HUNTERS RACING TEAM

 

Matka Addisiin

Reissun päällä:
Herra X
Herra Y

13.12. perjantai Frankfurt: Se olis Frankfurt am Main siinä sitten.

Frankfurt Hostel kustansi 25 euroa /jamppa, mutta sijainti on niin keskeinen että sen kehtaa pulittaa.

13.12. perjantai Frankfurt: Tämän jokainen itseään arvostava kulinaristi tekee ensimmäisenä Saksassa.

Ei siitä vain mihinkään pääse, sakukebu on maailman paras ruoka. Mitenkään aliarvioimatta kevätkääryleitä, lasagnea, paistettua lohta ja kantarelli- tahi makkarakastiketta.

Jos et tiedosta makkarakastikkeen erinomaisuutta, niin kokeile vaikka tätä: 1 HK bleu, 1 paprika, 1 punasipuli, 1 prk tomaattipyrettä, sopivasti maitoa. Mausteeksi suolaa, chiliä ja cl-määrä vodkaa tai dl-määrä stouttia. Tarjoillaan valkoviinissä keitetyn uuniriisin ja VOIleipien kanssa.

13.12. perjantai Frankfurt: Kuten aina, punaisten lyhtyjen alue ei ole paras paikka juopotella. Kannattaa sen sijaan suunnata (Alt-)Sachsenhauseniin, vaikkapa ravinteli Kanonesteppeliin kokeilemaan kuvan apfelweinia, joka on kiljun ja siiderin välimaastosta. Kaupan versiossa voltteja on 4-5, baarien kotitekoisissa jopa 8-9.

Kaupungin paras baari on kuitenkin Balalaika. Paikallisten etkopaikka, jonka omistaja on eksynyt paikalle jenkkilän etelästä. Mamma vetäisee ennen puolta yötä akustisella kitaralla todella jyhevää deep down bluesia. Jos olette lähistöllä, niin se tunnelma kannattaa käydä kokemassa. Ei tietoa onko joka ilta vaiko vain viikonloppuisin.

Plateau on hyvä biljardi/kickerbaari (GER-FIN 6-5) lähellä Balalaikaa, joka on auki neljään. Noissa kolmessa mestassa saa yhden yön kulumaan.

14.12. lauantai Frankfurt: Maybach VL-2.

Frankfurtin lentokenttä oli aikoinaan esimerkiksi LZ 129 Hindenburgin kotikenttä. Tämä mielessä oli pakko käväistä paikallisjunapysäkillä nimeltään 'Zeppelinheim'. Ja sieltähän löytyi uinuva pikkukylä ja Zeppelin-museo. Ei maata mullistava esitys, mutta reilusti kahden euron arvoinen.

14.12. lauantai Frankfurt (Rüsselsheim): Opelin tehdas on juna-asemalta katsottuna todella kämyisen näköinen viritelmä. Kuka olisi uskonut?

Eli joo. Edellisestä satunnaisgeneraattorilla tehdystä löydöstä innostuneena kokeiltiin vielä Opelwerk. Vuorokautinen paikallisjunalippu ei välttämättä pätenyt näin kauas, mutta me elämme jatkuvasti anarkistikulttuurin aallonharjalla.

Kylän puolelle tehdas näyttäytyy paremmassa valossa ja kyllä, täälläkin on tarjolla tehdaskierroksia. Tosin vain arkisin, joten jäi nyt meiltä väliin. Adam Opelin patsas tuntui kanssa olevan kovaa huutoa. Käytiin katsomassa, ei kustu juurelle.

Historialuento: ensimmäinen Opel näki päivänvalon 1863. Se oli tosin ompelukone. Ensimmäinen auto valmistui 1898. Tämä on sikäli mielenkiintoista, että tehtaan perustaja Adam Opel kuoli jo 1895. Mies ei siis koskaan nähnyt autojaan valmiina. Tämä tieto selittänee aika paljon miksi Opel on niin... Opel.

Paluumatkan paikallisjuna oli muuten kahdeksan minuuttia myöhässä. Tämä ei olisi uutinen muualla, mutta nyt ollaan Saksassa. Lipsumista havaittavissa, ei näin! 40-luvulla syyllinen olisi jo uunissa.

14.12. lauantai Frankfurt: Kommunistijeesus ristillä.

14.12. lauantai Frankfurt: Tämä on yksi maailman bisneskeskuksista, joten luonnollisesti paikallinen punaisten lyhtyjen alue on varsin laaja. Oman elämän päiviräsästen kannattaisi käydä edes kerran tutustumassa tähän puoleen Eurooppaa, kun sinne niin kovasti on integroiduttu. Ei ostopakkoa.

Auton rekkari on varsin osuva.

Historialuento: termi 'punainen lyhty' juontuu ilmeisesti Dodge Cityyn ja villin lännen aikoihin. Ensimmäinen kirjallinen viittaus termiin oli ohiolaisen The Sandusky Registerin artikkelissa 1894. Itse alueet ovat paljon vanhempia, esimerkiksi Amsterdamin De Wallen on ollut olemassa 1300-luvulta asti.

28.12. lauantai Frankfurt: Chillers on hyvä tärppi kentällä. Sijaitsee hyvin piilotettuna 1-terminaalin (A) alakerrassa ruokakaupan vieressä. Olut 3,90e ja currywursti 4,90e.

Edellinen | Seuraava