kurvit tuli ajettua kohtuullisen vauhdikkaasti. Yksi puolittainen pyörähdyskin sisältyi samaan hintaan, mutta kuskin ajotaidot tuntien se ei ole mikään ihme. Auto kuitenkin ajamalla varikolle ja yleisön sekaan katselemaan sopivaa autoa ostettavaksi.

Taas oli sen verran pelkoa Fiatin puolesta, että omat suojat tuli tehtyä. Mutta eihän siitä muita tarjouksia ollut kuin nuo suojat, joten se saatiin turvallisesti tuoda kotiin. Ostettavaksi aiottu Escortti jäi sekin suojaan, joten aivan täydellisesti ostotarjoukset eivät kuitenkaan menneet.

Nyt auto parsitaan kasaan ja sitten mietitään, mihin sillä lähtisi kisaamaan. Juhannusajot kiinnostaisivat, mutta saa nyt nähdä... seuraavana kisana on kuitenkin (toivottavasti) vuorossa Karstula, lainakalustolla.

TULOKSET:

Yleinen Kardaani
01. Antti Niemi TamUA Pirkan MS-Kojeisto Ford
02. Kari Siuko ÄetUA Asseri Vauxhall
03. Ari Koskinen UUA Datsun 1600
04. Jukka Matilainen MhMK JT-Racing Volvo
05. Ari Ala-Herttuala ViSUA Iitu Ford
06. Veli-Pekka Markkanen VesUA Volvo Amazon
07. Riku-Matti Kasurinen TamUA Pirkan MS-Kojeisto Ford
08. Ari Siitarinen MhMK Tango Team Volvo
13. Reijo Kivelä UuUA Opel Ascona
 
Yleinen Muu
01. Janne Alasaari AL-Härmä AH Autopalvelu Fiat
02. Marko Kettumäki OrSUA Retu Racing VW
03. Jukka Heino UUA Rengaspalvelu Ford
04. Pasi Laine VaToSUA Siirtokone VW
05. Hannu Salo P-HUA VW
06. Mika Möller JämSUA Reno VW
07. Janne Paavola OrSUA Mamba Racing VW
08. Antti Heinola OrSUA VW
 
Nuoret Kardaani
01. Jari Koivistoinen SuonUA Purkuosa Ford
02. Pasi Mäkinen HeiUA Opel Ascona
03. Timo Manninen LahUA Kulmar Toyota
04. Mikko Kulmala LemUA L&T Ford
05. Joonas Pokela UuUA Kaivutyö Karala Fiat
06. Janne Aronen ViSUA Neste Vilppula Opel
07. Joni Tanskanen HämUA HP-Korjaus Ford
08. Pasi Laitinen MhMK Rakennustarvike Toyota
 
Naiset Kardaani
01. Hanna Yrjölä LahUA Eräpolku Racing Fiat
02. Satu Tanskanen HämUA HP-Korjaus Volvo
03. Elina Mäkinen Mäntän UA Datsun Finn
04. Sirkka Suosaari OrSUA Ford Escort
05. Nina Lappalainen LahUA Eräpolku Racing Ford
06. Satu Kuortti LahUA Eräpolku Racing Opel
07. Aila Henell TamUA Tähti Team Datsun
08. Anne Kauppinen MhMK Woikoski Ford