HUNTERS RACING TEAM

 

Jäähdys JM
Pohjois-Hämeen UA 14.05.2005
Jäähdyspohjan JM-rata

Ajaja:
Jyrki Siekkinen

Huolto:
Jouko Siekkinen
Anu Siekkinen
(JP Flyktman)
(Keijo Vainio)
(Hannu Samanen)

Auto:
Ford Fiesta

Kun Fiestakin alkoi taas näyttää uhkaavia valmistumisen merkkejä, niin syntyi hullu ajatus lähteä Virtojen suuntaan. Kaksipäiväinen kapina tosin houkutteli vain lauantaiksi paikalle. Jako kun oli se, että lauantaina oli evk ja sunnuntaina yleinen. Ei jaksanut enää toisena päivänä putkeen matkata Virroille. Ja ratakin kun aiemmin penkalta katsoen on jättänyt semmoisen vaikutelman, että takapotkuille on vaikea pärjätä.

Paketti kasaan perjantaina ja lauantai-aamuna kisapaikalle. Mentiin suhteellisen hyvissä ajoin, jotta päästiin sinne pilttuuosastolle lähtöpaikan tuntumaan. Varsinainen varikko kun tuppaa pölisemään ja olemaan ahdas. Ja mieleiset paikat saatiinkin. Samaan pilttuuseen ohjattiin myös muut tutut.

Katsastuksessa oli sama jamppa, joka Jämillä tarkasteli Escorttia. Fiestastakin löytyi kaikkea mielenkiintoista. Tuloksena uran ensimmäiset korttimerkinnät. Tuulilasi oli selviö, mutta eihän sitä kannata vaihtaa ennen kuin merkintä tulee. Seuraava lasi kun on samassa kunnossa taas kisan jälkeen.

Sen sijaan merkintä "akku ja tankki eri tilaan" ei oikein meikäläiselle auennut, kovin monessa kardaanissa kun ne siellä samassa kontissa ovat oikein sopuisasti. Tästä keskusteltiin hetki katsastuspäällikön kanssa ja tultiin kompromissiin, että se nyt on helppo koteloida akku pellillä omaan tilaansa. Liekö tästä tulossa ihan yleinenkin käytäntö sitten?

Varikolle, vähän virtaa ja bensaa autoon ja kahtelemaan nuorten ja naisten luokkia. Oma alkuerä kolmas, rata uloin. Liekkö koskaan ulkorata niin hyvästä, mutta ainakaan Virroilla se ei ole ollenkaan paras paikka lähteä. No, tämä oli laskeskeltu lähtölistoista jo kotonakin eikä se nyt sen suurempi juttu ollut. Eka semeihin, kaksi seuraavaa välieriin.

Viivalle ja vekotin tuntui kukkuvan ihan vanhaan (=syksyiseen) malliin. Reaktioaika ihan ok, hieman liikaa kierroksia (kuten perinteistä), mutta kaikkineen ihan ok lähdettiin matkaan. Taktiikkana ollut "muiden alta karkuun" toimi muuten, mutta se pelätty Uusi-Äijö Kemorasta tutulla Escortillaan ei siitä rinnalta mihinkään kadonnut. Mutkassa oli pakko vähän höllätä, pokkaa kun ei ollut kokeilla kovaa vauhtia ja ulkolinjaa.

Torkko Pösöllään tunki myös siihen. Ja sen jälkeen ei noita kahta näkynyt kuin sopivan välimatkan päästä. Vetomiehet on vetomiehiä. Ite ajelin kolmantena pikkunätisti rataa ympäri. Mielenkiintoinen ja hauska rata, tosin pitäisi päästä harjoittelemaan jonkin verran että osaisi jarruttaa oikein.

Koikkalainen ja Valonen vilkkuivat peilissä, mutta siitä ei tullut otettua suurempaa painetta. Linjat vain kunnossa, niin ohi ei kyllä pääse missään. Eikä sieltä ketään tullutkaan. Joten välieräpaikka, pääsi skippaamaan keräilyt.

Ja muutenkin päivä lähti taas mukavasti käyntiin, siitä saa aina sopivasti lisälatausta. Välieriin oisko ollut kolmosrata, vähän paremmin jo. Kolmen jatkaessa oli itsetuntokin sen verran kohdallaan, että vakaa päätös oli homma klaarata. Eikä lähdössä mitään hätää ollutkaan. Kierros kärkipaikalla, ja sitten jarruttelin aivan liikaa pääsuoraa seuraavaan mutkaan. Tuppu Mersuineen hyödynsi pumppailun ja painoi ohi. Hetken olis tehny mieli lähteä kokeilemaan kärkipaikkaa takaisin, mutta järki voitti.


Kuvaaja myöhästyi vähän, kun ei uskonut että sieltä voisi Fiesta tulla keulilla...

Kakkossijalla pääsi mukaan semeihin. Toki onhan se noloa Mersulle hävitä? Omassa varikkonurkkauksessa lähtö kaikkineen herätti lähinnä hilpeyttä, pari vannoutunutta Mersumiestä totesi, että tahallaanko minä päästin johtotähden ohitse. Mokomat.

Semissä nelosrata, Nappu määrättiin viereen. Vihdoinkin pääsi ottamaan jäsentenväliset. Ja lähtö edelleen ihan mallikas, mutta kakkoselle vaihtaessa oli äijällä joko liian paljon puristusta tai sitten vain liian kiire. Seurauksena kakkosta rykäistessä vain rattaita sorvaava ääni ja vaihde pomppasi pois. Asemat heikkenivät huomattavasti ja loppulähtö nieltiin pölyä. Nappu meni edellä sijoituserä 3:een ja itelle paikka sijoituserä 2:en. Ja kun nuo suomennetaan, niin Nappu C:hen ja meikku D:hen.

Kopissa lensi jykeviä sanoja lähdön jälkeen. Se kun harmittaa vielä enemmän ettei saa mokaa vieritettyä kenenkään muun niskoille? Sitähän ei tiedä, oisko sijoitus ollu tuon ihmeellisempi muutenkaan, mutta harmitti peli menettää jo heti lähtösuoralla.

No jatkopaikka sentään, mutta yhden noustessa kilpailu alkaisi olla kovaa. Ajelin suoraan lähtöpaikan tuntumaan, vaikka välissä oli vielä E-finaali. Bensaakin tankissa oli, joten mitäpä sitä suotta varikkopaikalle ajelemaan. Kun sitten lopulta koitin autoa käyntiin niin kierrokset suoraan taivaisiin. Virta kiireellä pois ja äkkiä tuumimaan jotain fiksua.

Paljastui että taas kerran tapahtui se kaikkein odottamattomin vaihtoehto. Päävirtakytkimeltä ulkopuolelle kulkeva virtojenkatkaisuvaijeri oli päässyt semin aikana irti kiinnikkeistään ja jumiutui tietysti justiin kaasupolkimen taakse jättäen kaasun puolilleen. Äkkiä Joke sitä siinä repi jonnekin suuntaan, mutta eihän se ilman työkaluja mitenkään fiksummin asettunut vaan jäi pyörimään polkimen lähettyville. Samalla alkoi jo olla kiire viivalle, siellä jo odottelivat. Työntöporukka lopulta auttoi matkaan, kiitos ainakin Hannulle, Anttiloille ja Kekelle.

Joten kannatusmielessä lähtöön mukaan, oletettavaa kun oli että vaijeri tekisi saman uudelleenkin. Ja kun sikäli ilkeä vika, ettei vyöt kiinni ylttänyt mitään asian auttamiseksi tekemään. Ensimmäistä kertaa sentään lähtöpaikka osui kohdilleen, eli pääsi sisäreunaan. Siitä ei kuitenkaan ollut vastaavaa hyötyä, kaikkineen oli ajatukset sen verran muualla että lähdössäkin myöhästyi vähäsen. ARP-Koivisto ehti ainakin edelle, rinnalla oli Helenius.

Ekassa mutkassa kaasu hirtti uudelleen ja leikki jäi sikseen. Olis vielä ollu pirun kiva pari kierrosta päräyttää, vaikka jatkopaikkaan tuskin olis ehtinyt. Päävirtakytkintä härkkimällä kuitenkin matelin pois radalta, etten jäänyt muiden tielle.

Helevetti. Olishan tuota samalla rahalla ajanu vielä koko sijoituseränkin. Mutta ei taas tuommoista tajunnu autosta katella kotona "että jos tuosta ruuvi irtoaa niin toi voi mennä tonne väliin...". Mutta niinkuin varikolla puhuttiin, aina kun meikäläiset pääsee semien jälkeen vielä ajamaan, niin ihan hyvin on kisa menny. Viralliset sijoitukset loppuu kahteenkymmeneen, jos oikein laskeskelin niin olin 21. tai 22.


Napun C-finaalivauhtia.

Ja sitten kootut turinat tutuista. Keke taisteli alkuerässä suorasta semipaikasta sillä seurauksella, että Ritmosta katosi yksi kappale alatukivarsia. Nappu oli samassa alkuerässä ja kuittasi siinä hässäkässä lähdön ykköspaikan. C:ssä Fiesta hieman alkoi hiipumaan, sijoitus silti kolmas ja kaikkineen siis 13. Anttila ulos välierissä, samoin kuin Samanen. Molemmilla sekalaisia teknillisiä ongelmia. Malinen Taunuksella oli mukana vain alkuerässä. Toim.johtaja Salo MB:llä E-finaalissa.

Fiestan sai tuoda kotiin, mikä oli vallan positiivista mutta myös odotettua. Jonkin verran kahtelijoita oli tosin päivän mittaan. Liekkö muuten vain kiinnostuneita vaiko säikähtivät finaalin perusteella että olisi suurempiakin ongelmia konehuoneessa. Ja kun auton vei lähelle syntysijojaan, niin toki historiaan tavalla tai toisella vaikuttaneita immeisiä kävi jutuilla.

Tämä tästä. Jos koittais seuraavaksi Vesannon kisoissa Fiestan kanssa. Edelleenkään ei mikään mahdoton ajettava ja se pieni etupään touhuilu ei tuntunut ainakaan huonontavan. Ihan viimeistä ei taidettu vieläkään autosta nähdä, kuskista ehkä sen sijaan kyllä?

TULOKSET

Yleinen
01. Antti Harju P-HUA VRT Fiat
02. Jari Kokko PeMK Kuljetus Jari Fiat
03. Marko Kettumäki OrSUA Retu Racing VW
04. Petro Koski OrSUA Dalton's Racing Fiat
05. Esa Huutoniemi ÄhtUA Essi Fiat
06. Kai Uusi-Äijö KauhUA Pohjanmaan Kaluste VW
07. Hannu Helenius ÄetUA Trukkitaki Opel
14. Tuppu Salo LapUA DDRT MB
 
Etuveto/Kardaani
01. KooPee Koivisto VaToSUA Klemolan Betoni Ford
02. Paavo Pohja ViSUA HEMP Ford
03. Marko Takanen Mäntän UA Opel Kadett C
04. Kai Uusi-Äijö KauhUA Pohjanm. Kaluste Ford
05. Sami Jokinen OrSUA Jokis-Team Ford
06. Timo Törmä HuiUA Volvo 740
07. Juha Laakso KangUA Ford Anglia
13. J-P Flyktman UuUA NKRT Ford
22. Jyrki Siekkinen KarstUA Kaivuutyö Karala Ford
28. Tuppu Salo LapUA DDRT MB
 
Nuoret
01. Juuso Salminen OrSUA Retu Racing VW
02. Esa Ketomäki LapUA Konekorjaamo Sunbeam
03. Pekka Koskela NokUA VW
04. Jesse Aaltonen HämUA Kuljetus Aaltonen VW
05. Antti Kulmala LemUA Ford Escort
06. Henri Mannismäki TamUA Lempäälän Spar Fiat
07. Henri Kalliolepo HämUA Kostula Team Opel
 
Naiset
01. Jonna Leppämäki PunMK/UA TT-Team Fiat
02. Miia Koski PunMK/UA Dalton's Racing Fiat
03. Anu Koponen P-HUA KMV-Turvapalvelut VW
04. Jaana Ruuska OrSUA VW
05. Katja Partanen NokUA Kyylän VW
06. Tanja Blom VUA Akku-Salminen VW
07. Suvi Hakala HämUA P-K Lila Ford