HUNTERS RACING TEAM
Kardaani Special
Vilppulan SUA 24.05-25.05.2003
Särkikankaan JM-rata
Sunnuntai näytti jo paljon aurinkoisemmalta. Puoli seitsemältä porukka
kyytiin ja Mondeo kohti Vilppulaa. Kärry saatiin jättää yöksi
rata-alueelle, joten se ei ollut perässä kolisemassa. Fiat heräsi uuteen
koitokseen park ferméssä reippaasti. Katsastus oli tehty jo ennen
teamin saapumista rata-alueelle, mutta ajovarusteet piti erikseen näyttää.
Ne kun eivät olleet autossa säilössä yötä.
Tällä kertaa auton katsasti katsastuspäällikkö ja tyyli oli sitä,
mitä muilla paikkakunnilla on tottunut näkemään. Eli asiasta sanotaan.
Konepellin mustekalakiinnitystä piti parantaa ja pienen neuvonpidon
jälkeen sovittiin, että kunnon rautalanka riittää. Kyseinen miekkonen
pelasti paljon Vilppulan mainetta teamin silmissä, joten ruusuja sinne
suuntaan.
Keräilyerän lähtörintama.
Alkuerään joutui ulkoreunasta. Edellisten kisojen perusteella sieltä
ei olisi mukava lähteä, pakka kun tuppaa tulemaan reunimmaisen kylkeen.
Ja niinhän siinä kävi nytkin. Lähtö onnistui ihan ok ja kurviin menin
ykkösenä tai kakkosena. Hetken ajan välähti mielessä jarrulle
pomppaaminen, mutta ajattelin ehtiväni alta pois ulkokautta. Väärin
arveltu. Lauantailta tuttu Corolla tuli kylkeen ja linja valui kohti
ulkopenkkaa.
Vauhti oli pakko tappaa ja sijoitus tipahti viidenneksi. Neljän
jatkaessa oli pakko yrittää jotain ja toisella kierroksella innostuin
alakurvissa hakemaan ulkolaidasta omaa linjaa. Asfaltilla ollut hiekka
kuitenkin oli arvaamattoman liukas ja auto tykkäsi pyörähtää. Sijoitus
ei pudonnut, mutta suora välieräpaikka karkasi. Tilanteessa oli liikaa
ajointoa miehellä, mutta onneksi keräilyistä saisi hakea uutta
vauhtia.
Ihan asiallisen näköinen autosta saatiin sunnuntaiksi.
Keräilyihin sain sisäradan. Lähtö ei kuitenkaan onnistunut kovin hyvin
ja pari autoa ehti kurviin ensin. Näistä 100-sarjalainen Volvo alkoi
hiljentelemään turhankin paljon edessä ja vaarana oli sen taakse pussiin
jääminen. Niinpä pyöräytin sen pois kuljeksimasta, mutta eihän semmoinen
laiva hetkessä tieltä poistunutkaan. Yhdessä mentiin jo tutuksi
tulleeseen ulkoreunaan, josta pääsin lähtemään kuitenkin suht nopeasti.
Sijoitus oli tässä vaiheessa neljäs ja edessä jonkin matkan päässä
kurvaili Samanen Volvollaan.
Sain miehen kiinni puolen kierroksen aikana ja takasuoran hyppyrissä
oli jo paikka tökätä takakulmaan. Tuttua miestä en kuitenkaan kehdannut
työntää, joten liinat kiinni ja odottelemaan parempaa paikkaa. Volvo
kuitenkin puutui jo seuraavassa kurvissa ja kolmas sija tuli ilmaiseksi
haltuun. Rata oli jo todella hirveässä kunnossa ja koska peileistä ei
ketään näkynyt, pääsin kiertelemään pahimmat reiät.
Omassa ylhäisessä yksinäisyydessään... muiden takana.
Radan huonon kunnon takia paras ajofiilis oli jo mennyt ja kun
välierään sattui vielä ulkorata, oli tavoitteena vain saada auto ehjänä
pois. Lähtö oli taas ihan ok ja kärkiporukassa mentiin ekaan kurviin.
Taas kamikazeyritys ulkolinjaa ja kylkeenhän sieltä tultiin. Osuma oli
kohtuullisen voimakas ja jonkin aikaa auto vei miestä. Kun lopulta sai
kelattua auton oikeaan suuntaan, oli vieressä Datsun saman kohtalon
kokeneena.
Siinä olisi ollut tilaisuus tökätä vielä japsivehjettä kylkeen, mutta
en katsonut sitä millään lailla järkeväksi. Tatsuni lähti tosissaan
hakemaan jatkopaikkaa ja itse hain omia linjoja radan eri kurveihin.
Lopulta samainen Datsun-kuski oli koko kisan kolmas, joten oli ihan hyvä
etten siinä vaiheessa heikäläisen kisaa pilannut.
Pari kierrosta meni pahimpia monttuja varoessa. Sen verran kuitenkin
kismitti, että kurvit tuli ajettua kohtuullisen vauhdikkaasti. Yksi
puolittainen pyörähdyskin sisältyi samaan hintaan, mutta kuskin ajotaidot
tuntien se ei ole mikään ihme. Auto kuitenkin ajamalla varikolle ja
yleisön sekaan katselemaan sopivaa autoa ostettavaksi.
Taas oli sen verran pelkoa Fiatin puolesta, että omat suojat tuli
tehtyä. Mutta eihän siitä muita tarjouksia ollut kuin nuo suojat, joten
se saatiin turvallisesti tuoda kotiin. Ostettavaksi aiottu Escortti jäi
sekin suojaan, joten aivan täydellisesti ostotarjoukset eivät kuitenkaan
menneet.
Nyt auto parsitaan kasaan ja sitten mietitään, mihin sillä lähtisi
kisaamaan. Juhannusajot kiinnostaisivat, mutta saa nyt nähdä... seuraavana
kisana on kuitenkin (toivottavasti) vuorossa Karstula, lainakalustolla.
TULOKSET:
Yleinen Kardaani |
|
|
01. Antti Niemi |
TamUA |
Pirkan MS-Kojeisto Ford |
02. Kari Siuko |
ÄetUA |
Asseri Vauxhall |
03. Ari Koskinen |
UUA |
Datsun 1600 |
04. Jukka Matilainen |
MhMK |
JT-Racing Volvo |
05. Ari Ala-Herttuala |
ViSUA |
Iitu Ford |
06. Veli-Pekka Markkanen |
VesUA |
Volvo Amazon |
07. Riku-Matti Kasurinen |
TamUA |
Pirkan MS-Kojeisto Ford |
08. Ari Siitarinen |
MhMK |
Tango Team Volvo |
13. Reijo Kivelä |
UuUA |
Opel Ascona |
|
|
|
Yleinen Muu |
|
|
01. Janne Alasaari |
AL-Härmä |
AH Autopalvelu Fiat |
02. Marko Kettumäki |
OrSUA |
Retu Racing VW |
03. Jukka Heino |
UUA |
Rengaspalvelu Ford |
04. Pasi Laine |
VaToSUA |
Siirtokone VW |
05. Hannu Salo |
P-HUA |
VW |
06. Mika Möller |
JämSUA |
Reno VW |
07. Janne Paavola |
OrSUA |
Mamba Racing VW |
08. Antti Heinola |
OrSUA |
VW |
|
|
|
Nuoret Kardaani |
|
|
01. Jari Koivistoinen |
SuonUA |
Purkuosa Ford |
02. Pasi Mäkinen |
HeiUA |
Opel Ascona |
03. Timo Manninen |
LahUA |
Kulmar Toyota |
04. Mikko Kulmala |
LemUA |
L&T Ford |
05. Joonas Pokela |
UuUA |
Kaivutyö Karala Fiat |
06. Janne Aronen |
ViSUA |
Neste Vilppula Opel |
07. Joni Tanskanen |
HämUA |
HP-Korjaus Ford |
08. Pasi Laitinen |
MhMK |
Rakennustarvike Toyota |
|
|
|
Naiset Kardaani |
|
|
01. Hanna Yrjölä |
LahUA |
Eräpolku Racing Fiat |
02. Satu Tanskanen |
HämUA |
HP-Korjaus Volvo |
03. Elina Mäkinen |
Mäntän UA |
Datsun Finn |
04. Sirkka Suosaari |
OrSUA |
Ford Escort |
05. Nina Lappalainen |
LahUA |
Eräpolku Racing Ford |
06. Satu Kuortti |
LahUA |
Eräpolku Racing Opel |
07. Aila Henell |
TamUA |
Tähti Team Datsun |
08. Anne Kauppinen |
MhMK |
Woikoski Ford |
|